استاندار آذربایجان شرقی:
حل مشکلات جامعه تنها با یک تحول اساسی امکانپذیر است
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تعلیم و تربیت، پیششرط توسعه همهجانبه کشور در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، افزود: رفع مشکلات جامعه تنها با یک تحول اساسی امکانپذیر است و این موضوع در گرو توجه به امر آموزش و پرورش است.
به گزارش خبرنگار ایلنا،محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات این شورا، گفت: شورای آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در تصمیمگیری و برنامهریزیهای این حوزه دارد و باید به صورت منظم برگزار شود.
وی بر استفاده از ظرفیت خیران و مشارکتهای مردمی برای رفع مشکلات جامعه تأکید کرد و در عین حال گفت: جلب مشارکت مردم باید در چارچوب قانون صورت گیرد و به عنوان مثال نمیتوان اولیای دانشآموزان را مجبور کرد که به مدارس کمک کنند.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: تخلف از قانون در مراکز فرهنگی و آموزشی به هیچ وجه قابل قبول نیست؛ هرچند لازم است برای رفع مشکلات مدارس از کمکهای مردمی نیز استفاده شود که این امر میتواند در قالب خیران مدرسهیار صورت گیرد.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه اظهار داشت: هزینه کردن در حوزه آموزش و پرورش، سرمایهگذاری بلندمدت است؛ زیرا بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با توجه اصولی به تعلیم و تربیت، به کشورهای مرفه تبدیل شدهاند.
وی، خطاب به تمامی فرمانداران استان دستور داد که با هرگونه تغییر کاربری فضاهای آموزشی و فضاهای سبز خودداری کنند و گفت: این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد مگر اینکه آموزش و پرورش اعلام کند که نیازی به فضای آموزشی ندارد.
پورمحمدی از اقدام وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح رتبهبندی معلمان قدردانی کرد و گفت: این طرح به عنوان یک طرح مطلوب باید عوامل اجرایی و اداری را نیز شامل شود.
وی همچنین خواستار توجه جدی شورای آموزش و پرورش به محرومیتزدایی و مقابله با تبعیض آموزشی در استان شد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه آموزش و پرورش فصل مشترک جامعه و حاکمیت است، افزود: اداره این نهاد تعیینکننده به تنهایی از عهده دستگاه تعلیم و تربیت خارج است و همه بخشها باید در این زمینه مشارکت کنند.
جعفر پاشایی افزود: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 40 دستگاه به شکل مستقیم دارای جایگاه مشارکت و نقشآفرین در این بخش هستند.