رئیس سازمان صمت استان مرکزی خبرداد:
تامین 70 درصد تولید، تعمیرات و بازسازی واگن کشور در استان مرکزی
![تامین 70 درصد تولید، تعمیرات و بازسازی واگن کشور در استان مرکزی](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/012RnSUsrdJZ/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0pgvIPtyAT2pA7otfNPZWXfo,/%D9%88%D8%A7%DA%AF%D9%86.jpg)
رئیس سازمان صمت استان مرکزی گفت: 70 درصد تولید، تعمیرات و بازسازی واگن کشور در این استان تأمین می شود.
به گزارش ایلنا، محمدرضا حاجی پور گفت: در حال حاضر تعداد 44 واحد تولیدی صنایع ریلی فعال در استان مرکزی وجود دارد که به طور میانگین حدود 70 درصد نیاز این صنعت در کشور جهت تولید و تعمیرات و بازسازی واگن را تأمین می کنند.
حاجی پور افزود: توسعه صنایع زیر دستی و شرکت های اقماری تولیدات ریلی، طی سال های اخیر در استان مرکزی، زمینه تحول را در صنعت حمل و نقل ریلی ایجاد کرده است و مزیت ها و ظرفیت های آن موجب توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار کشورمان میشود.
وی در خصوص انتخاب اراک به عنوان پایتخت ریلی کشور هم افزود: شهر اراک به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور و عبور مسیر واگنهای باری و مسافری از جایگاه ویژهای جهت تعمیرات واگن برخوردار بوده و در حال حاضر شرکت های حمل و نقل ریلی مسافر و باری در کشور مالک واگن بوده و بخشی از عملیات تعمیر تأسیسات و خودروهای ریلی آنها در شهر اراک انجام می شود و هم اکنون پرسنل شاغل در صنایع ریلی استان حدود 15 هزار نفر هستند .
رئیس سازمان صمت استان مرکزی، استان مرکزی را سکاندار صنایع ریلی کشور دانست و گفت: در راستای هدفگذاری برنامه های توسعهای کشور برای گسترش ناوگان ریلی و تحقق تعهدات صنعت ریلی به ویژه در مورد ساخت 800 کیلومتر خط راه آهن به دلیل ارزانی سوخت و امنیت بار و مسافر به عنوان سیاست راهبردی توسعه صنعت حمل و نقل کشور مطرح و استان مرکزی به عنوان سکاندار صنعت تولیدات ریلی باید در سایه برنامهای کارآمد سهم حداکثری را در جذب اعتبار و رفع تقاضا داشته باشد.
حاجی پور همچنین افزود: تولیدکنندگان فعال صنایع ریلی استان مرکزی توانایی تولید مجموعه های ترمز، چرخ و بوژی واگن ها را دارند که کشور را از واردات کالاهای فوق بی نیاز میکند .
رئیس سازمان صمت استان مرکزی با تاکید بر استفاده حداکثری از توان شرکتهای فعال صنایع ریلی استان مرکزی و استفاده ازظرفیت ساخت داخل گفت: نوسازی ناوگان ریلی کشور مان و همچنین ارائه خدمات بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی در کشور عراق، می تواند ظرفیت بالای کاری را برای صنایع ریلی کشور و استان به دنبال داشته باشد.
وی افزود: همچنین شرکت های بهره بردار خصوصی هم اکنون متقاضی خرید تعداد بسیار زیادی واگن های باری و مسافری هستند که در صورت اختصاص تسهیلات بانکی به این بهره برداران، قراردادهای آنها عملیاتی شده و بخش زیادی از ظرفیت های خالی صنایع ریلی، پر خواهد شد.
حاجی پور با توجه به اینکه واگن های باری هر 4 سال و واگن های مسافری هر 3سال بایستی بازسازی شوند گفت: در بخش تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی کشور نیز ظرفیت های کاری زیادی وجود داشته و واحدهای استان مرکزی توانایی و ظرفیت زیادی برای این امر را دارند.