مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز :
اگر کشور بخواهد به خودکفایی برسد، باید به مهارت آموزی اهمیت داده شود.
اولین جلسه گروه کاری آموزش و توانمندسازی با هدف تبیین و بررسی پروژه اشتغالزایی مهارت محور با حضور رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای البرز برگزار شد.
به گزارش ایلنا، اولین جلسه گروه کاری آموزش و توانمندسازی ذیل کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان از کارگروه های تخصصی شورای برنامه ریزی و توسعه استان با دستور کار تبیین شرح وظایف گروه کاری و همچنین تبیین و بررسی پروژه اشتغالزایی مهارت محور با حضور مدیران کل، روسا و کارشناسان ادارات کل جهادکشاورزی،حفاظت محیط زیست، استاندارد،صنعت ، معدن و تجارت ، آموزش و پرورش،ارتباطات و فناوری،اموربانوان و خانواده استانداری، پارک علم و فناوری ، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، جهاد دانشگاهی، علوم پزشکی و دانشگاه پیام نور استان به دبیری غیاثی تبار مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز در محل اداره کل برگزار شد.
در ابتدای این نشست تخصصی، یحیی رمضانی رئیس مرکز آموزش و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامهریزی استان البرز ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز در هماهنگی برگزاری این جلسه ، به تشریح دستورالعمل شیوه عملکرد گروه های کاری ذیل کارگروه های تخصصی شورای برنامه ریزی و توسعه استان پرداخت و افزود: بر اساس وظایفی که در حوزه آموزش به ما محول شده ، موظفیم دو کمیته کاری در کارگروه آموزش ، پژوهش ، فناوری و نوآوری دایر کنیم و یکی از کمیته های کاری ، همین کمیته کاری آموزش و توانمندسازی می باشد و کمیته دیگر تحت عنوان کمیته پژوهش، فناوری و نوآوری که مسئولیت آن به دانشگاه خوارزمی سپرده شده است.
وی افزود: کمیته کاری آموزش و توانمندسازی ذیل کارگروه آموزش ، پژوهش و نوآوری استان می باشد که با توجه به وظیفه ذاتی آموزش فنی و حرفه ای و جایگاهی که اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در سطح تراز ملی دارد، ان شاء ... بتوانیم این گروه کاری را فعال تر کرده تا خروجی های این کمیته بتواند فضای علمی تر و مصوبات جدید تری را در کارگروه فراهم کند.
وی بیان کرد: ما در بحث آموزش و توانمندسازی کارکنان دولت موظف هستیم که نسبت به توانمندسازی و آموزش کارکنان دولت، شرکت های دولتی و همه نهادهایی که به نحوی از اعتبارات دولتی استفاده می کنند، اقدام و نیازهای آموزشی آنان را به صورت هدفمند برآورده کنیم یعنی باید مأموریتهای آموزشی ، شرح خدمات و نیازهای آموزشی آنها را بر اساس شرح وظایفی که سازمان اداری و استخدامی به ما محول کرده ، دنبال کنیم و به صورت هدفمند کارشنا را دنبال نماییم.
رمضانی در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون 29 سمینار تخصصی آموزشی در استان اجرا و از بهترین شخصیتها و اساتید دانشگاه جهت ارائه موضوعات مرتبط با توسعه استان البرز دعوت کرده ایم.
وی همچنین اظهار داشت: یک سری آموزشها همانند اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، مسایل فضا، فناوری اطلاعات، پدافند غیر عامل ، مسایل توسعه ای و بهداشتی، آمایش سرزمین و... هم در طول سال پیش می آید که خاص استان طراحی می شوند و حتما باید ضرورت آن در این کمیته کاری مورد بررسی قرار گیرد و اجرایی شود.
در ادامه تقی غیاثی تبار مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز به معرفی ظرفیتهای آموزش فنی و حرفه ای استان، رویکردهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، جامعه هدف مهارت آموزی، تشریح پروژه اشتغالزایی مهارت محور و ضرورت اجرای این پروژه در راستای شتاب بخشیدن به ایجاد اشتغال پایدار در استان پرداخت و افزود: هدف این پروژه این است که آموزشهای فنی و حرفه ای را به صورت هدفمند اجرا نماییم .
غیاثی تبار مشکل اصلی جامعه را بیکاری و آن را نشأت گرفته از فقر مهارتی و عدم نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزی در بین خانوادهها عنوان کرد و با اشاره به بهرهمندشدن67 هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع دکترا از آموزشهای فنی و حرفهای در سال گذشته، افزود: بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار هستند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز با اشاره به ضرورت اجرای پروژه اشتغالزایی مهارت محور با همکاری همه دستگاههای اجرایی استان افزود : تدوین این پروژه بر اساس نشست اختصاصی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با استاندار البرز با هدف تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه ریزی و اجرای هدفمند آموزشهای مهارتی، توزیع هدفمند تسهیلات اشتغالزایی،توسعه هدفمند کسب و کارهای اولویت دار استان، تأمین نیروی کار ماهر صنایع و بنگاهها، نهادینه سازی فرهنگ اشتغال از طریق خوداشتغالی و کارآفرینی ، تقویت و توسعه کارهای نوپا و رشد خودکفایی استان در تأمین خدمات و محصولات مورد نیاز در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شده است.
غیاثی تبار در پایان گفت: رویکرد اصلی ما در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان این است که آموزشها به صورت هدفمند و اثربخش اجرا شود و خاطرنشان کرد: در این شرایط خاص اقتصادی کشور، اگر بخواهیم به خودکفایی برسیم، باید به مهارت آموزی اهمیت ویژه ای بدهیم.