خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون شهرهوشمند شورای شهر یزد:

شهر هوشمند بر پایه انسان محوری و ارائه آنلاین خدمات است/ وجود موتورسیکلت ها چالش جدی شهر یزد است

شهر هوشمند بر پایه انسان محوری و ارائه آنلاین خدمات است/ وجود موتورسیکلت ها چالش جدی شهر یزد است
کد خبر : ۸۱۷۶۹۵

رئیس کمیسیون شهرهوشمند شورای شهر یزد با بیان اینکه نهضت شهرهوشمند در واقع برای پاک کردن تمام اشتباهاتی است که در دوره های گذشته در محیط زندگی داشتیم گفت: شهرهوشمند بر پایه انسان محوری و دامنه ارائه آنلاین خدمات و داده ها برای همه یکسان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا قمی در اولین رویداد شهر انسان محور یزد اظهار داشت: شهر هوشمند به وسیله خلاقیت شهروندان به وجود می آید که در کشورها برای پایداری شهر هوشمند از فناوری های دیجیتال استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای شهر هوشمند این است که تسهیلگری و کاهش مراجعات مردم فراهم شود و همه از فرصت های برابر استفاده کنند ادامه داد: شهر هوشمند شفاف و همه گیر است و دامنه انتشار اطلاعات برای همه یکسان خواهد بود.

رئیس کمیسیون شهرهوشمند شورای شهر یزد با اشاره به ویژگی های شهر هوشمند اضافه کرد: حمل و نقل ترکیبی درون شهری و کاربرد فناوری های دیجیتال، تقویت ناوگان های عمومی و افزایش رسانه دوچرخه های اشتراکی بخشی از شهر هوشمند است که از خصایص ایجاد سامانه های هوشمند کاهش گره های ترافیکی و ایجاد رونق برای استفاده از وسایل برقی و انرژی های پاک است.

وی؛ شهر انسان محور را شهری دانست که اولویت هر کنش و رفتار با انسان باشد و بجای هر وسیله دیگر، انسان اولویت اول نخست قرار گیرد گفت: رسیدن به شهر انسان محور راهکارهایی دارد که باید برای اجرا مورد توجه باشد.

قمی راهکارهای رسیدن به شهر انسان محور را عنوان و اظهار داشت: گسترش شبکه حمل و نقل عمومی، ایجاد فضای امن و ایمن برای عابر پیاده، دوچرخه سوار و معلولین، توسعه حمل و نقل ترکیبی درون شهری، ایجاد مبلمان مناسب شهری، کاهش مسیرهای خودرو و بازآفرینی مسیرهای پیاده و دوچرخه سوار از مهمترین شاخص های شهر انسان محور است.

وی تصریح کرد: همچنین سیستم اطلاعات سفر، ارائه داده ها، معماری، ایمنی خودرو و مدیریت حمل و نقل عمومی مهم و ضروری است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان یزد با ارائه توضیحاتی از مطالعات انجام شده بر روی حمل و نقل بارسلونا و موسکو توجه به مرکز داده ها، ایجاد سوپر بلاک ها، پروژه هایی برای کاهش نیاز سفر با وسیله شخصی، تشویق به پیاده محوری، کاهش انتظار سفر به ۱ دقیقه و توسعه خدمات بر بستر تحت اینترنت را از ویژگی های این شهرها عنوان کرد.

حمیدرضا قمی اقدامات انجام شده برای حرکت یزد به سمت شهر انسان محور را برشمرد و اظهار داشت: ایجاد طرح رینگ پیاده محوری در بافت تاریخی، استفاده از دوچرخه هوشمند اشتراکی، سامانه یزد ترافیک، ایجاد مسیرهای دوچرخه، سامانه هوشمند مسیریابی اتوبوس های درون شهری، استفاده از کیو آرکد بجای کارت های بلیط، توسعه سامانه های خدماتی آنلاین و بسترسازی برای صدور مکانیزه پروانه های ساختمانی از اقداماتی است که طی دو سال شورای پنجم پیگیری و عملیاتی شده است.

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد وجود موتور سیکلت‌ها را از چالش های جدی شهر یزد دانست و تصریح کرد: از شهر دوچرخه ها تا موتورسیکلت ها که امروز با آن روبرو هستیم رقمی در حدود ۲۷۵ هزار موتور سیکلت در سطح شهر یزد وجود دارد که یکی از عوامل عدم امنیت وجود همین موتور سیکلت ها است.

وی افزود: همه را به فرهنگ درست استفاده از موتور سیکلت که شهر آرام ما را تصرف کرده دعوت می کنم و باید به موضوع جدی تعارض ذی‌نفعان در یزد با شهر انسان محور توجه شود تا منافع کلی و آینده شهر از بین نرود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز