خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش در کاشمر؛

بخشنامه‌ها خلاقیت را از مدارس گرفته‌اند/ رقابت‌های فردی را در مدارس ابتدایی ممنوع کردیم

بخشنامه‌ها خلاقیت را از مدارس گرفته‌اند/ رقابت‌های فردی را در مدارس ابتدایی ممنوع کردیم
کد خبر : ۶۵۷۳۳۱

وزیر آموزش و پرورش در دیدار با فرهنگیان شهرستان کاشمر با تاکید بر نقش موثر خانواده ها در تحقق تحول گفت: تا زمانی که تمرکز ما تنها روی تشریح مشکلات باشد تحولی رخ نمی دهد.

به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی در دومین  روز از سفر به استان خراسان‌رضوی، پس از شرکت در آئین غبارروبی گلزار شهدای کاشمر و حضور بر سر مزار شهید مدرس و ادای احترام به مقام والای آن روحانی مبارز در جمع فرهنگیان کاشمر(ترشیز کهن) اظهار کرد: اینجانب حامل ابلاغ سلام رهبر انقلاب و رییس‌جمهور برای مردم این خطه از کشور هستم.

وی افزود: هر چند سفرهای استانی سخت و دشوار است اما این نوید را می‌دهد که ما در برابر مسائل و مشکلات پیچیده تنها نیستیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیان مشکلات توسط نمایندگان مدیران این شهر تصریح کرد: اگر سی سال پیش هم دور هم جمع می‌شدیم باز این مشکلات مطرح می‌شد، بنابراین اگر رویکردهای آموزش و پرورش تغییر نکند سی سال آینده باز همین مشکلات مطرح خواهد شد و تا زمانی که تمرکز ما روی تشریح مسایل باشد باز هم اتفاقی رخ نخواهد داد.

بطحایی گفت: پیچیدگی مسایل آموزش و پرورش بدان جهت است که حل همه مسائل تنها به آموزش و پرورش بستگی ندارد و گستردگی نیز مزید بر علت است.

وی با اشاره به همیت نقش مدرسه در فرایند تعلیم و تربیت ادامه داد: مدرسه محل تمرین زندگی برای دانش‌آموزان است و براساس آموزه‌های اسلامی - ایرانی تلاش کردیم مدارس را به این سمت ببریم اما چنان که باید و شاید موفق نبودیم.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: دیدگاه بسیاری از خانواده‌ها این است که فرزندشان رتبه‌های علمی  به دست آورند و این موضوع آزار دهنده است لذا آموزش و پرورش باید تلاش کند این مسیر را عوض کند.

وی افزود: اگر دغدغه فضای مدرسه را داریم برای آن است که بچه‌ها قرار است مهارت‌های زندگی را در مدرسه فرا گیرند و دانش‌آموزان با فرمول و حفظیات نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند بنابراین نباید رقابت‌های فردی در مدرسه انجام شود لذا رقابت‌های گروهی باید جایگزین شود.

وزیر آموزش و پرورش بر سنگینی کار معلمان در مدارس تاکید و عنوان کرد: نظریه‌پردازی شاید به سهولت انجام شود اما عمل به آن بسیار دشوار و سخت است.

وی افزود: از امسال رقابت‌های فردی را در مدارس ابتدایی ممنوع کردیم تا رقابت‌های گروهی جایگزین آن شود و بتوانیم شادی و نشاط را به مدارس بیاوریم و این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه خانواده‌ها آموزش و پرورش را همراهی کنند.

بطحایی اظهار کرد: لازمه تحول در اولویت قرار گرفتن آموزش و پرورش در جامعه است و باید آن را عملی کنیم و تنها در گفتار باقی نمانیم.

وی با اشاره به فضیلت معلمان گفت: از لحاظ جمعیت، تعهد، عشق و علاقه هیچ صنفی مانند معلمان نیست و این سرمایه‌ای است که باید قدر آن را دانست. به مدرسه باید فرصت ارائه خلاقیت داد و  یکی از راه‌ها، ارتقای شایستگی‌های عوامل مدرسه و تفویض اختیار به مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: حجم وسیع بخشنامه‌ها خلاقیت را از مدارس گرفته لذا در راستای تمرکز‌زدایی در سال‌تحصیلی جدید هفته‌ای دو ساعت زمان در اختیار مدیر و مربی‌پرورشی قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی تلویزیون تعاملی امکان تعامل بین صف و ستاد فراهم می‌شود.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: برای اینکه مدرسه محل زندگی دانش آموزان شود نیازمند الزاماتی از جمله رفع تمرکززدایی و تفویض اختیار، حل مشکلات معیشتی و فرهنگ‌سازی در جامعه هستیم.

در ادامه این مراسم، خدابنده مدیرکل خراسان‌رضوی اظهارکرد: تقویت و افزایش انگیزه معلمان و دانش‌آموزان دو مقدمه و زیرساخت تحول در آموزش و پرورش است که باید محقق شود.

وی از تدارک و ارائه رفاهیات برای فرهنگیان استان خراسان رضوی با هدف تقویت انگیزه آنان خبر داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز