خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز:

سن گندم، مهمترین آفت مزارع گندم و جو است

کد خبر : ۶۱۶۱۱۹

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از سن گندم به عنوان مهمترین آفت مزارع گندم و جو یاد کرد و کنترل این آفت را دارای اهمیت اقتصادی زیادی دانست.

به گزارش ایلنا، مرتضی امید بخش، گفت: سن گندم مهمترین آفت در مزارع گندم و جو در بیشتر نقاط کشور از جمله استان البرز است. این آفت جدی گندم به صورت کمی (خسارت به ساقه و خشک کردن جوانه مرکزی و خشک کردن سنبله ها) و هم بصورت کیفی (خسارت مستقیم به دانه های گندم ) خسارت وارد می کند که کنترل این آفت دارای اهمیت اقتصادی زیادی است.​ 

این مقام مسئول افزود: حد قابل تحمل سن زدگی دانه‌های غلات 2 درصد بوده و محصولی که بیشتر از این میزان دانه سن زده داشته باشد، فاقد کیفیت نانوایی بوده و مراکز خرید گندم از این مقدار بیشتر سن زدگی را خریداری نمی کنند. 

وی با اشاره به اینکه گندم از محصولات اساسی و استراتژیک کشور بوده و خودکفایی در این محصول در تامین امنیت غذایی خانواده های ایرانی نقش بسیار مهمی دارد، تصریح کرد: مدیریت حفظ نباتات استان البرز با فعال کردن شبکه های مراقبت بخش دولتی و خصوصی و پایش مداوم این آفت، به دنبال تولید محصول گندم کمی و کیفی با درصد پایین سن زدگی است.

امید بخش اظهار داشت: با توجه به اهمیت این موضوع، ستاد سن غلات استان با مسئولیت مستقیم ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان از اسفند ماه تشکیل و با انجام عملیات کنترل به موقع، این آفت را پایش می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری حدود 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت غلات (گندم و جو) می رود که تا کنون در سطح 2 هزار و 680 هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان های نظرآباد، ساوجبلاغ، اشتهارد و فردیس که به نرم مبارزه رسیده اند علیه سن غلات سمپاشی شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز