خبرگزاری کار ایران

زهرا عربشاهی مطرح کرد:

توجه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی/کاهش 118 هزار نفری جمعیت بیکار در سال گذشته

توجه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی/کاهش 118 هزار نفری جمعیت بیکار در سال گذشته
کد خبر : ۵۷۴۸۰۴

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز گفت: لایحه بودجه سال 97 با دقت و کارشناسی در راستای حل مشکلات اساسی به‌ویژه کمک به تولید و اشتغال تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا عربشاهی امروز در نشست‌خبری با اشاره به اینکه لایحه بودجه 97 نسبت به بودجه سنوات قبل متفاوت است، اظهار داشت: ویژگی‌های شاخص لایحه بودجه سال آینده، اصلاح ساختاری درست در تدوین بودجه بوده که در این راستا بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و شفافیت در بودجه و انضباط بودجه‌ای انجام گرفته، به‌گونه‌ای که تعداد زیادی از ردیف‌های متفرقه که ضرروت نداشتند در بودجه حذف شده است.

وی افزود: در بودجه، تکلیف بودجه دستگاه‌های اجرایی، دولتی، ملی و اعتبارات استانی، اعم از اعتبارات تملکی، هزینه ای و کل برنامه های دولت، تعیین تکلیف می‌شود.

ویژگی لایحه بودجه سال 97

وی با اشاره به ویژگی لایحه بودجه سال 97 اظهار داشت: در بودجه سال آینده، تلاش شده اصلاحاتی در ساختار بودجه صورت بگیرد که با 4 مورد اصلاحات ساختاری در تعیین بودجه، توجه به اولویت‌های برنامه، تولید و اشتغال و عدالت اجتماعی، نسبت به سال گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار است.

عربشاهی درباره اصلاحات ساختاری ناظر بر بودجه 97 خاطرنشان کرد: عملکردی کردن بودجه هزینه‌ای، شفافیت، انضباط بودجه و حرکت به سمت تمرکززدایی، در این زمینه مورد توجه است. در این راستا بخش عمده ای از هزینه‌های دستگاه‌های ملی و استانی بر مبنای بودجه‌ریزی و عملکرد تنظیم می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان البرز، با یادآوری ویژگی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، توضیح داد: بخشی از بودجه ملی و استان‌ها عملکردی انجام شده و در این بخش ارائه تولید و نتیجه خدمت، حائز اهمیت است و مشخص شدن بودجه‌ریزی مهم نیست لذا صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌تواند برای ارتقا عملکرد، استفاده شود. 

عربشاهی درباره شفافیت و انضباط بودجه‌ای به حذف 45 ردیف در جدول 7 لایحه بودجه اشاره کرد و ادامه داد: این بخش در ردیف‌های بودجه استانی و ملی، متمرکز و ادغام شده بنابراین سهم اعتبارات متفرقه از 20درصد در سال 96 به 11.8 درصد در سال 97 رسیده است. همچنین جدول 17 یعنی کمک به موسسات غیر دولتی و فرهنگی که به‌واسطه غیر دولتی بودن آنها نمی‌توانستند اعتبار بگیرند، حذف شده و در 8 ردیف در قالب کمک به موسسات فرهنگی و دینی، تدوین شده است. 

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند به موجب قانون، درآمدی را کسب و به مصارف قانونی برسانند اما هزینه‌ای یا تملک درآمد، اختلاف‌نظری است که یا در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد یا در تملک ابلاغی مشخص می شود.

عربشاهی با اشاره به نقش تملک‌زدایی در سهم استان‌ها تصریح کرد: سهم اعتبارات استان‌ها در اعتبار هزینه‌ای با 20 درصد افزایش از 4.3 درصد در سال 96 به 24.3 درصد در سال 97 رسیده است. بدین ترتیب دستگاه‌های اجرایی بزرگ مانند بنیاد شهید و آموزش و پرورش اعتبارات استانی دریافت خواهند کرد.

وی از افزایش 30 درصدی سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان‌ها خبر داد و اظهار داشت: برخی طرح‌های ملی تملک‌های دارایی و سرمایه‌ای که تا سال 96 به‌صورت ملی، مبادله موافقت‌نامه می‌شدند، به طرح‌های ویژه استانی تبدیل شدند.

اولویت‌های لایحه بودجه 97

عربشاهی به چند محور لایحه بودجه 97 اشاره کرد و گفت: مواردی که در این لایحه دارای اهمیت است عمدتا در زمینه آب، طرح‌های آبیاری پرفشار و کم فشار، سامانه‌های نوین آبیاری، طرح‌های توسعه روستایی و شبکه آبخیزداری اولویت‌های مهم فصل آبی کشور است.

وی ادامه داد: بهبود محیط زیست، مقابله با ریزگردها، ساماندهی پسماندها از دیگر اولویت‌های کشوری است. توسعه گردشگری، حمل و نقل ریلی، ساماندهی حمل‌ونقل عمومی، کمک به ساماندهی بافت‌های فرسوده مناطق آسیب‌دیده از زلزله، توسعه و توان دفاعی کشور از جمله مواردی است که در لایحه بودجه سال آتی دارای اولویت خواهد بود.

توجه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه

عربشاهی با یادآوری اینکه بخش بسیاری از بیکاران و متقاضیان اشتغال، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، اظهار داشت: از کل جمعیت 79 میلیون و 900 هزار نفر در کشور، 65 میلیون نفر جمعیت در سن کار و 14 میلیون نفر، خارج از سن کار، هستند. بخشی از جمعیت سن کار، فعال با 25 میلیون نفر که شاغلان و بیکاران را در برمی‌گیرد و جمعیت غیر فعال با جمعیت 39 میلیون نفر، شامل دانش‌آموزان، زنان خانه‌دار و غیر متقاضیان اشتغال هستند. بنابراین حدود 40 درصد جمعیت کشور، فعال و 60 درصد غیر فعال هستند.

وی با یادآوری 22 میلیون 587 هزار نفر جمعیت شاغلان در کشور گفت: جمعیت بیکار، 3 میلیون و 200 هزار نفر را به خود اختصاص داده است. همچنین جمعیت غیرفعال میلیون و 400 نفر با تحصیلات‌عالیه و 34 میلیون نفر بدون تحصیلات‌عالیه هستند. از جمعیت بیکار حدود 42 درصد جمعیت و معادل‌ یک‌میلیون و 340 هزار نفر، دارای تحصیلات‌عالیه و 58 درصد معادل‌ یک‌میلیون و 860 هزار نفر بدون تحصیلات‌عالیه مشخص شده است. 

عربشاهی به تحصیلات شاغلان کشوری اشاره کرد و گفت: 23 درصد، معادل 5 میلیون و 300 هزار نفر، تحصیلات عالیه داشته و 77 درصد، معادل 17 میلیون و 200 هزار نفر بدون مدارک‌دانشگاهی مشغول به‌کارند.

کاهش 118 هزار بیکار در سال گذشته

عربشاهی با عنوان اینکه شاخص‌های کلیدی بازار کار نشان‌دهنده رشد 490 هزار نفری جمعیت شاغل است، تصریح کرد: نسبت جمعیت شاغل با تغییرات تابستان سال 96 به 95، معادل 795 هزار نفر به جمعیت شاغل کل کشور اضافه شده که نشان از رشد قابل توجه جمعیت شاغل کشور دارد. به‌طور متوسط هر سال 89 هزار نفر به جمعیت بیکار اضافه می‌شود که در این مدت، نه تنها به جمعیت بیکار اضافه نشده بلکه 181 هزار نفر از جمعیت بیکار کشور کمتر شده است. 

وی افزود: نسبت ها، رو به رشد است و با کاهش نسبت بیکاری در تابستان سال 95 از 12.4 در کل کشور به 11.7 در تابستان سال 96 رسیده است و این تغییرات بیشتر در استان البرز، متفاوت است در حالی که در کل کشور، تفاوت چندانی ندارد.

وی از بحث اشتغال فراگیر کل کشور در لایحه بودجه 97، گفت: منابعی از محل صندوق ذخیره برای توسعه اشتغال در استان های کشور اختصاص پیدا می کند و برنامه ای از طریق شورای برنامه ریزی تعیین سیاست، شده و در نهایت بر حسن اجرای آن، نظارت می شود. با توجه به لزوم اشتغال فراگیر، تبصره 18 قانون لایحه بودجه 97 برای نظارت از طریق نهادهای مسئول به بحث اشتغال فراگیر، تخصیص داده شده.

مشارکت بخش خصوصی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز، اظهار داشت: مشارکت بخش‌خصوصی برای کشور و خصوصا استان البرز حائز اهمیت است چراکه این استان از پتانسیل بالایی برخوردار است. 

وی با یادآوری سازوکارهای در نظر گرفته شده مرتبط با مشارکت بخش‌خصوصی در پروژه‌های عمرانی تصریح کرد: کل پروژه‌های عمرانی و حاکمیتی، وظیفه دولت است و پروژه‌هایی که با تصدی‌گری می‌تواند به بخش‌خصوصی وارد شود، مواردی است که می‌تواند نقش بخش خصوصی را در نظر گرفت.

وی ادامه داد: انعطاف در اعتبارات عمرانی، تصمیم‌گیری‌ها، امکان استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جویی پروژه‌های عمرانی، دادن اختیار تصمیم‌گیری، امکان آزادسازی قیمت کالاها، امکان تغییر کاربری بعضی از پروژه‌ها از جمله مواردی است که در مشارکت بخش خصوصی حائز اهمیت است.

حذف فقر با عدالت اجتماعی

عربشاهی توجه به عدالت اجتماعی و حذف فقر مطلق را در لایحه بودجه 97 مهم دانست و گفت: در گام اول، اعتبارات یارانه‌های 45 هزار تومانی برای هر نفر به اضافه اعتباری که از طریق تبصره سال 96 به مستمری‌بگیران تحت پوشش بهزیستی در نظر گرفته شده برای خانوار یک نفره، 193 هزار تومان، خانوار دو نفره، 343 هزار تومان، خانوار سه نفره 460 هزار تومان، خانوار چهار نفره 603 هزار تومان و برای خانوار پنج نفره 692 هزار تومان در نظر گرفته شده. بنابراین این مبلغ به افراد مستمری‌بگیر که مجموع دریافت یارانه و مستمری آنها کمتر از مبالغ ذکر شده باشد تعلق می گیرد.

وی افزود: در لایحه بودجه 97، سازمان برنامه و بودجه کشور با این مصوب خود خانوار دهک پایین زیر خط فقر را به حد در نظر گرفته می‌رساند.  

عربشاهی به گام دوم برنامه فقرزدایی اشاره کرد و اظهار داشت: تحت پوشش قرار دادن تمام افرادی که کمتر از میزان مستمری نهادهای حمایتی هستند. خانوارهایی هستند که در حال حاضر 600 تا 800 هزار خانوار مشمول دریافت مابه‌التفاوت یارانه‌ها قرار دارند. این افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار خواهند گرفت. همچنین کودکان شیرخوار رها شده، معلولان و کودکان کار می‌توانند در این طرح قرار بگیرند. میزان پرداخت دولت به این موارد 3 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه، 97 دیده شده است. 

عربشاهی با اشاره به دریافت خانوارهای مستحق دریافت کمک‌های دولتی عنوان کرد: دولت در صدد ایجاد برنامه‌های راستی‌آزمایی خانوارهای متقاضی تحت حمایت است. در حال حاضر 341 هزار خانوار در صف دریافت مستمری سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند.

عربشاهی از تبدیل یارانه‌ها به صندوق رفاه اجتماعی با ماموریت حذف فقر مطلق، خبر داد و گفت: تا به‌حال هدفمندی وجود نداشته و همه افراد مبلغ 45 هزار تومان را می‌گرفتند لذا مقرر شد با شناسایی خانوارهای نیازمند، بخشی از یارانه‌بگیران حذف و این مبلغ یارانه به خانوار مستمری‌بگیر و بخشی دیگر به اعتبار سلامت و بهداشت جامعه اضافه شود. 

وی ادامه داد: نیمی از جمعیت 80 میلیونی تحت پوشش مستمری‌ها قرار می‌گیرند بنابراین بخشی از افرادی که جزو دهک اول تا سوم نیستند از دریافت یارانه حذف می شوند.

اعتبارات 97 البرز بیش از 13 هزار میلیارد

عربشاهی از اعتبارات استان البرز در لایحه بودجه 97 گفت: البرز به واسطه پتانسیل جزو اولین استان‌های برتر برای استفاده از سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی است. 

وی به اعتبارات استانی اشاره کرد و گفت: در جدول 10 بودجه اعتبارات هزینه‌ای و تملکی مشخص شده است. برای مقایسه سال 97 و سال‌جاری و باتوجه به اعتبارات آموزش و پرورش و بنیاد شهید، در کل کشور 23 استان با کاهش اعتبار روبرو خواهند شد. البرز با 2.5 درصد افزایش جزو 8 استان دارای بیشترین اعتبار، است. 

عربشاهی ادامه داد: استان البرز در اعتبارات هزینه‌ای، 13.5 درصد افزایش داشته که شامل کل اعتبارات دستگاه‌های استانی، بنیاد شهید و آموزش و پرورش است در حالیکه اعتبار هزینه‌ای کل کشور 9.5 درصد افزایش داشته است. 

عربشاهی گفت: در ارتباط با اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای در کل کشور 30 تا 15 درصد کاهش وجود دارد.  استان البرز نسبت به مصوب لایحه سال 96، در سال 97 با کاهش 18 درصدی، دیده شده است.

وی کل اعتبارات استان البرز را بدون در نظر گرفتن ردیف توازن بودجه در سال 97، بیش از 13 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: از این مبلغ، 12 هزار و 100 میلیار ریال اعتبارات هزینه‌ای و یک هزار و 200 میلیارد ریال، اعتبارات تملک دارایی سرمایه ایی است. 2 هزار و 400 میلیارد ریال هم که ماهیت تملکی دارد از ردیف های توازن بودجه به استان البرز تعلق می گیرد که جمعا بیش از 15 هزار میلیارد ریال جمع اعتبارات البرز محسوب می‌شود.

مترو اعتبار ملی دارد

عربشاهی از تخصیص اعتبار ملی مترو گفت: اعتبار ملی پایدار است اما مشکلات داخلی با پیمانکار بخشی از اعتبار را جذب نکرد. بنابراین زمانی که پروژه ای کار نشود، اعتبار و بودجه‌اش حذف می شود.

وی با عنوان اینکه پروژه مترو ملی نیست و به شهرداری بر می‌گردد، ادامه داد: امسال به محض فعال شدن پروژه مترو اعتبارات آن نیز پرداخت می شود ولی مشکلات و اختلافات داخلی باید حل شود.

عربشاهی با یادآوری اعتبارات شهرداری در پروژه‌های شهری تصریح کرد: قسمتی از مشکل توقف پروژه، درخواست کل اعتبار از دولت بود درحالیکه شهرداری هم باید قسمتی از هزینه را پرداخت می کرد. 

وی با اشاره به مترو تهران، گفت: کل اعتبار مترو توسط شهرداری تهران پرداخت می شود چراکه شهرداری کلانشهر ها سهم قابل توجهی از درآمدهای خود را دارند که باید در شهرداری کرج هم این اعتبارات در پیشرفت کار پروژه مترو، انجام شود.

بهسازی بافت فرسوده پروژه ملی نیست

عربشاهی در ارتباط با پروژه بافت فرسوده شهری، گفت: اوایل دهه 70 این پروژه را در سازمان مدیریت و برنامه و بودجه کشور، مطرح و کار کردم. این قبیل پروژه ها جزو پروژه های انتفاعی، است و مربوط به شهرها و شهرداری ها است.

وی گفت: دولت می‌تواند برای زمین ساختمان قدیم و دارای بافت فرسوده با معافیت مالیاتی و حمایت و تسهیلات بانکی دخالت کند در حالیکه شهرداری می‌تواند با درآمدهای خود به راحتی، در این بخش وارد شود و به بهسازی شهری، کمک کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز، گفت: اگر شهرداری قادر به پرداخت هزینه‌ها نباشد دولت با پرداخت وام ساخت و ساز کمک می‌کند ولی عمدتا راهکار اصلی آن با بخش خصوصی است.

بودجه سرانه‌ای توزیع نمی‌شود

وی با عنوان اینکه اعتبارات بر اساس سرانه حساب نمی‌شود، تاکید کرد: اعتبار عمرانی بر مبنای نیاز استان، زیر ساخت‌ها، شریان‌ها، پروژه‌های لازم و درصد جمعیت محرومیت توزیع می‌شود.

پرداخت 30درصدی اعتبار سال‌جاری

عربشاهی اظهار داشت: کلا مجموع اعتبارات در سال 95 و 96 مبلغ 995 میلیارد تومان است. مجموع تخصیص هم 654 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سال 95 تخصیص بالا به میزان 145 درصد تحقق داشت که شامل طرح‌های ملی و استانی بود درحالیکه در سال 96 تا کنون تخصیص اعتبار 30 درصد است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز