بیانیه حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی به مناسبت آغاز مهر ماه
حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی به مناسب آغاز ماه مهر بیانیه ای صادر کرد.
به گزارش ایلنا بخشی از این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الرحمن الرحیم
باسپاس و ستایش بی کران به درگاه خداوند قادر و حکیم و یگانه معلم هستی که انسان را به زیور علم و دانش مزین ساخت تا در مسیر عقلانیت وکسب توانمندی برای اصلاح،بهبود واعتلای جامعه انسانی گام بردارد... با تبریک نوروز دانایی به رهآفرینان و رهپویان علم ومعرفت، قدمت مهر ومهرگان در تاریخ این سرزمین، در امتداد زندگی ایرانی، نشانگر رویشها وپویشهای نشاط آفرین وامید زا بوده است...
توسعه کشور مرهون عملکرد دستگاه تعلیم وتربیت در سطوح عمومی وعالی می باشد ، نوع نگرش وگرایش نظام حاکمیت و دولت نسبت به این نهاد نشانگر میزان اهتمام در جهت تولید و بهسازی سرمایه های اجتماعی حال و آینده برای گام برداشتن در مسیر توسعه می باشد، با توجه به اینکه فرزندان رشید این ملت به گواه تاریخ سرآمدی علمی و معرفتی خود را در ابعاد علمی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی به نمایش گذاشتهاند، به نیکی نشان دادهاند که میتوانند میراثدار شایسته و همیشگی فرزانگان عرصه اندیشه ورزی وحکمت، در تمام حوزه های علمی فرهنگی این سرزمین هستند.
حزب مجمع مشورتی استان خراسان رضوی بر این باور است، بازیابی شکوه تمدن علمی فرهنگی ایران اسلامی زمانی میسور میشود که:
۱- جهتدهی دستگاه تعلیم وتربیت در تمام سطوح بر اساس اندیشه نخبگی و کمال انسانی و به دور از نگرشها وگرایشهای ایدئولوژیک محض باشد. که نمونه آن را می توان در عدم توفیق دولت دوازدهم در معرفی به موقع وزیر علوم وتحقیقات وفناوری برشمرد.
۲- دخالتهای ناروا در تصمیم سازی های حوزه تعلیم وتربیت از یک سو به فرسایش فعالیت ها واز سوی دیگر به نا امیدی اهالی موثر در این حوزه می انجامد که باید اصحاب علم وفرهنگ و نهادهایی چون شورای انقلاب فرهنگی در بهبود این وضعیت نقش آفرینی نمایند.
۳- عدم تامل، تعمیق و یکپارچگی در نظام تصمیم سازی دستگاه تعلیم وتربیت موجب بروز چالش های جدی مانند؛ مشکل نیروی انسانی وهدایت تحصیلی در آموزش وپرورش وافت سطح علمی در دانشگاه ها بویژه در علوم پایه، گردیده اند،که غفلت از آن جبران ناپذیر می باشد وبرای برون رفت از آن باید به خرد جمعی وتجربه جهانی رجو ع کرد.
۴- ناکافی بودن بودجه دستگاه تعلیم وتربیت و نیاز مبرم به تامل در آن در برنامه ششم توسعه کشور و ترمیم از طریق لوایح، طرح ها وقوانین متمم دارد .
۵- محدودنگری به شخصیت فکری و هویت وجودی نوجوانان وجوانان در مراکز علمی فرهنگی غالبا فرصتهای ارزشمندی را در ساحت مقدس تعلیم تربیت از آنا ن دریغ داشتهاست که گاهی جبران ناپذیر بوده است وبرای نمونه میتوان به عدم بهرمندی کامل از راهبرد کرسیهای آزاد اندیشی مطرح شده از سوی رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد و وسعت نظر در رفع این نقیصه میتواند ثمرات ارزشمندی را فراهم سازد.
بر اساس آموزههای دینی، ملی وجهانی نظام آموزشی کشور ها همواره بر دوبعد آموزش و تربیت در جهت تولید وتوسعه سرمایه های انسانی تمرکر داشته است. و بهرغم مشکلا ت موجود، معلمان و استادان فهیم ودلسوز با آغازیدن فصل رویش وشکوفایی دانایی مصمم خواهند شد، در کنار آموزش های علمی وفنآورانه، در تربیت ارزش های دینی، ملی وانسانی، دانش آموزان ودانشجویان خلاق و نوآور ایران عزیز اهتمام ورزند. و آنان را برای زندگی با مهر وصفا وطالب علوم ، فنون وحکمت آماده سازند. آینده سازان این مرز و بوم آغاز مهر را به مثابه آهنگ بیداری برای حرکت به سوی سعادت و آینده روشن در کالبد بهرهمندی از فرصتها در محیطهای یادگیری و مراکز علمی فرهنگی تجربه میکنند تا مسیر توسعه و حیا ت طیبه را طی کنند.
حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان
استان خراسان رضوی