خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

طرح پیشنهاد جایگزینی "لای‌فای" به جای "وای‌فای" در ایران/ متاسفانه مسئولان توجهی به طرح‌های پیشنهادی نمی‌کنند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بافت کرمان از طرح پیشنهادی برای جایگزینی"لای‌فای" به‌جای "وای‌فای" و مزیت های بیشتر این سیستم خبر داد.

مهدی تاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: زمانی که در مالزی بودم موضوع اصلی کاری که انجام دادیم پردازش تمام نوری اطلاعات بود. در شبکه‌های نوری بحث انتقال از سال 1960 با پیدایش لیزر مطرح شده است و در حقیقت کاری که باید انجام بشود پردازش در کنار انتقال به صورت تمام نوری است. 

تاج‌الدینی افزود: در سال 2010 این کار را شروع کردیم. در شهر پینانگ مالزی در دانشگاه USM طراحی و شبیه سازی ادوات تمام نوری بر پایه موجبرهای مالتی مد را انجام دادیم و بر اساس همین توانایی توانستیم یک پروژه بزرگ به اعتبار 150 هزار رینگت از دانشگاه USM بگیریم و در مخابرات آنجا جای‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: پس از پروژه اول پروژه دوم را در ادامه برای پردازش تمام نوری اطلاعات انجام دادیم. در این پروژه شبیه سازی انواع گیت تمام نوری انجام شد و در حقیقت اسپانسر این پروژه وزارت علوم مالزی تحت عنوان FRGS با اعتبار 200 هزار رینگیت بود که ظرف سه سال انجام شد.

عضو هیات علمی دانشگاه بافت تصریح کرد: پروژه بزرگی بود ولی خوشبختانه انجامش دادیم و همین طور یک طرح هم در ادامه این کار در آموزش و پرورش مالزی در دست کار داشتیم و در تمام پروژه‌ها طرح‌های اولیه از من بود ولی چون ملیت مالزیایی نداشتم پرفسوری که همکارم بود به اسم او ثبت شد و البته در حین انجام کار مقالاتی نوشتم که باز به اسم هر دوی ما ثبت شد. 

وی عنوان کرد: 22 مقاله ISI و بین المللی در مورد شبکه‌های نوری نوشتم و 15 مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه دادم که در کشورهای مالزی ، بلژیک ، آلمان ، انگلیس, آمریکا و سنگاپور برگزار شده‌اند.

تاجدالدینی گفت: مشکل اصلی من از زمانی آغاز شد که در سال 2015 به ایران برگشتم و در این مدت کار علمی به صورت عملی انجام نداده‌ام ولی کنفرانس‌های زیادی داشتم و اگر مسئولان همکاری می‌کردند طرح‌های زیادی برای ارائه داشتم و می‌توانستم مقالات برجسته‌ای به نام ایران داشته باشم. 

وی تصریح کرد: کارهایی مانند آل ، آپیکال دیجیتال دیتا پروسسینگ به کمک مخابرات و دانشگاه آزاد کرمان انجام شد، مانند زمانی که در مالزی بودم و اگر استقبال می‌شد طرح خوب پیش می‌رفت ولی متاسفانه هیچ کمکی در این زمینه دریافت نکردم.

تاج الدینی در مورد پیشنهاد کاری‌اش در ایران به نام لای‌فای که در آن طیف مرئی به جای طیف رادیویی امواج الکترومغناطیس جایگزین می‌شود، توضیح داد و گفت: از طیف مرئی نور که تقریبا هزار برابر پهنای باند بالاتری برای انتقال اطلاعات دارد در سیستم‌ها و مودم‌های لایفای استفاده کرد، اهمیت برجسته لای‌فای در سرعت، حجم و موارد کاربری است. در حالی که سرعت و حجم انتقالی را تا هزار برابر افزایش می‌دهد در ناوبری هواپیما، کشتی و زیردریایی مشکلی ایجاد نمی‌کند و همچنین در هواپیما‌های مسافری امکان سرویس به مسافران را دارد که یک وجه عالی تجاری است که البته آن هم مشکلات خود را دارد ولی از سرعت و امنیت برخوردار است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: به طور مثال در لای‌فای نور از دیوار رد نمی‌شود؛ در بحث امنیت جایگزین مناسبی برای وای‌فای بوده به طور مثال در پزشکی و اتاق‌های عمل بدون هیچ عوارض جانبی برای بیماران و ایجاد اختلال برای دستگاه‌ها کاربرد دارد . همچنین مانند وای‌فای نیاز به زیرساخت فیبر نوری ندارد و روشنایی معابر خود به تنهایی می‌تواند زیرساخت آن باشد که و هزینه زیرساختی نخواهد داشت و حتی در جاده‌ها نیز به راحتی به ارائه خدمات می‌پردازد. 

تاج‌الدینی با اشاره به اینکه اولین بار این طرح توسط پرفسوری اسکاتلندی اجرا شده عنوان کرد: هنوز در ایران در هیچ جایی از این کار استفاده نشده و خواستار بودیم مخابرات کرمان و دانشگاه آزاد کرمان با ما همکاری کنند تا این طرح را انجام دهیم. 

وی افزود: یکی از اهداف ما این بود که تداخل نور مودم لای‌فای با نور خورشید و نورهایی که در محیط وجود دارند به صفر برسانیم که با توجه به سخن والای مقام معظم رهبری به شرکت دانش بنیان جهانی تبدیل شود و تولید داخلی باشد و به اقتصاد مقاومتی ما کمک شود و به کار تولید ملی که در جهان اهمیت دارد تبدیل شود.

تاج‌الدینی در پایان گفت:‌ 6 ماه است با کمک تیمی از دانشجویان خوب و کارآمد این طرح را در دست کار داریم و جمع‌بندی کرده‌ایم و هنوز عملا هیچ موافقتی دریافت نکرده‌ایم؛ نه از طرف مخابرات کرمان و نه از طرف دانشگاه آزاد و هنوز در حالت بلاتکلیفی ما را قرار داده اند.

کد خبر : ۴۵۶۳۹۹