مسئولان دانشگاه خوارسگان تاکید دارند:
تسریع در صدور اخد نشریات دانشجویی مهمترین مطالبه دانشجویان است
مدیر کل ارتباطات فرهنگی و نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خوارسگان گفت: مهمترین مطالبه حقوقی دانشجویان تسریع در صدور اخذ نشریات دانشجویی است.
به گزار ش خبرنگار ایلنا از اصفهان ، حبیبالله اسماعیلی در حاشیه برگزاری همایش ملی فرهنگ هنر و اندیشه و در روزسوم این همایش که در اصفهان برگزار شده است با اشاره به برگزاری کلاس حقوق و تکالیف فعالیتهای دانشجویی ویژه کارشناسان اشاره و اظهار کرد: بر اساس سیاست روشنی که با تاکید معاون فرهنگی دانشگاه و مصوبه مدیریتی وجود داشت،قرار شد که بین دانشجویان،کارشناسان و مدیران یک زبان مشترک پیدا کنیم که این زبان مشترک فصلالخطاب همه قضایا و البته "قانون" است.
وی افزود: برای همین اساس بخش مهمی از آییننامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در این کارگاه شرح داده شد.
مدیر کل ارتباطات فرهنگی و نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: از جمله موارد توضیحی در این کارگاه روند فرایند اخذ مجوز ،کمیته ناظر بر نشریات در سطح واحد و مرکزی، شرح مشخصات اعضای آن،حقوق و تکالیف دانشجویی، نوع رسیدگی به مجوزها، رسیدگی تخلفات و نشریات،تنبیه و تشویقها بوده است.
وی ادامه داد: هر کدام از این اجزا مهمترین موارد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سال 83 بود که برای کارشناسان توضیح داده شد.
اسماعیلی همچنین گفت: شرایط بهبود،نوع حمایت از نشریات،مقررات و آیین نامه کانونها،روند اخذ مجوز چگونی شورای ناظر بر نشریات واحد،چگونگی شکلگیری شورای ناظر و تاکید بر اجرای قانون از دیگر مواردی بود که در کارگاه های آموزشی حقوق و تکالیف فعالیتهای دانشجویی مطرح شد.
وی اصلیترین مسئله مطرح شده را فرایند طولانی اخذ مجوز نشریات دانست و افزود: این در حالی است که باید مجوز یک نشریه 20 روزه صادر و در عرض یک ماه به اعتراضات رسیدگی شود.
مدیر کل ارتباطات فرهنگی و نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: با کمال تاسف در کشور ما اگر نشریات تخلفی داشته باشد آخرین حکم حکم اولیه حکم میشود و به جای تذکر شفاعی به تعطیلی نشریات منجر میشود.
وی با بیان اینکه 120 نفر کارشناس در این کلاس شرکت کردند، افزود:کار دانشگاهی باید بر اساس اجرای قانون و سیاستهای کلان نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد تا مشکلات حل و این ناهماهنگی در سطوح بر طرف شود.
یادگیری سواد رسانهای یک اصل برای انتشارات است
استاد مدرس سواد رسانهای دانشگاه آزاد واحد خوارسگان گفت:یادگیری سواد رسانهای یک اصل برای به روز بودن و انتشار مطلب است.
اسماعیل یزدان پور اظهار کرد: امروزه با گسترش ارتباطات وسیع و هم سطحی اطلاعات باید سواد رسانهای به عنوان یکی از مهارتها آموزش داده شود.
وی با بیان اینکه ورود شبکه اجتماعی و انعکاس آن در جامعه یکی از مواردی است که باید مورد استفاده صحیح و بررسی قرار گیرد،افزود: سواد رسانهای امروزه به عنوان یکی از مهمتریتن سوادها محسوب میشود.
استاد مدرس سواد رسانهای دانشگاه آزاد واحد اصفهان با اشاره به دستهبندی مکتوبات دانشگاهی و اکادمیک و سازماندهی فعالیت فرهنگی گفت: دانشجویان باید یاد بگیرند که کار رسانهای گروهی را آموزش و نیز روند حضور در فضای مجازی و اینترنتی را فراگرفته و سپس مطلب منتشر کنند.
وی با اشاره به انتشار و تشکیل هویت حرفهای سواد رسانهای در قشر دانشگاهی بیان کرد: سواد رسانهای دو بخش سواد فنی و سواد انتقادی تقسیم میشود که باید تحلیل پیامد و استفاده این رسانه و کاربرد آن مشخص شود.
یزدانپور گفت: سواد رسانهای یک مولفه بسیار مهمی است و این یعنی اینکه هر لحظه رسانههای جدیدی وارد عرصه میشوند که باید این ابزارهای جدید و سواد جدید را شناخت.
ورود زبان بیگانه و رعایت اصول ویراستاری از دغدغه نشریهنویسان
مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: یکی از مشکلات دانشجویان فعال در عرصه نشریات را اصول نویسندگی و ویراستاری و ادغام و ورود زبان بیگانه و قابل اصلاح بودن آن است.
مجید کمالی اظهار کرد: نشریه دانشجویی خواه ناخواه دارای اشکالاتی است و قرار نیست خیلی حرفهای باشد اما بحث بر سر درست نوشتن و زیبا نوشتن مطلب است.
وی با بیان اینکه ساختار ادبیات نباید مشکل داشته باشد،تاکید کرد: چه نشریه بنویسیم و چه نامه دو خطی ساختار آن باید بدون مشکل باشد و دانشجویان باید یاد بگیرند برای بیان نظرات خود درست صحبت کنند و درست بنویسند.
مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: یکی از مشکلات دانشجویان در اصول نویسندگی و ویراستاری ادغام و ورود زبان بیگانه همچون عربی و لاتین به زبان فارسی قابل اصلاح بودن آن است.
وی ادامه داد: یکی از دغدغههای دانشجویان در امر ویراستاری این است که زبان ما به صورت زبان زنده است و این در حالی است که ورود واژههای بیگانه به زبان ما میتواند مشکلاتی را ایجاد کند که لزوم فراگیری و رعایت ساختار باید مد نظر قرار بگیرد.