معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان:
تعیلم، بر اساس ارزشیابی کیفی –توصیفی یک ضرورت است

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان, ارزشیابی کیفی - توصیفی، ضرورت و نیاز تعلیم و تربیت امروزی است.
به گزارش ایلنا از زنجان, اصغر بیات ، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ، امروز شنبه (29فروردین) با اعلام مطلب فوق , ارزشیابی کیفی – توصیفی را الگویی از ارزشیابی دانست که هدف آن کمک به بهبود یادگیری دانش آموزان وتحقق بهتر وبیشتر اهداف آموزشی است .
بیات , در این زمنیه ادامه داد: در این رویکرد ارزشیابی به مثابه یادگیری تلقی شده و روش وابزاری است که به معلم ودانش آموز امکان می دهد براساس سبک یادگیری دانش آموز گامهای بهتری برای یادگیری بردارند .
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اهمیت ارزشیابی در نظام آموزشی اظهار داشت : در ارزشیابی کیفی –توصیفی به جای ارزشیابی از یادگیری ، بیشتر به چگونگی یادگیری توجه می گردد و در جای جای آموزش تلاش می گردد از طریق بازخوردهای شناختی و فرا شناختی به دانش آموزان کمک گردد تا هدایت و راهبری یادگیری خود را بر عهده بگیرند .
بیات افزود : در این رویکرد ، ارزشیابی با در هم آمیختن با فرایند یاد دهی و یادگیری تلاش میکند با تشخیص و رفع نارسایی های یادگیری به فرایند ساخت دانش توسط دانش آموزان کمک کند .
این مقام مسئول, درادامه ضمن تاکید بر اهمیت فرآیند یاددهی و یادگیری گفت : چنانچه یادگیری را فرایندی درونی و پویا بدانیم که فراگیران پس از کسب اطلاعات آنها را برای ساخت دانش جدید پردازش ، تحلیل ، سازماندهی و تفسیر می نماید و در نهایت به مهارت های همچون استدلال و استنتاج و داوری می رسد ، نقش ارزشیابی کمک به تحقق این امر خواهد بود.
بیات در این زمینه خاطر نشان شد: ارزشیابی توصیفی به هر دانش آموز به دیده حرمت نگاه کرده و باوردارد که هر دانش آموز قابلیت رشد و پیشرفت مداوم را دارد و البته باید در این مسیر به او بازخورد های مثبت ورشد دهنده داده شود بدون اینکه با کسی مقایسه شده و رقیبی برای او تراشیده شود ویا در رتبه بندی های بی مورد گرفتارگردد.
وی ادامه داد : ارزشیابی توصیفی با تاکید برانگیزه های درونی بجای انگیزه های بیرونی شرایط لذت بردن از یادگیری را برای فراگیران فراهم می کند و آنان را به سوی یادگیری مادام العمر سوق می دهد.
بیات, همچنین در خصوص چگونگی ارتقاء دانش آموزان به پایه های بالاتر در ارزشیابی کیفی-توصیفی و اهمیت و ضرورت این ارزشیابی گفت : شواهد لازم برای تصمیم گیری در خصوص ارتقاء دانش آموزان به پایه های بالاتر با استفاده از ابزارها و روشهای متنوع در طول سال تحصیلی توسط معلم جمع آوری شده و گزارشی از پیشرفت تحصیلی دانش آموز در قالب گزارش توصیفی و مقیاس رتبه ای ارائه می گرددکه وضعیت دانش آموزان را در طول سال تحصیلی وهمچنین تصمیم گیری در خصوص ارتقاء و یا تکرار پایه بر اساس شواهد کافی و متقن بیان می کند, لذا ارزشیابی کیفی - توصیفی ضرورت و نیاز تعلیم و تربیت امروزی است و با اجرای مطلوب آن می توان امیدوار بود زمینه رشد همه جانبه و سلامت روانی کودکان فراهم خواهد شد.