پس سالها وعدههای محقق نشده؛
مسئولین هنوز در حال صحبت از تسریع در ساخت قطار شهری اهواز هستند/ از ساخت فرودگاه بزرگ اهواز پس از ۱۱ سال، چه خبر؟

دستگاه قضا برای وعده دهندگان بدون عمل، جرم تعیین کند
چه کسی پاسخگوی وعدههای محقق نشده دولتها در خوزستان میباشد؟ آنان که میآیند و میروند و تصویب میکنند را چه نهادی باید ملزم به پاسخگویی کند؟
به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، طرح ساخت قطار شهری اهواز که پس از ۸ سال مطالعه، در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید، قرارداد ساخت آن از سال ۱۳۸۵ بین شرکت کیسون به عنوان اجرا کننده و شرکت نورینکو چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری اهواز منعقد شد.
قرار بر این بود که تا سال ۱۳۹۲، چهار خط این مترو به بهرهبرداری برسد. پروژهای که چهار خط مترو خواهد داشت که طول تقریبی آن ۹۰ کیلومتر و دارای ۸۷ ایستگاه در نظر گرفته شده بود.
در تمام این سالها، دولتها آمدند و رفتند و مصوبه تصویب کردند، وعده دادند و شوی تبلیغاتی به راه انداختند. ولی بدون پرداختن به جزئیات این ماجرا، از صحبتهای امروز معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، میتوان به دستآورد حدود ۱۸ ساله ی متولیان امر، پی برد.
سید مهران علم الهدایی شب گذشته در نشست با اعضای هیات مدیره قطار شهری اهواز، موضوعاتی از جمله قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) برای تکمیل طرح، بررسی بودجه سال ۱۴۰۴، تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ و همکاری مهندسین مشاور در زمینه مسائل فنی و حقوقی طرح قطار شهری را بررسی کرده و در نهایت گفته است: «بنا شد که قراردادهای مربوطه تا نیمه اسفندماه سال جاری نهایی و به وزارت کشور ارسال شود. همچنین تلاش خواهیم کرد که عملیات اجرایی این طرح مهم پیش از پایان سال آغاز شود.»
معاون امور عمرانی استانداری خوزستان همچنین خواستار تسریع در روند نهایی شدن قراردادها و ورود هرچه سریعتر این طرح به فاز اجرایی شد.
۱۱ سال پیش نیز، یعنی در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ محمدرضا رحیمی معاون رئیسجمهور وقت در پایان سفر دو روزه هیات دولت به خوزستان، با تشریح مصوبات جلسه هیات دولت در این سفر، در خصوص قطار شهری اهواز، گفته بود: «آخرین مصوبه در این سفر، تامین ۴۸۰ میلیون دلار اعتبار از طریق بانک تجارت به صورت فایننس برای خط قطار شهری اهواز است.» او این مصوبات را به مردم عزیز خوزستان مبارکباد هم گفته بود.
از ساخت فرودگاه جدید اهواز چه خبر؟
البته وی به نمایندگی از دولت وقت، وعدهای دیگر هم داد، آنهم ساخت یک فرودگاه جدید و بزرگ در اهواز بود.
رحیمی در این خصوص بیان کرده بود: «در جلسه هیات دولت مقرر شد وزارت نفت نسبت به احداث یک فرودگاه جدید و مجهز در سطح بینالمللی برای اهواز اقدام کند تا پس از آن، فرودگاه فعلی که منابع عظیم نفت در زیر آن قرار دارد به این وزارتخانه تحویل داده شود تا نسبت به استخراج نفت از آن اقدام شود.»
در همین خصوص در دهه فجر سال گذشته، مدیر کل فرودگاههای خوزستان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از این سالها برای تحقق مصوبهی دولت چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفته بود: «۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای ساخت و جایگزینی فرودگاه جدید اهواز در خارج از محدوده شهرستان تعیین شده است ولی تملک این اراضی بسیار سخت است.»
بیش از یک دهه از این وعدهها میگذرد و مردم شاهد هیچ اقدام مثبتی نبودهاند، چه در زیر زمین و چه در آسمان. حالا باید باز هم به انتظار نشست تا شاهد تحقق یا عدم تحقق وعدهها و مصوبات جدید در دولت چهاردهم باشیم.
اینجاست که لازم است قانونگذار برای تضمین اجرایی شدن وعدههای مسئولین به مردم، فصل جدیدی در قانون را باز نماید تا هیچ مسئولی منبعد جرأت بیان سخنان بدون پشتوانه ی عملی را نداشته باشد. این قانون میتواند در دفاع از صیانت از باور مردم و حفظ اعتماد عمومی بین مردم و دولتها، تعریف شود.