ایلنا گزارش میدهد؛
توسعه ترانزیت سبب ایجاد اشتغال و امنیت سرمایهگذاری در گلستان میشود
ایجاد اشتغال و ارتقا جایگاه منطقهای و بین المللی با توسعه ترانزیت کالا
گلستان در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است و مکانی امن برای سرمایهگذاری است ولی هنوز زیر ساختهای کافی در این استان وجود ندارد. اگر گلستان زیر ساخت مناسب داشته باشد سرمایهگذاران داخلی و خارجی سرمایهگذاری میکنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، استان گلستان در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است و به کشورهای آسیا میانه و cis دسترسی دارد. موقعیت جغرافیایی سیاسی و قرار گرفتن در دروازه ورودی کشورهای CIS دو ویژگی بارز مکانی گلستان است.
وضعیت اقتصادی استان اصلا مناسب نیست و بسیاری از کارشناسان اقتصادی استان بر این عقیده هستند که اگر حمل و نقل ترکیبی ریلی و جادهای مناسب داشته باشیم ترانزیت هم رونق خواهد گرفت. اگر استان زیرساختهای حمل و نقل قوی و کارآمد داشته باشد سرمایهگذاران داخلی و خارجی تشویق میشوند که در گلستان سرمایهگذاری کنند. با این اقدام مشاغل جدید ایجاد و سرانه درآمد مردم افزایش پیدا میکند.
گلستان منطقه آزاد اینجه برون دارد که درحال ساخت است و این منطقه آزاد میتواند به قطب ترانزیت کالا تبدیل شود. منطقه آزاد اینچهبرون نه تنها در اقتصاد گلستان که در اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود.
در حال حاضر وضعیت زیر ساخت حمل و نقل شامل جادهها، راهآهن، بندرها و فرودگاهها تعریف چندانی ندارد که میطلبد دولت چهاردهم و استاندار یک فکر اساسی کنند. قطعا بهبود زیرساختها فرصتهای شغلی جدیدی را در بخشهای مختلف مانند مهندسی، ساخت و ساز، مدیریت ترافیک و خدمات لجستیکی و … ایجاد میکند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان در این باره گفت: یکی از راههای تسریع کننده در رشد اقتصادی استان گلستان، توسعه ترانزیت است و حسب برنامه هفتم پیشرفت، توسعه ترانزیت یکی از قابلیتهای استان در پیشرفت اقتصادی و توسعه منطقهای است.
علیرضا نورانی بیان کرد: ریل گرگان- بجنورد- مشهد باید به خط راه آهن بین المللی ایران- قزاقستان و ترکمنستان متصل بشود و در حقیقت ما را از البرز عبور بدهد، تا ما بتوانیم از بجنورد به سمت جنوب طی مسیر کنیم.
وی گفت: پیرو سفر پزشکیان رئیس جمهور به استان خراسان شمالی، مقرر شد که شرکت پتروشیمی خراسان، قطعه بجنورد – مشهد را عملیاتی کند و از این حیث، میتواند یک کریدور ریلی برای شرق خزر محسوب شود و بعنوان یکی از کریدورهای مهم کشور باشد.
نورانی تصریح کرد: مقرر شده که از محل قرارداد گازی با ترکمنستان، پیمانکاران ایرانی حدود ۲۳۰ کیلومتر راه اینچه برون، اترک و گمداغ را کار بکنند و در عوض منابع مالی بابت گاز به ترکمنستان داده نشود و بدین صورت تهاتری بین ایران و ترکمنستان برقرار شود.
وی افزود: جاده ترانزیتی گنبدکاووس به پایانه و گمرک «اینچهبرون» موسوم به جاده «نفت» به طول ۵۶ کیلومتر از نیازهای زیرساختی استان و از سوی دیگر جاده آزادشهر به شاهرود هرچه سریعتر بایستی تکمیل شود.
نورانی ادامه داد: این کریدور جادهای میتواند باعث توسعه ترانزیت در گلستان شود و بعنوان یکی از مزیتهای استان محسوب شود. کریدور غرب به شرق (بزرگراه امام رضا (ع)) در بخش شرقی حدود ۱۷ کیلومتر باقیمانده که بایستی عملیاتی شود.
وی ادامه داد: این جاده، دوطرفه و کم عرض بوده و سالی ۲۰ میلیون مسافر از گلستان عبور میکنند، که از این حیث، بایستی قطعات باقیمانده در شرق استان (در محدوده شهرستانهای گالیکش و مینودشت) و همچنین کنار گذر شهرستان گرگان و تبادل شرقی شهرستان علی آباد کتول که پل روی گذر محسوب میشود، هر چه سریعتر تکمیل شود.