مدیرکل راهداری استان خبر داد؛
مرتفع شدن 20 نقطه حادثهخیز جادههای استان مرکزی / 200 نقطه مستعد حادثه رفع خطر شده است
در بازه زمانی ۳ سال اخیر ۹۰ درصد پروژههای نیمهتمام این استان تکمیل شده است
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان مرکزی به تکمیل 90 درصد پروژههای نیمهتمام این استان در بازه زمانی 3 سال اخیر اشاره کرده و گفت: 20 نقطه از 37 نقطه حادثهخیز جادههای استان مرتفع شده و 17 نقطه حادثهخیز دیگر در جادههای استان در دست بررسی است. 200 نقطه مستعد حادثه نیز رفع خطر شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد جهانی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانههای استان مرکزی، افزود: دوربینهای نظارتی در استان از 39 دستگاه به 70 دستگاه افزایش یافته و دوربینهای ثبت تخلفات رانندگی هم از 86 دستگاه به 99 دستگاه رسیده است. همچنین 15 دستگاه قدیمی نیز تعویض و دوربینهای جدید نصب شده است.
وی با بیان ادارهکل راهداری استان مرکزی در جذب سهیمه قیر به عنوان ادارهکل برتر شناخته شد، ادامه داد: این استان جزء 5 استان برتر در نهضت ملی آسفالت شناخته شد. در سال جاری 22 هزار تن قیر از محل اعتبارات ملی برای کمک به ساخت پروژههای راهداری وارد استان شد که منجر به پیشرفت در تکمیل طرحها شده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان مرکزی اظهار داشت: اعتبارات این ادارهکل در سال 1400، حدود 3200 میلیارد ریال بود اما تا 7000 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. اعتبارات سال 1401 نیز 13 هزار میلیارد ریال بود و در سال 1402 به 17 هزار میلیارد ریال رسید. اعتبارات سال جاری نیز 28 هزار میلیارد ریال است.
جهانی تصریح کرد: در بازه زمانی یک سال گذشته 23 هزار و 190 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای 7 پروژه بزرگ راهداری استان مرکزی تخصیص داده شد. در این راستا برای تکمیل پروژه بزرگ تعریض محور آهنگران – ساروق - کمیجان در مجموع، بالغ بر 2450 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی با اشاره به پروژه ارتقای ایمنی و رویه آسفالت محور مواصلاتی اراک – راهجرد، بیان داشت: در مجموع، برای اجرا و تکمیل تمامی اجزای این پروژه بالغ بر 7000 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است و 30 درصد دیگر از فرایند اجرای پروژه باقی است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان مرکزی تأکید کرد: این ادارهکل در تعامل همهجانبه با نمایندگان استان در مجلس است. بعضی نمایندگان در خصوص راههای روستایی نارضایتیهایی دارند که سازمان برنامه و بودجه استان باید اعتبارات استانی به این راهها اختصاص دهد.
جهانی ابراز داشت: ایجاد و تجهیز راهدارخانههای استان مرکزی با ارائه خدمات بهتر، از جمله اقدامات ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان مرکزی بوده است. از سوی دیگر در صدد هستیم برای آزادراههای این استان از جداکنندههای بتنی (نیوجرسی) استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: حمل بار توسط ناوگان اتوبوسرانی مسافربری برخلاف قانون است. اما به علت آنکه در سالهای گذشته بهای بلیت اتوبوس با توجه به نرخ تورم افزایش نیافته و بهای صرف هزینه راننده و سوخت اتوبوس میشود. به همین دلیل این قشر دچار مشکلات اقتصادی شده و حمل بار در راستای کمک به این قشر انجام میشود.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان مرکزی در خصوص ساخت و احداث پایانههای مسافربری در سطح شهرستانهای استان اشاره کرده و گفت: ساخت پایانههای مسافربری برعهده شهرداری است و پایانهها و شرکتهای مسافربری بهرهبرداران این حوزه هستند. این ادارهکل نیز بر حمل مسافر نظارت دارد.
جهانی به طول راهها و محورهای مواصلاتی استان مرکزی اشاره داشته و افزود: 6400 کیلومتر انواع آزادراه، راه اصلی و راه روستایی در این استان وجود دارد که از این میزان 4000 کیلومتر آن را راههای روستایی تشکیل میدهد.