رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان عنوان کرد:
انسان، جاده و وسیله نقلیه، 3 ضلع مرتبط با حوادث رانندگی / علت وقوع 70 درصد حوادث جادهای استان مرکزی عامل انسانی است
کاهش ۱۴ درصدی کشتهشدگان حوادث رانندگی در جادههای استان مرکزی
رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان مرکزی به مهمترین علل حوادث جادهای اشاره کرده و گفت: 3 ضلع مرتبط با حوادث رانندگی، انسان، جاده و وسیله نقلیه هستند. در بررسیهای صورت گرفته، علت وقوع 70 درصد از حوادث جادهای استان مرکزی، عامل انسانی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ روحاله آشوری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانههای استان مرکزی، افزود: اقدامات پلیس بایستی به صورت کمهزینه، کوتاهمدت، زود بازده و با اثربخشی بالا انجام شود و این فرایند از مهمترین اهداف پیش رو است.
وی به اقدامات انجام شده برای رفع نقاط حادثهخیز در سطح جادههای استان مرکزی اشاره کرده و در این خصوص ادامه داد: پروژههای اصلاح نقاط حادثهخیز در جادههای استان 85 درصد پیشرفت داشته است که باید هر چه سریعتر به سرانجام برسد.
رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کشتهشدگان حوادث رانندگی در جادههای این استان 14 درصد کاهش یافته است. همچنین در این مدت تعداد مجروحان این حوادث نیز 7 درصد کاهش را نشان میدهد.
سرهنگ آشوری تصریح کرد: در بازه زمانی 20 سال گذشته تعداد کشتههای حوادث رانندگی روند کاهشی به خود گرفته است. در گذشته بر اثر حوادث رانندگی در جادههای کشور، سالانه 28 هزار نفر فوت میکردند و 280 هزار تا 300 هزار نفر نیز مصدوم میشدند. اما این آمار در سالهای اخیر به 15 هزار نفر کشته رسیده است.
وی بیان داشت: عمدهترین علل تصادفات در برخی جادهها، نبود جایگاههای سوخت، نبود جاذبههای سفر و مجتمعهای رفاهی و استراحتگاه است. اگر این مشکلات حل شود، کاهش چشمگیری از سوانح ترافیکی رخ میدهد. هماکنون بیشتر کشتهشدگان حوادث رانندگی در مسیرهای فاقد این امکانات است.
رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان مرکزی به اقدامات انجام شده در محور زالیان برای کاهش تصادفات اشاره داشته و تأکید کرد: با اقدامات انجام شده در محور زالیان، در بازه زمانی یک سال گذشته کاهش 45 درصدی تصادفات را در این محور شاهد بودیم.
سرهنگ آشوری به 2 نقطه مهم حادثهخیز در استان مرکزی اشاره کرده و ابراز داشت: 2 نقطه حادثهخیز مهم پیچ خانهمیران در مسیر اراک - شازند و خمین - قورچی باشی وجود دارد که مربوط به سنوات گذشته است و اصلاح آنها با جدیت پیگیری میشود.
وی اضافه کرد: محورهای خمین - قورچی باشی، خمین - الیگودرز، فرمهین - خنجین، ساوه، زرندیه، خنداب، قرهکهریز، زیرآب محلات و همچنین کنار گذر شمالی شهر اراک، پرحادثهترین محورهای استان مرکزی هستند و به دغدغهای برای پلیس راه استان مرکزی تبدیل شدهاند.
رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: این استان یک مسیر خطی حرکتی برای خودروهای شوتی است و یکی از ناامنترین استانهای کشور برای این خودروها محسوب میشود. سال گذشته به واسطه تردد خودروهای شوتی در این استان 9 فقره تصادف فوتی رخ داد. این آمار در سال جاری به یک فقره رسیده است.
سرهنگ آشوری افزود: در پلیس راه استان مرکزی 433 دستگاه خودروی شوتی ثبت شکایت سیستمی شده و 398 خودروی شوتی ثبت شده در استانهای دیگر، در استان مرکزی توقیف شدهاند. روند قضایی این خودروها باید در استان مرکزی سپری شود و این موضوع در دست اقدام است.
وی با تأکید بر اینکه حجم و میزان توقیف خودروهای شوتی و حامل کالای قاچاق در استان مرکزی نسبت به سایر استانها بسیار بالاتر است، ادامه داد: در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع 62 دستگاه خودروی شوتی توسط این پلیس توقیف شده است.
رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اظهار داشت: این استان هفتمین استان پرتردد کشور است. آمار تردد در استان نسبت به متوسط کشوری 28 درصد بالاتر است. روزانه بیش از 800 هزار تردد در محورهای مواصلاتی و ارتباطی استان انجام میشود. در ایام خاص و مناسبتها نیز بالغ بر یک میلیون تردد به ثبت میرسد.
سرهنگ آشوری تصریح کرد: استان مرکزی یک کریدور و مسیر حرکتی مهم در کشور است که مرکز را به غرب، جنوب غرب و جنوب کشور ارتباط میدهد و با 7 استان هممرز است. طول جادهها و راههای استان بالغ بر 6431 کیلومتر است که از این میزان 5704 کیلومتر به صورت مسیرهای رفت و برگشت و فاقد جدا کننده میانی است.
وی بیان داشت: استان مرکزی سومین استان پرتردد کشور از حیث وسایل نقلیه در زمینه بار و مسافر و هفتمین استان در تردد کل وسایل نقلیه است. 52 درصد از ترددها در جادههای استان مرکزی مربوط به پلاکهای غیربومی است.