خبرگزاری کار ایران

وزیر میراث فرهنگی:

تمدن هگمتانه را به دانشجویان و دانش آموزان آموزش دهند

تمدن هگمتانه را به دانشجویان و دانش آموزان آموزش دهند
کد خبر : ۱۵۴۷۱۷۱

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برای فهم روشن تمدن و فرهنگ استان همدان به استاندار و مجمع نمایندگان پیشنهاد می شود مرکز مطالعات تمدن غرب کشور با محوریت همدان در این استان دایر و فعال شود تا با همکاری وزارتخانه در یک وسعت بزرگ، اکتشاف، مطالعه و شناخت عمیق تر انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان، سید رضا صالحی امیری روز پنجشنبه در شورای اداری استان همدان افزود: برای من رمز و راز سرزمین همدان هنوز کشف نشده است چراکه هر کجای این جغرافیا را می شکافی یک سخن و رمز جدید گشوده می شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به آموزش و پرورش و دانشگاه ها پیشنهاد کرد: تمدن هگمتانه را به دانشجویان و دانش آموزان آموزش دهند چرا که این تمدن غرورآفرین و نشاط بخش است.

وی ادامه داد: ای کاش به جای حجم زیادی از محفوظاتی که به فرزندان می آموزند از تمدن های بزرگ این جغرافیا سخن می گفتیم تا آنها در بودن در این سرزمین احساس غرور، نشاط و افتخار می کردند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کاش آموزش عالی چند واحد درسی برای شناخت تمدن ساسانی، هخامنشی و هگمتانه پیش بینی می کرد تا دانشجویان بدانند در غرب خبری نیست و آنچه خود دارند از بیگانه تمنا نکنند.

صالحی امیری بیان کرد: کاش می شد لایه این جغرافیایی را شکافت و رمزها و راز آنها را برای مردم افشا کرد.

وی با بیان اینکه تلاش زیادی برای معرفی هگمتانه شده است اظهار کرد: هگمتانه مثل خورشیدی است که همه ایرانیان و فراتر از کشور به جهان نور و حرارت می دهد و اگر این حوزه تمدنی به جهان معرفی شود سیل زیادی از گردشگران به این منطقه روانه می شوند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: سال ۱۳۱۰ هگمتانه ثبت ملی شده است بنابراین مادها، اشکانیان، ساسانیان و صفویه این جغرافیا را برای حکومت و برای قطب قدرت و تمدن انتخاب کردند که چرایی این انتخاب نیازمند راه اندازی مرکز مطالعاتی قوی است.

صالحی امیری تاکید کرد: همه فرزندان و جوانان باید این تمدن را از نو بشناسند و باید امروز باور کنیم که در جغرافیایی زیست می کنیم که اگر اکتشاف شود از صدها معادن طلا غنی تر و مخازن بانک مرکزی ارزشمندتر است.

وی گفت: مرکز مطالعات که با همت استاندار و مجلس شورای اسلامی و حمایت میراث فرهنگی شکل بگیرد مجموعه اکتشافات و این ظرفیت در قالب فیلم، سریال و تولید محتواهای چند رسانه از نو به مردم جهان معرفی شود چرا که این سرزمین دارای تمدن، قطب فرهنگی، قطب مشاهیر، قطب گردشگری و علمی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این سئوال که چرا ما نتوانستم با داشتن این سرزمین تمدنی، فرهنگی، علمی و گردشگری به جایگاه واقعی دست یابیم و گردشگر در این منطقه موج نمی زند اظهار کرد: بر اساس مطالعات بانک جهانی در جذابیت رتبه هفتم جهان و بر اساس مطالعات ملی جزو سه قدرت اول جهان در جذابیت هستیم.

صالحی امیری ادامه داد: برنامه های ما برای جذب گردشگر و معرفی جذابیت ها کافی نبوده است در حالیکه برنامه هفتم تکلیف ما را مشخص کرده و ما مکلف هستیم ۶.۳ میلیون گردشگر را به مرز ۱۵ میلیون نفر برسانم که نیازمند یک برنامه قوی پنج ساله است و یکی از کانون های اصلی کشور برای جذب گردشگر همدان است.

وی گفت: همدان دارای یک هزار و ۳۴ اثر ثبت شده است بیش از ۲۰ هزار پروانه در حوزه صنایع دستی صادر، چهار هزار و ۳۰۰ کارگاه و هشت بازارچه صنایع دستی در این استان فعال است که اینها نیاز به زیر ساخت های نظیر فرودگاه، خط ریلی ، جاده ، هتل، اقامتگاه بوم گردی دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: استان همدان ۲۰ هزار تخت برای پذیرش مسافر دارد که این عدد تا پایان برنامه هفتم توسعه باید با ۱۰ برابر افزایش و به ۲۰۰ هزار نفر برسد چرا که همدان جزو پنج مقصد اول گردشگری خواهد بود.

صالحی امیری بیان کرد: هم اینک میزان ظرفیت گردشگران استان همدان سه میلیون نفر است که باید تا پایان برنامه ها هفتم به ۹ میلیون نفر برسد.

وی تاکید کرد: در حوزه صنایع دستی باید سه کار انجام شود اول حمایت از هنرمند صنایع دستی چون خلاقیت و هنر دست در آن نهفته است دوم بازاریابی و سوم صادرات که در این راستا اولویت وزارت میراث فرهنگی رفع موانع صادرات صنایع دستی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه صنایع دستی ایران باید به جهانیان شناسانده شود افزود: صنایع دستی فراتر از یک حرکت اقتصادی است بلکه انتقال فرهنگ ایران به جهان است و علاوه بر منافع اقتصادی، رهیافت فرهنگی دارد.

همایش بین المللی هگمتانه در همدان برگزار شود

صالحی امیری گفت: پیشنهاد دیگرم به مسئولان استان برگزاری همایش بین المللی هگمتانه با دعوت از بزرگان فرهنگ و تمدن جهان به همدان برای بحث و تباد نظر در زمینه این جغرافیا است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: همراه با معاونان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی تصمیم گرفتیم که برنامه هفتم را خارج از حواشی و شعار محقق کنیم.

وی ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در حوزه صنایع دستی و رساندن آن به یک میلیون نفر تا پایان برنامه، افزایش مراکز هتل های اقامتی از یک هزار و ۴۰۰ به یک هزار و ۹۰۰ ، افزایش میزان صادرات کالاها و صنایع فرهنگی از ۲۲۴ به ۴۹۰ میلیون یورو یعنی ۲ برابر از برنامه های این وزارتخانه است که باید محقق شود و دست یافتنی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز