خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس مطرح کرد؛

اضافه برداشت های غیرمجاز سفره‌های زیرزمینی را دچار بحران کرد

اضافه برداشت های غیرمجاز سفره‌های زیرزمینی را دچار بحران کرد
کد خبر : ۱۵۴۶۸۰۶

میانگین بارندگی ۵۵ ساله فارس نزدیک به ۳۰۰ میلیمتر است

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس با ارائه گزارشی از سیمای منابع آب گفت: حجم کل ۹ سد در حال بهره برداری به میزان ۲هزار و ۹۳۶ میلیون متر مکعب، حجم آب موجود یکهزار و ۹۸ میلیون متر مکعب و میانگین بارندگی ۵۵ ساله استان نزدیک به ۳۰۰ میلیمتر است.

به گزارش ایلنا، سیاوش بدری در کارگروه سازگاری با کم آبی استان که به ریاست استاندار فارس برگزار شد، افزود: سد نرگسی، سد کوار و سد هایقر در دست اجرا ، سد هایقر با حجم ۲۲۶ میلیون متر مکعب و آبگیری اولیه، آماده بهره‌برداری و سدهای چروم، پارسیان و تنگ سرخ نیز در دست مطالعه و بازنگری است.

وی افزود: میزان ۲ هزار و ۳۲۳ کیلومتر خط لوله، مهم ترین طرح‌های در دست مطالعه، اجرا و بهره ‌برداری استان است.

دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی استان در بخش دیگری از گزارش خود، به منابع آب زیرزمینی پرداخت و عنوان کرد: حدود ۸۴ درصد استحصال آب مورد نیاز استان جهت مصرف در کلیه بخش‌های شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و کشاورزی، از این طریق صورت می‌گیرد.

اضافه برداشت های غیرمجاز سفره‌های زیرزمینی را دچار بحران کرد

وی به ۳ نوع برداشت از آبخوان‌های زیرزمینی اشاره کرد و ادامه داد: برداشت مجاز از چاه‌های پروانه‌دار، برداشت غیرمجاز از چاه‌های بدون پروانه و موثرترین برداشت در موقعیت فعلی که سفره‌های آب زیرزمینی را دچار بحران کرده است، اضافه برداشت غیرمجاز توسط چاه‌های پروانه‌دار است.

بدری تاکید کرد: از جمله راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی اجرای طرح مهم احیا و تعادل بخشی به خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز و به ویژه نصب کنتور هوشمند بر روی کلیه چاه‌های مجاز است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس همچنین از جمله فعالیت‌های در دست اقدام، مطالعات مدیریت جامع منابع آب استان فارس با هدف اصلی تدوین برنامه راهبردی مدیریت جامع آب استان با رعایت اولویت‌های شرب و بهداشت، محیط‌زیست، صنعت و خدمات و کشاورزی در سطح حوضه‌های آبریز درجه۲ و شهرستان با اهداف تفضیلی شناسایی، تحلیل و ارزیابی وضعیت موجود حکمرانی منابع آب در استان فارس برشمرد.

وی اضافه کرد: شناسایی، تحلیل و ارزیابی وضعیت مدیریت تأمین آب (متعارف و نامتعارف)،‌ توزیع و مصرف در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت تدوین چشم انداز، سناریوهای محتمل، اهداف و راهبردها و برنامه‌های اقدام اولویت‌دار (در مقاطع پنج ساله منتهی به افق طرح) و معرفی طرح‌های شاخص در دوران برنامه است که نمایندگان سازمان‌ها و ذی نفعان در پیشبرد اهداف و اجرا دخیل خواهند بود و نتایج حاصل از این مطالعات به‌عنوان سند بالا دستی، در برنامه‌ریزی مدیریت تأمین، توزیع و مصرف منابع آبی استان فارس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز