خبرگزاری کار ایران

ویژه اصحاب رسانه؛

کارگاه مدیریت انتشار اخبار با موضوع پیشگیری از خودکشی برگزار شد

کارگاه مدیریت انتشار اخبار با موضوع پیشگیری از خودکشی برگزار شد
کد خبر : ۱۵۴۶۳۷۴

صبح امروز به همت خانه مطبوعات استان قزوین، کارگاه مدیریت انتشار اخبار با موضوع پیشگیری از خودکشی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، به همت خانه مطبوعات استان قزوین، کارگاه مدیریت انتشار اخبار با موضوع پیشگیری از خودکشی، با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات وکیل التجار اتاق بازرگانی قزوین برگزار شد.

لادن محمدی زاده، مدرس این کارگاه با اشاره به نحوه اطلاع رسانی این موضوع از سوی رسانه ها بیان کرد: رسانه ها باید در انعکاس خبرهای مربوط به خودکشی به عنوان یکی از مشکلات جامعه دقت کنند تا بازتاب تبلیغی نداشته باشد.

وی گفت: نوع پوشش خبرهای این پدیده می تواند در پیشگیری موثر باشد و از ترویج آن بکاهد.

محمدی زاده اظهار کرد: گاهی ممکن است انتشار خبر خودکشی موجب افزایش تعداد این امر شود.

وی اضافه کرد: خودکشی تعامل پیچیده ای در حوزه روان شناختی دارد که باید مورد دقت بیشتری قرار گیرد. بیماری روانی، مصرف مواد مخدر، مشکلات خانوادگی، تعارضات فردی و استرس های زندگی از عوامل این امر است.

این کارشناس سلامت علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: عوامل مختلفی در خودکشی دخیل است لذا رسانه ها باید کمک کنند تا این پدیده ترویج نشود. پخش گزارش های مربوط به خودکشی در شبکه های متعدد و برنامه های تلویزیونی می تواند تاثیر زیادی در افزایش میزان خودکشی داشته باشد و معمولا بین میزان تبلیغات و بروز خودکشی در دیگران همبستگی مشاهده می شود لذا رسانه ها باید نسبت به روشنگری اقدام کنند.

وی با بیان راهکارهایی جهت انتشار خبر خودکشی از سوی رسانه ها گفت: از بیان جزییات روش خودکشی خودداری کنید، از بیان جزییات محل خودکشی خودداری کنید، از تیترهای حساسیت برانگیز استفاده نکنید، از به کار بردن عکس، فیلم و معرفی لینک های دیجیتال خودداری کنید.

همچنین در مصاحبه با خانواده با دوستان داغدار جانب احتیاط را رعایت کنید و اخبار مربوط به خودکشی را برجسته نکنید و از تکرار آنها خودداری کنید.

وی گفت: رسانه ها لازم است در صورت پوشش خبری در مورد خودکشی ضمن رعایت تمامی موارد ذکر شده در ابتدا یا انتهای متن خبر تاکید نمایند که افراد اگر احساس می کنند که افسرده هستند و افکار خودکشی دارند می توانند با خطوط بحران ‌۱۲۳، ۱۴۸۰، ۴۰۳۰، ۱۱۵ تماس گرفته و درخواست کمک نمایند و همچنین به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و این موضوع را با یک پزشک، روانشناس و مشاور در میان بگذارید.

محمدی زاده در پایان گفت: سیاست های جهانی بر این مبناست که قبح خودکشی شکسته نشود.

پایان مراسم، جلسه پرسش و پاسخ در این حوزه بود. گفتنی است؛ برای شرکت‌کنندگان در این کارگاه؛ گواهی حضور صادر می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز