خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد؛

سرعت توسعه اقتصادی در البرز از سرعت رشد زیرساخت بیشتر است

سرعت توسعه اقتصادی در البرز از سرعت رشد زیرساخت بیشتر است
کد خبر : ۱۵۴۴۷۲۲

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز به مشکلات جذب سرمایه گذاری در استان اشاره کرد و گفت: آنچه برای جذب سرمایه‌گذار مشکل است، ناترازی انرژی در حوزه‌های زیر ساختی استان است لذا آنچه ما را در جذب سرمایه‌گذار نگران می‌کند سرعت توسعه اقتصادی در البرز است که از سرعت رشد زیرساخت، سبقت می‌گیرد

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، عزت اله افضلی امروز  در نشست خبری با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان البرز، اظهار کرد: اقتصاد استان به دلایل ظرفیت های ویژه از جمله شرایط جغرافیایی و همجواری با پایتخت به عنوان یکی از مهمترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: البرز به لحاظ متراکم‌ترین استان از لحاظ جمعیت و کوچکترین استان از نظر وسعت و استقرار مسیرهای مواصلاتی، استانی مهم و حائز اهمیت است.

معاون استاندار البرز با اشاره به دسترسی ارتباطی ١۴ استان کشور، وجود راه ترانزیت ریلی، هوایی و جاده‌ای را ویژگی خاص البرز برشمرد.

افضلی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر مشکلات و موانع جذب سرمایه‌گذاری در استان البرز، اظهار داشت: استان البرز پر جاذبه است به گونه ای که سرمایه گذار را انتخاب می‌کنیم چراکه به دلیل ویژگی‌های ذکر شده در البرز، متقاضیان بسیاری داریم که بر مبنای سند آمایش سرزمین استان که منطبق با زیست محیطی شکل می‌گیرند، انتخاب می‌شوند تا بیش از ظرفیت لازم بارگذاری نشود.

معاون استاندار البرز در ادامه به شرایط سرمایه‌گذاری اشاره کرد و به ایلنا گفت: سرمایه‌گذاری باید علاوه بر ارزش افزوده قابل توجه، اشتغال پایدار ایجاد کند لذا به هر قیمتی حاضر نیستیم هر سرمایه‌گذار را وارد استان البرز کرده و به آنها فرصت فعالیت دهیم.

وی در پاسخ به ایلنا به مشکلات جذب سرمایه گذاری در البرز اشاره کرد و افزود: آنچه برای جذب سرمایه‌گذار مشکل است، ناترازی انرژی در بخش منابع آبی، برق، گاز و دیگر حوزه‌های زیر ساختی استان است.

افضلی اضافه کرد: تا اردیبهشت سال آینده، شبکه‌های مورد نیاز برق تامین خواهد شد ولی آنچه ما را نگران می‌کند سرعت توسعه اقتصادی در البرز است که از سرعت رشد زیرساخت، سبقت می‌گیرد به گونه ای که هرچه در زیرساخت سرمایه‌گذاری می‌شود به علت تعدد و افزایش نرخ سرمایه‌گذاری استان، همواره در حوزه زیرساخت عقب هستیم که امیدواریم این موانع تا سال آینده حل و فصل شود.

معاون استاندار البرز گفت: در سایر بخش ها، نبود زمین کافی که تعیین تکلیف نشده، بسیار است و این ایراد در شهرک‌های صنعتی قابل تامل است لذا یکی از موانع توسعه اقتصادی، زمین‌های بلاتکلیف است و در راستای رفع موانع سرمایه گذار، این زمین‌ها باید رفع اشکال شده که سرمایه‌گذار با در اختیار داشتن آن، فعالیت خود را  در شهرک‌های صنعتی آغاز کند.

افضلی در ادامه به ایلنا گفت: در حوزه کشاورزی نیز افزایش قیمت زمبن، مانع فعالیت سرمایه‌گذاران است چراکه زمین که گران می‌شود امکان فعالیت کشاورزی را می‌گیرد لذا در این ارتباط به دنبال جذب توریست کشاورزی هستیم که مدل جدید در کشورهای توسعه یافته بوده و ضمن کشاورزی در بحث صنعت توریسم می‌تواند درآمد خوبی ایجاد و جذب سرمایه‌گذار کند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی گفت: یکی از وظایف محوله دولت گذشته که استاندار البرز دنبال کرد، توسعه گلخانه‌های استان البرز بود که به لحاظ کنترل آب مصرفی، دنبال شد.

معاون استاندار گفت: در سه سال اخیر پروژه‌های گلخانه‌ای با رشد صدرصدی بالغ بر ١٠٠پروژه به تعداد گلخانه‌های استان اضافه شد. همچنین در حوزه صدور مجوز تاسیس گلخانه رشد ٢٠٠درصد در البرز محقق شد.

افضلی به مشکلات حقوقی توسعه کشاورزی در مسیر جذب سرمایه‌گذار نیز اشاره کرد و گفت: ٧۵درصد از زمین‌های کشاورزی در البرز زیر ٢ هکتار تعریف شده و بالای ٩٠درصد نیز زیر ١٠ هکتار است که خُرده مالک فعال هستند لذا کشاورز عمده نداریم در صورتیکه در سایر استان‌های کشور، زمین‌های کشاورزی قواره بزرگ است.  

معاون استاندار البرز در ادامه این نشست در بخش گردشگری گفت: در این حوزه، ظرفیت استان مغفول واقع شده و از ظرفیت کافی استفاده نشده در حالیکه استان، ظرفیت گردشگری مناسبی دارد که تا کنون بی‌بهره مانده است.

افضلی با اشاره به مهاجرپذیری استان البرز، گفت: حضور ۴٠٠ واحد صنعتی دارای پروانه، فعالیت ١۵٠ واحد تولیدی با قابلیت برند ملی و احداث شهرک‌های صنعتی بزرگ، استان البرز را در حوزه تولید و اشتغال در سطح کشور مطرح کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی در استانداری البرز با اشاره به موفقیت های اقتصادی استان، ادامه داد: البرز در واحد تولید غذا بر پایه غلات، تولید داروی صنعتی و گیاهی، صادرات صیفی‌جات و میوه‌های باغی هسته دار و تولید بذر، جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز