خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

منابع آبی گلستان گرفتار چاه‌های غیرمجاز است/استان به علت کاهش بارندگی‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند

منابع آبی گلستان گرفتار چاه‌های غیرمجاز است/استان به علت کاهش بارندگی‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند
کد خبر : ۱۵۴۴۳۶۳

استان گلستان به علت کاهش بارندگی‌ها سالها است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و سفره های زیر زمینی تغذیه نشده است. هم اکنون حفر چاه‌های غیرمجاز یکی از مسائلی است که باعث وضعیت ناپایداری منابع آبی استان شده است‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، استان گلستان سالها است که به دلیل کمبود بارش ها با خشک سالی دست وپنجه نرم می کند و ببشتر از همه کشاورزان هستند که از این خشک سالی آسیب دیده اند و فقط در یک مورد بخاطر خشک سالی ۱۰۰ هزار هکتار گندم از بین رفت و کشاورزان زیادی خسارت دیدند.

بیش از ۲۰ هزار حلقه چاه مجاز در گلستان وجود دارد که ۱۷ هزار تا از این تعداد در حوزه کشاورزی استفاده می شود. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار حلقه چاه بدون پروانه و غیرمجاز وجود دارد و حفر و بهره‌برداری از چاه های غیر مجاز موجب افت سطح آب های زیرزمینی در استان شده است.

حفر چاه‌های غیرمجاز یکی از مسائلی است که باعث وضعیت ناپایدار منابع آبی گلستان می‌شود که در سال های اخیر مسئولان و دستگاه قضایی اقدمات جدی برای رفع این موضوع انجام دادند ولی باز هم کافی نبوده است.

بخاطر برداشت آب از چاه های غیر مجاز در برخی از مناطق استان و مخصوصا مناطق شمالی فرونشت هایی اتفاق افتاده است. به تازگی نیز چندین مورد فرونشست زمین در گرگان و اطراف آن اتفاق افتاده است که می طلبد مسئولان امر باید نظارت های بیشتری بر چاه های غیر مجاز داشته باشند.

همه ما، چه مسئولان و چه مردم  در برابر حفاظت از آب و این میراث گرن بها مسئول هستیم و باید از آن به درستی استفاده کنیم. همه ما باید به فکر نسل آینده و فرزندان مان باشیم و مسئولان آموزش و پرورش باید به دانش آموزان در این زمینه آموزش دهند.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان هم در این باره گفت: در شش ماه اول سال جاری تعداد 160 حلقه چاه غیر مجاز در استان پر و مسلوب المنفعه شد. در این مدت ۱۴ دستگاه حفاری غیر مجاز در استان توقیف شدند.

ایرج حیدریان با اشاره بر ارتباط و همکاری مؤثر دستگاه قضایی برای برخورد با آبخوان خواران و متجاوزان به منابع آب سطحی و زیرزمینی، ادامه داد: برداشت‌های بی‌رویه آب، سبب افت سطح آب‌ زیرزمینی خواهد شد که کاهش سطح آب‌ زیرزمینی خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری از جمله لوله زایی، فرونشست زمین، افزایش هزینه بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی به دلیل نیاز به کف شکنی و جابجایی چاه‌ها، شور شدن آب و کاهش کیفیت آب را در پی دارد.

وی گفت: هر گونه حفر و بهره برداری از چاه های غیرمجاز جرم محسوب شده و این شرکت با همکاری دستگاه قضایی با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی برخورد خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، پروژه نصب کنتورهای هوشمند حجمی آب بر روی چاه ها است و در سال گذشته 1358 حلقه کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی استان گلستان نصب شد که به نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد رشد داشته است و در سال جاری نیز این روند ادامه دارد.

وی اظهار کرد: برای تسریع در این امر با بانک کشاورزی تفاهم نامه‌ای منعقد شده است تا تسهیلات از طریق این بانک در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

وی با بیان اینکه نصب کنتور هوشمند یک تکلیف قانونی است، گفت: بمنظور انضباط مصرف و کنترل برداشت آب از چاه‌های مجاز به ویژه چاه های عمیق، نصب کنتورهای هوشمند حجمی که در قانون توزیع عادلانه آب به لزوم انجام آن توسط مالکین چاه ها تصریح شده است، راهکار مناسبی به‌شمار می‌رود.

وی گفت: با نصب این کنتورها می‌توان نظارت دقیق تری بر میزان برداشت آب توسط بهره برداران داشت و از کسری مخازن سفره های آب زیرزمینی و فرونشست نیز جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز