خبرگزاری کار ایران

۳۰۰اصله درخت در پنج هکتار از مراتع بوکان در آتش سوخت

۳۰۰اصله درخت در پنج هکتار از مراتع بوکان در آتش سوخت
کد خبر : ۱۵۴۴۰۳۰

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان گفت: سهل‌انگاری کشاورز اهل روستای «باغچه ایل‌تیمور» این شهرستان، موجب آتش سوزی در پنج هکتار مرتع و سوختن ۳۰۰ اصله درخت بید شد.

به گزارش ایلنا، اسماعیل عبدالله‌وند بیان کرد: این کشاورز بخشی از بقایای گیاهی داخل مزرعه خود را برای تسهیل در شخم پاییزه آتش زده بود که در اثر ناتوانی او در مهار آتش، حریق به مراتع همجوار نیز سرایت کرد.

وی اضافه کرد: این آتش سوزی با همکاری جوامع محلی و ماموران یگان حفاظت این اداره مهار و از گسترش آن به سایر مناطق جلوگیری شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان با اشاره به اینکه آتش زدن مراتع جرم محسوب می‌شود، ادامه داد: با شناسایی فرد متخلف، پرونده در حال پیگیری از طریق مراجع قضایی است.

عبدالله وند اظهار کرد: امسال در مجموع ۱۵ فقره آتش سوزی در سطح مراتع این شهرستان ثبت و یک هزار هکتار از مراتع این شهرستان طعمه حریق شده است و این آتش‌سوزی‌ها در مجموع ۵۰ میلیارد ریال به مراتع منطقه خسارت زدند.

وی افزود: بیشتر این آتش سوزی‌ها در اثر سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی کشاورزان، چوپانان و رهگذران و بیشتر در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر این شهرستان روی داده و در بسیاری از موارد با توجه به سختی مسیر امکان استفاده از ماشین های آتش‌نشانی وجود نداشت.

وی گفت: هر گاه مراتع طعمه حریق می شود علاوه بر اینکه بذر بسیاری از گیاهان در این منطقه از بین می‌رود، زیان‌جبران ناپذیری به برخی بوته ها و درختچه ها نیز وارد شده و ترکیبات و مواد آلی خاک نیز تغییر پیدا می کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان از مردم و دوستداران طبیعت خواست تا در صورت مشاهده تخریب منابع طبیعی و قاچاق هرگونه فرآورده‌های جنگلی و مرتعی توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب با شماره ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز