خبرگزاری کار ایران

در مراسم بهره‌برداری از دادگاه‌های صلح اراک عنوان شد:

استان مرکزی در راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در کشور پیشرو است / موضوع دادگاه‌های صلح در سند تحول قضایی مورد توجه است

استان مرکزی در راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در کشور پیشرو است / موضوع دادگاه‌های صلح در سند تحول قضایی مورد توجه است
کد خبر : ۱۵۴۴۰۲۷

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی گفت: راه‌اندازی 40 شعبه دادگاه صلح در 16 حوزه قضایی این استان برنامه‌ریزی شده که اکنون به غیر از بخش زالیان تمامی حوزه‌های قضایی استان از این امکان برخوردار هستند. در بخش زالیان هنوز دادگاه صلح تشکیل نشده که در انتظار ابلاغ برای تأسیس آن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سعید جزایی در مراسم بهره‌برداری و آغاز به کار مجتمع دادگاه‌های صلح شهرستان اراک، افزود: در مجتمع‌ دادگاه‌های صلح شهرستان اراک، 11 شعبه دادگاه صلح به بهره‌برداری رسید و 8 شورای حل اختلاف نیز در کنار آنها در جهت صلح و سازش به فعالیت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی در راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در کشور پیشرو است، ادامه داد: نخستین شعبه دادگاه صلح کشور 20 مرداد ماه سال جاری در شهرستان زرندیه راه‌اندازی شده و سپس در مدت زمانی کوتاه در تمام نقاط استان بسط داده شد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی اظهار داشت: اجرای صحیح قانون دادگاه‌های صلح سرنوشت شمار قابل توجهی از پرونده‌های دادگستری را تعیین خواهد کرد. قضات دادگاه‌های صلح باید در اقناع مراجعان و سوق دادن طرفین پرونده به سمت شوراهای حل اختلاف و ایجاد صلح و سازش راغب و توانمند باشند.

حجت‌الاسلام جزایی تصریح کرد: دادگاه‌های صلح در کنار رسیدگی قضایی به سمت آشتی دادن مردم و صلح و سازش حرکت می‌کنند که این موضوع نقش مؤثری در گسترش فرهنگ گذشت و در نتیجه کاهش ورودی پرونده‌های قضای دارد.

وی به روند فعالیتی دادگاه‌های صلح در استان مرکزی اشاره کرده و در این خصوص بیان داشت: از زمانی که دادگاه‌های صلح را در استان مرکزی راه‌اندازی کردیم 6300 پرونده‌ به این دادگاه‌ها وارد شده که از این تعداد 2200 پرونده را مختومه شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی تأکید کرد: دستگاه قضایی استان مرکزی با کمبود قاضی مواجه است در این استان 40 شعبه دادگاه صلح راه‌اندازی شده، اما از 40 ابلاغ قاضی صلح، 19 ابلاغ با حفظ سمت قبلی است. این امر نشان از کمبود شدید قاضی در استان دارد و انتظار می‌رود در این رابطه مساعدت صورت گیرد.  

استاندار مرکزی نیز در این مراسم گفت: بحث دادگاه‌های صلح که در سند تحول و تعالی قوه قضاییه مطرح شده بود، در حال حاضر محقق شده و روند خوبی را برای رسیدگی به دعاوی بین مردم ایجاد می‌کند. موضوع دادگاه‌های صلح در سند تحول قضایی مورد توجه است.

فرزاد مخلص‌الائمه با تأکید بر اینکه ضرورت دارد نظام جامع داوری تأسیس شود، افزود: تأسیس نظام جامع داوری در کشور برای رسیدگی به پرونده‌های پیچیده به ویژه در حوزه اقتصادی ضرورت دارد تا در تراز کشورهای پیشرفته دنیا در این حوزه ارتقا جدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: استان مرکزی این افتخار را پیدا کرد که نخستین دادگاه صلح در کشور را در شهرستان زرندیه راه‌اندازی کند و امروز نیز 11 شعبه دادگاه صلح در شهرستان اراک به بهره‌برداری رسید. از هر گونه کمک از سوی دستگاه‌های اجرایی استان در جهت ایجاد صلح و سازش و کمک به دادگاه‌های صلح لازم باشد دریغ نخواهیم کرد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: یکی از ضرورت‌های قضایی در قراردادهای بزرگ صنعتی، تجاری و پیمانکاری، بحث داوری است و ضرورت دارد نظام داوری برای قراردادهای اینچنینی تأسیس شود. پیش‌نویس طرح قانونی تأسیس سازمان داوری جمهوری اسلامی مراحلی را طی کرده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز