خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان شیلات ایران:

میزان تولید آبزیان در کشور بیش از یک میلیون تن است

میزان تولید آبزیان در کشور بیش از یک میلیون تن است
کد خبر : ۱۵۴۲۴۷۵

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: میزان تولید آبزیان در کشور را یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن است.

به گزارش ایلنا، سیدحسین حسینی در آیین آغاز عملیات اجرایی بزرگترین بازارچه آبزیان غرب کشور در خرم آباد، اظهار کرد: ۲۱۰ میلیون دلار ماهی در نیمه نخست امسال از کشور صادر شده است که این میزان نسبت به پارسال از نظر وزنی ۴۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۰ درصد رشد داشته است. 

وی تولید آبزیان در کشور را یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن عنوان کرد و گفت: ۶۴۰ هزار تن از این میزان آبزی‌پروری و ۷۷۸ هزار تن آن صید و صیادی است.

رئیس سازمان شیلات ایران، میزان صدور آبزیان کشور در سال گذشته را ۲۱۹ هزار تن به ارزش با ۶۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت: ۳۰ هزار مزرعه آبزی‌پروری با حدود ۱۲ هزار شناور صید و صیادی شامل قایق، لنج و کشتی در کشور فعال است و ۲۶۱ هزار نفر نیز به صورت مستقیم در حوزه شیلات شاغل هستند. 

حسینی به بیمه فعالان این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: مهر پارسال مصوبه بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور برای فعالان حوزه صید و صیادی دریافت شد و مابقی فعالان این بخش نیز باید در صندوق کشاورزی بیمه شوند. 

وی با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس به ظرفیت ۱۵ هزار تن در سدهای غیرقابل شرب، دریا و سواحل انجام می‌شود، بیان کرد: مردم باید ترغیب شوند تا مصرف ماهی را در سبد مصرفی خانوار قرار دهند و البته ایجاد بازارچه تخصصی آبزیان، آموزش شیوه‌های پخت متنوع مانند فست‌فود بر پایه غذاهای دریایی، معرفی ماهیان ارزان قیمت‌تر و فرهنگ‌سازی در این خصوص ضروری است. 

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: توزیع و مصرف آبزیان، با ارزان‌سازی و فرهنگ‌سازی محقق می‌شود و حذف واسطه‌های بی‌ربط، چنانکه در برنامه هفتم دیده شده است، با ایجاد بازارچه‌های تخصصی و با مشارکت شهرداران باید صورت گیرد. 

وی با اشاره به کلنگ‌زنی ایجاد ۱۶ بازارچه تخصصی آبزیان در کشور، در سه سال گذشته، افزود: سرانه مصرف آبزیان در استان لرستان اکنون هفت کیلوگرم است که باید به ۱۴ کیلوگرم برسد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز