خبرگزاری کار ایران

از ابتدای سال تاکنون؛

وضعیت هوای سیستان ۱۹ روز بر مدار خطرناک ثبت شد

وضعیت هوای سیستان ۱۹ روز بر مدار خطرناک ثبت شد
کد خبر : ۱۵۴۲۱۵۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مجموع روزهای ناسالم تا خطرناک به لحاظ شاخص کیفی هوای منطقه سیستان از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۹ روز بوده است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا علیمرادی اظهار کرد: همه فعالیت های اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تثبیت کانون های بحرانی گرد و غبار سیستان با رویکرد علمی و در راستای کاهش ریسک های مدیریتی بر اساس مطالعات و پژوهش های جامعه علمی دانشگاهی و به صورت پایلوت انجام شده است.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات دانش بنیان و علمی، کاهش مجموع روزهای ناسالم تا خطرناک به لحاظ شاخص کیفی هوای منطقه سیستان از ۱۱۷ روز در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ و ۸۳ روز در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ به عدد ۱۹ روز در۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در راستای برنامه مدیریت جامع و یکپارچه تالاب هامون می توان از طرح پایلوت نهالکاری با سیستم دانش بنیان واترباکس، عملیات قرق و حفاظت، ایجاد هامونک و تله های رسوب گیر، پایلوت مالچ سنگریزه ای، انتقال آب و پمپاژ در کانون‌های بحرانی گرد و غبار، تولید قلمه و نهال گیاهان مقاوم بومی تالاب، بازگشایی مسیرهای ورودی آب به تالاب، آبرسانی به عرصه های نهالکاری سنوات قبل و پایش روزانه وضعیت گرد و غبار از طریق تصاویر ماهواره ای و علم سنجش از راه دور نام برد.

وی افزود: مدل‌های تغییر اقلیم بیانگر افزایش میزان و شدت بارش در جنوب شرق کشور بویژه منطقه ساحلی مَکُران در فصل مونسون است به طوریکه هر سال شاهد بروز سیلاب شدید و تخلیه میلیاردها متر مکعب آب به دریای عمان ایم در حالی که در شمال استان شاهد خشکسالی شدید و خشک شدن تالاب هامون به عنوان کانون بالقوه گرد و غبار هستیم.

علیمرادی تصریح کرد: نیاز است یک بازنگری اساسی در مدیریت منابع آب سیستان و بلوچستان صورت گیرد و به جای شیرین سازی آب شور دریا و انتقال آن با هزینه گزاف و همچنین تخلیه شورابه به آبهای ساحلی که خود باعث از بین رفتن زیست بوم‌های ساحلی و کاهش تولیدات شیلاتی خواهد شد، باید سیلاب های جنوب استان مدیریت شده و با ایجاد هوتک‌های بزرگ‌ و چاه نیمه های مناسب در منطقه دشتیاری و پسابندر، حجم زیادی از این آب های شیرین حاصل از بارش را کنترل و با انتقال به شهرهای شمالی استان هم شاهد حل بحران آب شرب، کشاورزی و صنعت شد و هم تالاب های هامون و جازموریان را احیا کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان عنوان کرد: این گونه اقدامات نباید دولتمردان را از اخذ حق آبه رودخانه هیرمند غافل کند و مساله حق آبه قانونی به طور جدی در دستور کار کمیساریای آب قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز