خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی گلستان خبرداد؛

ریزش بخشی از جرز شمال شرقی خانه تاریخی صادقیان شهر تاریخی استرآباد

ریزش بخشی از جرز شمال شرقی خانه تاریخی صادقیان شهر تاریخی استرآباد
کد خبر : ۱۵۴۲۱۲۲

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: شب گذشته(21مهرماه1403) بخشی از جرز شمال شرقی خانه تاریخی صادقیان شهر تاریخی استرآباد که به دلیل متروکه ماندن و عدم رسیدگی مالکان دچار آسیب شده بود، ریزش کرد و مابقی بنا سالم است.

به‌گزارش ایلنای گلستان، مرتضی حسینقلی‌زاده در خصوص خبر تخریب بنایی تاریخی در گرگان، گفت: خانه صادقیان یکی از ۸۰۰ اثر تاریخی ارزشمند در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) و مربوط به دوره قاجار است که به دلیل متروکه ماندن و عدم رسیدگی مالکان دچار آسیب شده است.

وی گفت: در چند سال اخیر به دلیل رفت‌وآمد وسایل نقلیه باری به داخل گذرِ مشرف‌به بنا، آسیب‌هایی به جرز اصلی وارد شد که در همان زمان مکاتبات و جلسات مختلفی با مالکان این بنای تاریخی انجام شد و به دلیل عدم همراهی آن‌ها، میراث‌فرهنگی به‌تنهایی در دو بخش، مرمت اضطراری و استحکام آن را اجرایی کرد.

او بیان کرد: متأسفانه این روند عدم رسیدگی موجب شد تا شب گذشته (21 مهرماه 1403) گزارش ریزش بخش‌هایی از این بنا دریافت شد که پس از حضور کارشناسان و مأموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی مشخص شد بخشی از جرز شمال شرقی بنا ریزش کرده و مابقی بنا سالم است و خوشبختانه این حادثه مصدومی نداشت.

حسینقلی‌زاده با اشاره به این‌که پیش از ریزش بخش‌هایی از بنای تاریخی صادقیان، مرمت اضطراری آن در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی و شهرداری گرگان قرار داشت، گفت: پس از جمع‌آوری بخش‌های تخریب‌شده مرمت اضطراری و دیواره سازی آن به‌صورت عین به‌عین اجرایی خواهد شد.

او در ادامه تصریح کرد: شهر گرگان دارای غنای تاریخی-فرهنگی ارزشمندی است که به دلیل اهمیت آن در فهرست آثار ملی قرارگرفته است و در صورت عدم همراهی،بزرگان، ساکنان و مالکان اصیل این شهر، حتی اعتبارات ملی هم به‌تنهایی برای حفاظت و مرمت این شهر کافی نیست.

معاون میراث‌ فرهنگی استان گلستان ضمن قدردانی و تقدیر از ساکنان و مالکانی که در بافت تاریخی گرگان با این اداره‌کل همکاری و همراهی دارند، عنوان کرد: در کشور نمونه‌های خوبی از همراهی مردمی در مرمت و نگهداری از میراث‌فرهنگی وجود دارد که نتیجه‌اش نه‌تنها افتخار آن‌ها به حفظ شناسنامه و هویتشان بوده بلکه به منبع درآمد خوبی برای ساکنان بومی تبدیل‌شده است.

او گفت: متأسفانه بارها مشاهده‌شده مالکان آثار تاریخیِ این شهر در شهرها و یا کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند اما برای حفظ آثار تاریخی خود که در آن‌ها دانش بومی، غنای فرهنگی و ارزش‌های مهمی نهفته است هیچ همراهی ندارند.

خانه تاریخی صادقیان مربوط به دوره قاجار بوده که در بهمن‌ماه سال 1402 با شماره 34087 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در خیابان امام خمینی(ره)، کوچه آفتاب 12، بن‌بست معینی 5 واقع‌شده به‌صورت حیاط مرکزی بوده که جبهه شمالی در دوطبقه و  جبهه‌های جنوبی و غربی یک طبقه است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز