خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

کسری مخازن سالیانه دشت‌های استان مرکزی حدود 200 میلیون مترمکعب است / بارندگی‌ها تأثیر مثبتی در بهبود وضعیت دشت‌ها و منابع آب زیرزمینی نداشته است

کسری مخازن سالیانه دشت‌های استان مرکزی حدود 200 میلیون مترمکعب است / بارندگی‌ها تأثیر مثبتی در بهبود وضعیت دشت‌ها و منابع آب زیرزمینی نداشته است
کد خبر : ۱۵۳۸۴۵۹

استان مرکزی دارای ۵ دشت ممنوعه و ۱۰ دشت ممنوعه بحرانی است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: در شرایط کنونی کسری مخازن سالیانه دشت‌های استان حدود 200 میلیون مترمکعب و کسری مخازن تجمعی در یک دوره آماری 35 ساله حدود 5.7 میلیارد مترمکعب است. در این میان بیشترین افت و کسری مخازن مربوط به دشت‌های اراک، ساوه، کمیجان و زرندیه است.

حسین اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به وضعیت دشت‌های ممنوعه استان اشاره داشته و در این رابطه افزود: با توجه به رصد ماهیانه وضعیت افت سطح آب با استفاده از چاه‌های مشاهده‌ای، از مجموع 15 دشت استان مرکزی، 5 دشت ممنوعه و 10 دشت ممنوعه بحرانی تشخیص داده شده است.

وی به تأثیر بارش‌ها بر روی دشت‌ها استان اشاره کرده و ادامه داد: با توجه به تداوم خشکسالی در بازه زمانی 4 سال اخیر، بارندگی‌ها تأثیر مثبتی در بهبود وضعیت دشت‌ها و منابع آب زیرزمینی نداشته است. در این راستا راهکاری که می‌توان ارائه داد این است که میزان برداشت‌ها از منابع آبی زیرزمینی متناسب با ظرفیت دشت‌ها انجام شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی اظهار داشت: در راستای مدیریت بهینه منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آب و عدم استفاده غیرمتعارف از منابع آب زیرزمینی، در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی کشور و کارگروه استانی آن، برنامه‌هایی مصوب و ابلاغ شده است که این برنامه‌ها باید در دستور کار قرار بگیرند.

اسدی تصریح کرد: پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز، تجهیز چاه‌ها به کنتور هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها، اجرای الگوی کشت مناسب هر دشت، اجرای طرح‌های نوین آبیاری، جایگزینی کشت گلخانه‌ای به جای کشت سنتی و ... از مهمترین برنامه‌هایی مصوب و ابلاغی کارگروه‌های ملی و استانی سازگاری با کم‌آبی است.

وی بیان داشت: در سال 1402 تعداد 153 حلقه چاه غیرمجاز پُر و مسلوب‌المنفعه شد و 210 حلقه چاه غیرمجاز دیگر نیز باید پُر شود. همچنین در بخش کشاورزی تعداد 2000 حلقه چاه به عنوان چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه مشمول فرم یک بوده که حدود 50 درصد آنها تعیین تکلیف شده و مابقی در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی به برنامه‌های هدف‌گذاری شده در خصوص مصرف بهینه آب اشاره داشته و تأکید کرد: بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص داده‌ است. در این راستا در برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان راهکار استفاده بهینه از منابع آبی تدوین شده است.

اسدی ابراز داشت: در این راستا راهکارهایی نظیر رعایت ساعت کارکرد مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌ها، رعایت تنظیم و رعایت الگوی کشت مناسب برای هر یک از دشت‌ها، ایجاد تشکل‌های کشاورزی، عدم انتقال آب به اراضی غیر تحت شرب، عدم کشت محصولات آب‌بر نظیر لوبیا و ... در دشت‌های بحرانی نیز وجود دارد.

وی به اقدامات تحقیقاتی که در خصوص بهره‌وری منابع آب استان انجام شده اشاره داشته و اضافه کرد: در سنوات گذشته در جهاد کشاورزی مطالعاتی انجام شد. اساتید دانشگاه اراک نیز در گروه آب مطالعاتی در این رابطه داشته‌اند. لازم است نتیجه این مطالعات مطرح و سازوکار عملیاتی برای اجرای راهکارهای به دست آمده اندیشیده شود.

انتهای پیام/
شایسته سلامی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز