خبرگزاری کار ایران

در جلسه ستاد هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی استان عنوان شد:

آمار و اطلاعات حوزه کشاورزی امنیت غذایی مردم را تأمین می‌کند / بیش از 4 میلیون بهره‌بردار کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد

آمار و اطلاعات حوزه کشاورزی امنیت غذایی مردم را تأمین می‌کند / بیش از 4 میلیون بهره‌بردار کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد
کد خبر : ۱۵۳۷۷۷۷

آمار پایه برنامه‌ریزی است و از اهمیت ویژه برای برنامه‌ریزی صحیح برخوردار است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: دنیا به سمت‌وسویی پیش رفته است که با آمار، اطلاعات و داده در حوزه کشاورزی، امنیت غذایی مردم را تأمین می‌کند. کشورهای پیشرفته جهان بر اساس سرشماری‌ها، آمایش کشاورزی انجام و پروژه آب مجازی را سال‌ها اجرا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهنام نظری در جلسه ستاد هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی سال 1403 استان مرکزی، افزود: کشورهای توسعه یافته بر اساس الگوی کشت حرکت می‌کنند، اما متأسفانه در کشور ایران الگوی کشت به دلیل آمار و اطلاعات ناکافی به خوبی رعایت نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این سرشماری یک موضوع حاکمیتی است، ادامه داد: حاکمیت برای تصمیم‌گیری نیاز به آمار و اطلاعات درست دارد و باید تلاش شود تا این سرشماری به بهترین شکل ممکن انجام شود. استان مرکزی شهره صنعتی دارد اما از کشاورزی پویایی برخوردار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار داشت: نیاز است موضوع سرشماری عمومی کشاورزی مورد توجه ویژه قرار گیرد و اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد. ششمین سرشماری عمومی کشاورزی تنها مرتبط با جهاد کشاورزی و مرکز آمار نیست و همگی باید کمک دهند.

نظری به نقش مجموعه جهاد کشاورزی در اجرای ششمین سرشماری عمومی کشاورزی اشاره داشته و تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید در اجرای این سرشماری مشارکت گسترده داشته باشد، اما باید در نظر داشت که محوریت کار با فرمانداران در شهرستان‌ها است.

وی بیان داشت: دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف اجرایی استان مرکزی باید برای برگزاری ششمین سرشماری عمومی کشاورزی بسیج شوند. در این راستا باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز این سرشماری توسط دستگاه‌های اجرایی در اختیار فرمانداران قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: بیش از 4 میلیون بهره‌بردار کشاورزی در استان وجود دارد که 90 درصد آنها ساکن روستاها هستند. فهرست بهره‌برداران باید استخراج شود تا بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود، جامعه هدف از نظر آموزش، سطح سواد و سن دسته‌بندی شود.

نوربخش عسکری افزود: بیشترین ارزش افزوده در بخش کشاورزی مربوط به حوزه زراعت و باغبانی است که در استان مرکزی، 12.7 درصد از سهم اشتغال مربوط به بخش کشاورزی، 42.3 دهم درصد مربوط به بخش خدمات و 45 درصد در بخش صنعت است.

وی ادامه داد: استان مرکزی دومین قطب صنایع مادرتخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و رتبه نخست کشور در زمینه تنوع تولیدات صنعتی را دارا است. اما با این حال در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است و 90 هزار بهره‌بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اظهار داشت: جمعیت دنیا حدود 8 میلیارد نفر برآورد شده که سهم ایران از این تعداد 1.6 نفر است. در این راستا رتبه 17 از نظر جمعیت به کشور ایران اختصاص دارد. 26 درصد شاغلان بخش‌های مختلف دنیا مربوط به حوزه کشاورزی است و در ایران این آمار، ۱۵ درصد است.

عسکری تصریح کرد: یکم شهریور ماه سال جاری فرمان اجرای سرشماری کشاورزی از سوی ریاست جمهور صادر و به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد تا امکانات و تجهیزات خود را برای اجرا در اختیار فرمانداری‌ها قرار دهند. این سرشماری در تمام نقاط روستاها و شهرها برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: در سال‌های گذشته سرشماری‌های کشاورزی به صورت پرسشنامه و کاغذی بود و در سال 1393 به وسیله تبلت اجرا شد. در سال جاری نیز به همین شیوه تبلت برگزار و تمام آمارگیران براساس دستورالعمل مرکز آمار اقدام به شماری می‌کنند و فعالیت آنها به صورت روزانه رصد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه آمار پایه برنامه‌ریزی است و از اهمیت ویژه برای برنامه‌ریزی صحیح برخوردار است، گفت: در این راستا جمع‌آوری صحیح و اصولی آمار مربوطه به حوزه کشاورزی در تأمین امنیت غذایی و تداوم زنجیره این حوزه اهمیت بسیار زیادی دارد.

علی صفری با تأکید بر اینکه امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور محسوب می‌شود و خود بیانگر اهمیت موضوع است‌، افزود: استان مرکزی علاوه بر شهره بودن و قابلیت داشتن در حوزه صنعتی، یک استان با استعدادهای کشاورزی و پتانسیل‌های فراوان در این بخش است که در تأمین امنیت غذایی جامعه نقش مؤثری دارد.

وی به فرایند فعالیت‌های حوزه کشاورزی استان مرکزی در تأمین کالاهای اساسی اشاره کرده و ادامه داد: بخش کشاورزی این استان در تأمین بسیاری از کالاهای اساسی، معین استان تهران است. این استان در بسیاری از محصولات تولیدی خود، 20 تا 80 درصد مازاد دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: گستردگی تشکیلات اداری سازمان جهاد کشاورزی این استان مشتمل بر 29 مرکز و مدیریت جهاد کشاورزی در سطح 12 شهرستان است که می‌توان از این ظرفیت مهم برای هرچه بهتر برگزار شدن سرشماری عمومی کشاورزی بهره‌گیری کرد.

صفری به فرایند برگزارش سرشماری عمومی کشاورزی در استان اشاره داشته و تصریح کرد: ششمین سرشماری عمومی کشاورزی سال 1403 استان مرکزی، همزمان با سراسر کشور از 12 آبان ماه آغاز می‌شود و به مدت 45 روز نیز جریان دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز