خبرگزاری کار ایران

رتبه اول عشایر آذربایجان غربی در تولید صنایع دستی و شیر کشور

رتبه اول عشایر آذربایجان غربی در تولید صنایع دستی و شیر کشور
کد خبر : ۱۵۳۷۴۸۲

سالانه ۵۰ هزار تن شیر توسط عشایر استان تولید می شود

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی گفت: عشایر آذربایجان غربی با تولید سالانه ۵۰ هزار تن شیر رتبه اول در تولید شیر را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ناجی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۶۵ هزار تن شیر و گوشت قرمز  توسط عشایر استان تولید و روانه بازار می‌شود، افزود: عشایر آذربایجان غربی در زمینه تولیدات صنایع دستی و شیر در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده اند

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: ۵۵ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان با یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار مساحت در اختیار عشایر و تولیدات آنان است.

ناجی خاطر نشان کرد: عشایر با بهره گیری از منابع طبیعی سالانه ۵۰ هزار تن شیر و ۱۵ هزار تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند که از این منظر، استان به ترتیب دارای رتبه‌های اول و سوم کشوری هستند.

وی خاطر نشان کرد: عشایر استان دارای ۲ میلیون واحد دامی، ۲۰ هزار خانوار رسمی مورد تأیید، ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه در استان پراکنده شده اند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی با بیان اینکه استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای عشایر مورد توجه است، اظهار کرد: امسال ۱۶۵ پنل خورشیدی توسط امور عشایر استان تهیه و با همکاری اداره توزیع برق در اختیار آنان قرار داده شده‌است.

ناجی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های عشایر استان در بخش صنایع دستی است، یادآور شد: صنایع داری سالانه ۱۵ هزار متر مکعب محصولات داری توسط عشایر تولید می‌شود که فرش‌های ریز بافت تولیدی عشایر که رنگ‌رزی و نخ ریسی‌های آن طبیعی بوده، و یکی از مرغوب ترین تولیدات است.

یک هزار کیلومتر ایلراه در آذربایجان غربی وجود دارد

وی ادامه داد: یک هزار کیلومتر ایل‌راه در استان وجود دارد که مسیر دسترسی به ییلاقات و مناطق صعب العبور هستند برخی در اثر رویدادهای طبیعی دچار تخریب می‌شوند و باید سالانه بررسی و مورد بازسازی قرار گیرند و هر جایی آسیب دیده باشد مرمت و بازسازی شود.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی اضافه کرد: طی سالجاری برای سهولت در تردد عشایر استان ۴۰کیلومتر ایلراه در استان بازسازی و مرمت شده است.

وی به تامین آب شرب بهداشتی عشایر استان اشاره کرد و گفت: برای تأمین آب شرب بهداشتی انسانی و دامی عشایر مرمت چشمه‌ها و لوله گذاری آنها انجام شده است تا برای مصرف عشایر مورد استفاده قرار گیرند.

ناجی تصریح کرد: همچنین آبشخورهای دامی ثابت و سیار هم در استان و در مسیر کوچ عشایر ایجاد شده و اگر چشمه‌ای خشک شد و یا کمبود آبی وجود داشت تانکرهای سیار برای رفع مشکل و آبرسانی به جامعه عشایری در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز