خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

مرمت حمام وکیل بااعتبار ۲۷۰‌میلیون تومان آغاز شد

مرمت حمام وکیل بااعتبار ۲۷۰‌میلیون تومان آغاز شد
کد خبر : ۱۵۳۷۰۳۸

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از عملیات اجرایی مرمت حمام تاریخی وکیل در شیراز خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد ثابت اقلیدی در حاشیه بازدیدش از حمام وکیل شیراز گفت: پرونده مرمتی حمام وکیل بااعتبار 270 میلیون تومان گشوده شده است. 

وی افزود: مرمت و تزئینات وابسته به معماری بخش‌های موردنیاز این حمام تاریخی همچنین مرمت آهک‌بری بدنه بخش سربینه حمام ازجمله اقداماتی است که در این بنای ملی انجام می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بابیان اینکه حمام وکیل که به موزه گرمابه تبدیل‌شده است یکی از جاذبه‌های تأثیرگذار و مهم گردشگری استان محسوب می‌شود گفت: صرف نظر از قدمت و اصالت بنا که به دوره زندیه برمی‌گردد و به دستور وکیل‌الرعایا شیراز ساخته‌شده است، درواقع این حمام با کاربری موزه بخشی از آداب‌ورسوم مردم این سرزمین را روایت گری می‌کند و همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی است. 

بنابراین گزارش حمام وکیل یکی از بناهای دوره زندیه است که در کنار مسجد و بازار ساخته شد، 

به باور فعالان و کارشناسان، حمام وکیل شیراز یکی از شاهکارهای معماری دوره زندیه است؛ بنایی که دارای ستون‌های یکپارچه سنگی و مقرنس‌های گچی با عمق کم است و مانند دیگر حمام‌های هم‌عصرش دارای حوض بزرگ هشت‌ضلعی با دیواره‌هایی از سنگ‌های یکپارچه است. همچنین دارای آهک‌بری‌ها و گچ‌بری‌های متفاوت و زیبایی است که داستان اساطیری معراج پیامبر (ص)، داستان شیرین و فرهاد و بیژن و منیژه را روایت می‌کند. 

یکی از ویژگی‌های این حمام تاریخی، وجود گاو چاه در ضلع غربی بناست که آب‌رسانی به حمام را انجام می‌داده است. 

حمام وکیل در سال 1351 به شماره 917 در فهرست ملی به ثبت رسیده و هم‌اینک نیز به یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز موزه گرمابه فارس تبدیل است. 

در این موزه، با استفاده از مجسمه‌های مومی، آداب‌ورسوم مردم شیراز به نمایش گذاشته‌شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز