خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

چرا نان در فارس گران شد؟/ نرخ خرید محصول با افزایش بهای نهاده ها همخوانی ندارد

چرا نان در فارس گران شد؟/ نرخ خرید محصول با افزایش بهای نهاده ها همخوانی ندارد
کد خبر : ۱۵۳۴۵۷۴

استاندار فارس: هزینه های جاری خبازی ها منجر به افزایش بهای نان شده است

در نخستین روزهای پاییز افزایش قیمت نان به دغدغه خانوارهای فارسی تبدیل شده است و اگرچه از مدتها پیش گمانه زنی ها حاکی از افزایش قیمت نان بود اما حالا شاهد افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان بصورت رسمی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک راننده تاکسی در کلانشهر شیراز در خصوص این افزایش قیمت گفت: افزایش نرخ نان قوت لایموت مردم در یک شب در ازاء هر کیلو بالغ بر ١۴٠٠ تومان توجیه پذیر نیست.

محمدی به ایلنا گفت: این تصمیم در حالی گرفته می شود که به اذعان متولیان بخش کشاورزی به مرز خودکفایی گندم در سال زراعی رسیده‌ایم، حال این سئوال باقی است، چرا در حالی که کشاورزان بهای محصول تولیدی شان را کامل دریافت نکرده اند باید نان محصول شان را گرانتر از قبل خریداری کنند.

شهروند دیگری نیز بیان کرد: بی شک هر افزایش بهایی در محصولی مثل نان تاثیر اجتناب ناپذیری بر سایر کالاها خواهد بود، این جای سئوال دارد که چرا مسئولان چنین تصمیماتی می گیرند.

یک فعال اجتماعی نیز در همین رابطه گفت: متولیان مدعی هستند که دلیل افزایش نرخ نان افزایش بهای آب و برق بوده است، جای تعجب دارد مگر آب و برق را مردم گران کردند که باید سهم شان از گرانی را در بهای نان بپردازند.

سلیمانی افزود: اگر آب و برق افزایش بها داشته است تمامی مردم این افزایش را در قبض های خویش پرداخته اند، چرا باید هزینه های جاری سایرین را نیز از جیب مردم پرداخت، آن هم قوت لایموت قشر آسیب پذیر جامعه که قدرت خرید همین را هم نداشته باشد.

نرخ خرید محصول با افزایش بهای نهاده ها همخوانی ندارد

 سلیمانی با تاکید بر اینکه نظارت و قیمت گذاری و توزیع عادلانه در محصولات استراتژیک نیاز به توجه همه جانبه و اعمال مدیریت صحیح و اصولی دارد تا به رنجش جامعه منتهی نشود، متذکر شد: شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که جامعه تولید کننده و مصرف کننده بداند در حالی که افزایش نرخ خرید محصول  گندم از زارعان با افزایش نهاده های زراعی همخوانی نداشته و شاهد اعتدال بهای گندم در تولید و پرداخت نیستیم اما براحتی شاهد افزایش بهای نان هستیم.

این فعال اجتماعی که خود تولید کننده محصولات کشاورزی نیز هست، عنوان کرد: گندم از مردم هر کیلو 17 هزار و پانصد تومان خریداری می شود با تحمیل افت و سایر کسورات و تاخیر در پرداخت به زراعان، اما فروش دولتی در قالب بذر تا بیش از 25 هزار تومان همان گندم به صورت نقدی به گرده‌ی کشاورزان تحمیل می شود.

چرا نان در فارس گران شد؟/ نرخ خرید محصول با افزایش بهای نهاده ها همخوانی ندارد

وقتی تولید کننده با اقبال حمایت همراه نیست

سلیمانی اضافه کرد: سایر نهاده ها و هزینه های کاشت محصول از جمله کود، سم، سوخت های فسیلی، برق، لوازم یدکی و ادوات نیز با افزایش افسار گسیخته همراه است و در این چرخه، تولید کننده با اقبال حمایت همراه نیست.

وی  اضافه کرد: مصرف کننده نیز آخرین حلقه تحمل کننده بار تورمی منتقل شده از همه مجموعه ها است، در این جمع منافع حلقه واسطه مورد توجه قرار می گیرد.

هزینه های جاری خبازی ها منجر به افزایش بهای نان شده است

در همین رابطه محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در گفت و گو با ایلنا اظهار کرد: دلیل افزایش قیمت نان افزایش دستمزد کارگر و هزینه اجاره محل و آب وبرق بوده و قیمت آرد افزایش نداشته است.

حسن شیخ نیا معاون هماهنگی امور اقتصادی اما با تشریح کامل چرایی افزایش بهای ۲۵ درصدی نان در فارس و چند استان دیگر اظهار کرد: هیچ افزایش قیمتی صورت نگرفته بلکه بنا به مصوبه شورای آرد و نان کشور اصلاح قیمت نان صورت گرفته و این امر تنها مختص به استان فارس نیست بلکه در سراسر کشور این اصلاح قیمت صورت گرفته است این در حالی است که در خبرها عنوان شده است چند استان کشور با افزایش بهای نان مواجه بوده اند و هنوز در پایتخت افزایش بهای قوت لایموت مردم صورت نگرفته است.

وی در ارتباط با عدم اطلاع‌رسانی این افزایش قیمت نیز مدعی شد که  اصلاح قیمت از طریق رسانه‌ها اعلام شده؛ ضمن اینکه ابتدا باید در تهران تصویب و تأیید و در سامانه «نانینو» هم به ثبت می‌رسید که امکان اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد.

قیمت نان در سالجاری هنوز اعلام نشده است

 شیخ نیا این را هم اضافه کرد که فعلاً در خصوص امکان افزایش مجدد یا همان اصلاح قیمت دوباره نان در سال جاری تصمیمی گرفته نشده زیرا این تصمیمات در هیئت دولت و وزرا اتخاذ می‌شود و متولیان استانی فقط پیشنهاد دهنده هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس علت این اصلاح قیمت نان را افزایش قیمت نهاده‌ها، حقوق و دستمزدها، افزایش هزینه‌های جاری، آب، برق عنوان کرد و گفت: با افزایش بیش از ۲۵ درصدی قیمت‌های مذکور دولت تصمیم به اصلاح ۲۵ درصدی قیمت نان گرفت تا از کیفیت نانی که به دست مردم می‌رسد کاسته نشود.

انتهای پیام/
آمنه سپهر
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز