خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان البرز:

البرز ویترین امنیت غذایی کشور است+فیلم

البرز ویترین امنیت غذایی کشور است+فیلم
کد خبر : ۱۵۳۳۳۳۸

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: این استان در رشد دامپروری و دام خاص و در تولید اسپرم دامداری و همچنین در تولید شیر و گوساله جزو استان‌های برتر بوده و در حوزه تولید واکسن رتبه نخست کشور است لذا البرز می‌تواند از نظر امنیت غذایی حائز رتبه برتری کشور هم باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، علیرضا رفیعی پور در نشست خبری که در آستانه هفته دامپزشکی برگزار شد با اشاره به عملکرد ۶ ماهه اخیر دامپزشکی استان البرز در قالب مراقبت، پیشگیری، واکسیناسیون و درمان بیماری های خطرناک و‌ تزریق یک میلیون و ٨۴٧هزارو ۷۷۹ نوبت واکسیناسیون برای هر یک راس دام و حدود ۹۱۶هزار نوبت واکسیناسیون انجام شده در سال جاری خبر داد و اظهار کرد که این واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری حیوانات خانگی اعم از ۴هزار و ۵١۴ قلاده سگ و گربه و همچنین ۹۲۶هزارو ٣٩٣ راس گوسفند انجام شد.

وی در ارتباط با تعداد واحد‌های فعال تولید دارو و واکسن دام و طیور استان البرز گفت: البرز در حوزه تولید واکسن دامی حائز رتبه برتر کشور است. در زمینه تشخیص زودهنگام بیماری حیات وحش، البرز استان پایلوت بوده و به عنوان استان تشخیص و شناسایی بیماری موفقیت خوبی داشته است.

این مسئول اظهار کرد: البرز در حوزه تولید شیر رتبه چهارم، تولید تخم مرغ و پرورش مرغ تخمگذار رتبه ششم، تولید ماهی زینتی رتبه ششم کشور است. همچنین در حوزه تولید دام نژاددار و اسپرم نیز رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.

رفیعی پور ادامه داد: در استان البرز ۲۳۰ واحد درمانی و ۵۰ واحد تولید واکسن فعال است. همچنین در حوره تولید داروی دام و طیور ٨ واحد، تولید مکمل ۱۱ واحد، تولید سموم دامپزشکی ۴ واحد، تولید ضدعفونی و شوینده‌های مورد نیاز ٩ واحد، تولید کلسیم فسفات ۶ واحد و تولید آنزیم ٣ واحد فعالیت دارند که شایان ذکر است تا یک دهه گذشته در خصوص دو تولید اخیر هیچ تولیدی نداشتیم و جهت رفع نباز، وارد کننده بودیم. 

این مدیر استانی با اشاره به فعالیت ۱۷۸ واحد دامپزشکی تصریح کرد: در مراکز درمانی و تشخیصی دامپزشکی طی ۶ ماه گذشته، بیش از ٧هزارو ٨٩١ مورد عملیات جراحی و مامایی انجام شده و حدود ۲۹هزارو ۴٣٣ معالجه دام سبک و سنگین برای دام‌هایی که بیمار شدند در این مراکز با جمعیت ۲مبلیون و ٩٣٣هزار راس دام مورد درمان قرار گرفتند که بیماری برطرف شد.

وی در ارتباط با آمار تولید مرغ گوشتی در سال جاری اضافه کرد: در استان البرز ۲۷۰ واحد پرورش مرغ فعال است و حاصل تولید این واحدها در سال جاری، کشتار حدود  ۹ میلیون و۵۸۰ هزار قطعه مرغ گوشتی بود که از این تعداد حدود ٣٨ هزار کیلوگرم از چرخه مصرف حذف شد. همچنین ۵۱ هزارو ۸۳۳ ذبح دام انجام شد که حدود ۱۹هزار کیلوگرم از چرخه مصرف خارج شد.

وی با اشاره به فعالیت سه هزارو ۹۰۰ واحد عرضه فرآورده دامی در بازار، گفت: بالغ بر ۳۹ هزار و ۸۵۵ بازدید از واحدهای عرضه فرآورده خام دام و طیور استان انجام شد که طی آن ۶۳ هزار کیلوگرم از آن، ضبط و ۴۷ هزار کیلوگرم معدوم شد.

مدیر کل دامپزشکی البرز با اشاره به تولیدات استان البرز که از این استان صادر شد، اظهار کرد: در سال جاری تولیدات دام و طیور و آبزیان شامل انواع ماهی خوراکی و زینتی، خرچنگ، خاویار، مرغ و تخم‌مرغ، پودر گوشت، مکمل طیور و دام، عسل صادر شد.

این مسئول استانی البرز را ویتربن امنیت غذایی کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به کسب رتبه های برتر تولید دام و طیور و واکسن و صادرات موفق این استان، البرز از نظر امنیت غذایی موفق بوده و با توجه به تعداد هزار نفر پرسنل دامپزشکی استان البرز، نظارت بر امنیت غذایی با جدیت دنبال می‌شود.


انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز