خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش:

مهارت‌افزایی در کنار دانش‌افزایی در سند تحولی آموزش و پرورش مورد تاکید است

مهارت‌افزایی در کنار دانش‌افزایی در سند تحولی آموزش و پرورش مورد تاکید است
کد خبر : ۱۵۳۲۶۵۱

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: در اجرای سند تحول آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی باید شایستگی‌های زندگی آموزش داده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی محبی روز یکشنبه در آیین بازگشایی مدارس و "زنگ مهر و ایثار" در مدرسه دخترانه متوسطه دوم تیزهوشان چهارمحال و بختیاری اظهارداشت: یکی از دلایل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال ۹۰ تاکنون، ضعف جدی در نظام برنامه‌ریزی و نداشتن نقشه راه دقیق وزارت آموزش و پرورش بوده است که این مساله در پژوهشگاه آموزش و پرورش بررسی شد.

 وی افزود: در این نقشه راه دقیق، تکلیف ستاد و تکلیف مدرسه روشن شده است که تمام مراحل این طرح با عنوان "مدرسه قوی، ایران قوی" تصویب شده است و از هفته آینده در مدارس اجرایی می‌شود.

محبی بیان کرد: با اجرایی شدن این نقشه راه، در گام اول جایگاهی که قرار است مدرسه به آن از نظر مدیریتی و راهبردی برسد ترسیم شده است که در آن کنشگران، معلمان، مدیران، اولیا و دانش‌آموزان چه کارهای باید انجام دهند تا مدرسه کانون تربیت محله تبدیل شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: در این طرح بررسی شده است که در بُعد برنامه درسی تربیتی و بُعد محیط فیزیکی و تربیتی و فرهنگی مدرسه چه تغییرات انجام شود تا خروجی مدرسه ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: در حوزه زندگی باید شایستگی دانش‌آموزان ارتقا پیدا کند و در حوزه معلمان نیز باید صلاحیت حرفه‌ای معلم در تراز سند محقق شود.

وی با اشاره به اینکه مدرسه خانه دوم و منزل نیز مدرسه دوم دانش‌آموزان است گفت: والدین باید شرایط و صلاحیت و سواد تربیتی لازم را کسب کرده باشند تا مدرسه سالم محقق و مدرسه یادگیرنده ، پژوهنده و هویت‌ساز محقق شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش افزود: درگام دوم این طرح، وضعیت موجود هر مدرسه با ۳۲ مولفه و ۵۶ شاخص ارزیابی می‌شود و در گام سوم نیز برنامه رسیدن مداس به سمت مدارس پیشرو فراهم می‌شود تا مدرسه به سمت تحول سوق داده شود.

به گفته وی، برای اجرایی شدن این برنامه و نقشه راه سند ۱۴۷ وظیفه برای ستاد آموزش پرورش تعریف شده است و امید است با کمک معلمان، والدین و دانش‌آموزان، شادابی و نشاط فرزندان و دانش‌آموزان فراهم شود و در تمام زمینه‌های علمی و فناوری در صدر بنشینیم.

محبی در ادامه با اشاره به اینکه مدرسه کانون اصلی تربیت است افزود: ارتقا شان و جایگاه اجتماعی معلمان، ارتقا و بهبود وضعیت مدارس دولتی، التزام به مهارت‌افزایی در کنار دانش‌افزایی، کشف، شناسایی، هدایت و توانمندی استعدادها در سند تحولی آموزش و پرورش مورد تاکید است.

وی افزود: در اجرای سند تحول آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی باید شایستگی‌های زندگی آموزش داده شود و موضوعات درسی همه باید در خدمت تحقق وکسب مهارتهای زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و ملی باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز