خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نارضایتی در وضعیت سدهای استان مرکزی / شناسایی 214 انشعاب غیرمجاز آب در استان

نارضایتی در وضعیت سدهای استان مرکزی / شناسایی 214 انشعاب غیرمجاز آب در استان
کد خبر : ۱۵۲۸۷۳۶

۲۴۴ روستای استان مرکزی خودگردان هستند و تحت پوشش آبفا قرار ندارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه میزان بارش در سال گذشته مطلوب بود اما وضعیت ذخیره آب در سدهای استان رضایت‌بخش نیست، گفت: در صورتی که در سال جاری بارندگی‌ در حد نرمال نباشد، شرایط تأمین آب به سختی ممکن است.

حشمت‌الله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: متأسفانه 2 سد الغدیر ساوه و کمال صالح اراک به عنوان سدهای بزرگ استان مرکزی شرایط بسیار سختی دارند. این موضوع یک هشدار برای مردم استان است و نشان می‌دهد که باید در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشته باشند.

وی به میزان 22 درصدی ذخایر آب قابل برداشت در 2 سد بزرگ استان مرکزی اشاره کرده و در این رابطه ادامه داد: در حال حاضر سد الغدیر ساوه 5 درصد آب قابل برداشت و سد کمال صالح اراک 17 درصد آب قابل برداشت دارد که نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب سدهای استان و منابع آبی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اظهار داشت: متوسط بارندگی در دنیا بین 750 تا 800 میلی‌متر در سال است، اما در ایران این رقم 200 تا 270 میلی‌متر است. متأسفانه سرانه مصرف کشور ایران از متوسط دنیا بیشتر است که هشداری برای کشور محسوب می‌شود و این ناترازی باید مدیریت شود.

عباسی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 214 انشعاب غیرمجاز آب در استان مرکزی شناسایی شده است. سال گذشته نیز 800 انشعاب غیرمجاز آب در این استان شناسایی شد. انشعابات غیرمجاز منابع آبی زیادی را هدر می‌دهند و بهداشت عمومی و سلامت سایر مشترکان را به مخاطره می‌اندازند.

وی به مواردی که از طریق انشعابات غیرمجاز آبرسانی می‌شوند اشاره کرده و بیان داشت: اکثر آب‌های انشعابات غیرمجاز برای پر کردن استخرها و آبیاری باغچه‌ها و درختان استفاده می‌شود. انصاف نیست آب تصفیه شده به راحتی در این حوزه مصرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تأکید کرد: آب مورد نیاز این استان از 726 حلقه چاه، 42 رشته چشمه و 26 رشته قنات تأمین می‌شود. در سطح استان در بخش شهری 337 هزار مشترک و در بخش روستایی نیز 169 هزار مشترک وجود دارد.

عباسی ابراز داشت: از مجموع منابع آبی که در استان مرکزی وجود دارد، 5 درصد در بخش صنعت، 4 درصد در بخش شرب و 91 درصد در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. در این راستا اگر مصرف آب در بخش کشاورزی 10 درصد مدیریت شود معادل 2 درصد آب شرب تأمین خواهد شد.

وی اضافه کرد: 1111 روستا در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد 867 روستا تحت پوشش خدمات آبفا قرار دارند. 244 روستای دیگر این استان خودگردان هستند و تحت پوشش آبفا قرار ندارند. البته از نظر حاکمیتی تمام روستاها باید تحت پوشش آبفا قرار گیرند تا منابع آبی تحت کنترل باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به فرسودگی شبکه‌های انتقال آب در این استان اشاره کرد و گفت: شبکه انتقال آب موجود در استان از جنس‌های متعددی از جمله چدن، فولاد، پلی‌اتیلن و آزبست (لوله‌های سیمانی) است.

عباسی افزود: شبکه انتقال آب در شهر اراک از سال‌های گذشته از جنس آزبست بوده است. این نوع شبکه انتقال به علت شکنندگی اکنون در دنیا منسوخ شده است. برای این موضوع باید از برنامه هوشمندسازی شبکه با هدف مدیریت مصرف استفاده شود.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در تلاش است تا به‌رغم کمبود منابع آب، در این حوزه قطعی با برنامه نداشته باشد. همچنین تلاش خواهد کرد آب مورد نیاز برای مشترکان این حوزه را تأمین کند تا امورات روزمره مردم با مشکل مواجه نشود. 

انتهای پیام/
شایسته سلامی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز