خبرگزاری کار ایران

شاخص های سلامت محیط زیست در استان بررسی شد؛

ارزیابی تغییرات اقلیمی و تهدیدات منابع آب در فارس

 ارزیابی تغییرات اقلیمی و تهدیدات منابع آب در فارس
کد خبر : ۱۵۲۶۱۳۴

هدر رفت، از جمله مشکلات حوزه آب در استان است

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: شاخص های سلامت محیط زیست و سرزندگی اکوسیستم در کمیته تخصصی بهروری محیط زیست استان بررسی می شود.

 به گزارش ایلنا، عطا پورشیرزاد در اولین جلسه هماهنگی کمیته تخصصی بهره وری به بررسی شاخص های سلامت محیط زیست و سرزندگی اکوسیستم در استان پرداخت و افزود: در نشست تغییرات اقلیمی و تهدیدات منابع آب را از جمله شاخص های قابل توجه دانست  که در سلامت محیط زیست استان مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با تاکید بر لزوم حفظ منابع آب در حوضه های آبریز ادامه داد: یکی از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت منابع آب در حوضه است،  باید برای همه ظرفیت ها در هر بخشی آبی را در تمام سطوح احصاء کنیم.

وی ادامه داد: ابتدا باید آبهای جاری مدیریت شوند بعد به سراغ دیگر اقدامات برویم، پس اول باید برای داشته های خود برنامه داشته باشیم بعد اگر شرایط به گونه ای بود که احساس نیاز شد  به انتقال بین حوضه ای برویم، اما با تمام این ها معتقدم باید با هزینه کمتر، داشته های خود را مدیریت کنیم.

پورشیرزاد همچنین توسعه پایدار و متوازن را از اولویت‌های اساسی حفاظت از محیط زیست دانست و ادامه داد:  از این رو با آموزش و جلب مشارکت عمومی، تشکیل نهادهای غیردولتی و مردمی، سیاستگذاری‌های مناسب و ایجاد برنامه‌های بلندمدت در سازمان‌های مختلف، می‌توان به داشتن محیط زیستی سالم کمک کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه  حق داشتن محیط زیستی سالم، یکی از مهمترین حقوق های بشری به شمار می رود ادامه داد: این حق نه تنها از مصادیق‌ برجسته حقوق همبستگی است و در نسل سوم حقوق بشر مقوله‌بندی می‌شود، بلکه‌ لازمه تحقق توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. 

وی افزود: با این حال، ایفای حق یاد شده مستلزم سطحی از توسعه است که‌ به نوبه خود زمینه پیشگیری از تخریب بیشتر محیط زیست را فراهم می‌آورد؛ از مهمترین آثار بی توجهی به این مقوله می‌توان به آلودگی هوا، کاهش کمی و کیفی منابع آب‌، فرسایش خاک‌، تخریب جنگل ها و مراتع‌، خشکیدگی تالاب ها، بیابان زایی و افزایش کانون های تولید ریزگردها، تخریب و آلودگی زیستگاه‌های ساحلی و دریایی، سوء مدیریت پسماندها و فاضلاب‌ها و تخریب تنوع زیستی اشاره کرد.

 حبیب اله رعنایی، دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم‌اجتماعی دانشگاه شیراز در ادامه این نشست به تشریح و تبیین اهداف اصلی در کمیته تخصصی بهروری محیط زیست استان پرداخت.

استاد دانشگاه شیراز در ادامه یاد آور شد: شاخص های سلامت محیط زیست و تغییرات اقلیمی در استان های مختلف بر اساس اولویت های متفاوتی تعریف می شود، این اولویت ها در سیستان و بلوچستان مدیریت ریزگردها است ولی در فارس اولویت با حفظ منابع آب است. 

رعنایی گفت: معضلات و مشکلات مدیریت منابع آب و مدیریت پسماند باید در استان ریشه یابی شود، باید مشخص شود مشکلات شرکت های آب و فاضلاب در مدیریت و جمع آوری بهینه فاضلاب ها چیست ؟ یکی از مشکلات در این حوزه عمر بالا و فرسودگی شبکه جمع آوری است.هدر رفت آب و اتلاف منابع آب نیز از جمله مشکلات حوزه آب در استان فارس است. 

وی همچنین بر لزوم توسعه آموزش و کاهش شاخص های آلایندگی تاکید کرد و با اشاره به اینکه برخورداری از محیط زیست سالم حق تمامی شهروندان است، گفت: حق‌ برخورداری‌ از محیط زیست سالم و حق بهره‌مندی از توسعه پایدار یکی از جلوه‌های‌ کرامت‌ انسانی تلقی می‌شود که‌ مکمل حقوق بشر برای‌ نسل‌ حاضر و شرط تحقق آن برای نسل‌های آینده است. 

این استاد دانشگاه افزود: حق داشتن محیط زیست سالم‌ امروز دیگر یک آرزوی دست نیافتنی‌ نیست‌، بلکه پس از حدود چند دهه تلاش مداوم‌ سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های‌ بین المللی و مجامع علمی شـناخته شده در سطوح بین‌ المللی‌، منطقه‌ای و ملی‌ به آرمانی بشری تبدیل شده است. برای داشتن محیط زیست سالم، افراد و اجتماعات بشری، حق دارند از محیط زیستی سالم و متعادل از نظر زیست محیطی و مساعد بـرای تـوسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی برخوردار شوند و دولت‌ها نباید شرایط‌ حـیات را دچار تغییرات‌ نامساعدی کنند که سلامت و بهزیستی جمعی را به خطر بیاندازد.

در پایان این نشست کارشناسان و مدیران در حوزه های تخصصی دیدگاه های خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز