خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

لزوم توجه بیشتر مسئولین به فرش دست باف گلستان

لزوم توجه بیشتر مسئولین به فرش دست باف گلستان
کد خبر : ۱۵۲۵۲۲۹

صنعت فرش دستباف استان قدمت چند هزار ساله دارد

زمانی صنعت فرش دستباف گلستان در کشور و حتی جهان حرف های زیادی برای گفتن داشت و اشتغال زیادی برای مردم ترکمن و فارس ایجاد می کرد. متاسفانه امروزه دیگر صنعت فرش دست باف در استان آنچنان رونق خاصی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، در سالهای نه چندان دور در استان فرش دست باف در کشور و جهان مطرح بود و بسیاری از مردم در استان مشغول به کار بودند‌. متاسفانه در سالهای اخیر بخاطر عدم توجه کافی مسئولین به فرش دست باف این صنعت در استان دیگر رونق گذشته را ندارد.

فرش دستباف گلستان قدیمی‌ترین نماد فرهنگی ترکمن است و این صنعت هم اکنون در گلستان از رونق افتاده است. مسئولین دولت چهاردهم باید این موضوع را در اولویت کار خود قرار دهند چرا که در سالهای اخیر بسیاری از بافنده‌ها بی کار شده اند.

حتی بافنده های که فعلا در این زمینه مشغول به کار هستند به واسطه زحمت زیاد و درآمد کم، میلی به تولید در این حوزه ندارند و به فکر تغییر شغل خود هستند. فرش دستباف گلستان ظرفیتی برای نقش‌آفرینی در اقتصاد استان و رقابت‌پذیری و اشتغال‌زایی بیشتر است.

در حال حاضر بیش از ۳۵ هزار بافنده به فعالیت در صنعت فرش دستباف گلستان مشغول به کار هستند که این عدد در سالهای اخیر ۳۸ هزار نفر بود. بسیاری از کارشناسان فرش بارها بیان کردند که فرش دست باف استان به درستی به بازارهای جهانی معرفی نشده است و مسئولین در سالهای اخیر به این موضوع توجه نکرده اند.

فرش دستباف ترکمن یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین نمونه های قالی دست بافت ایران است و میزان تولید فرش ترکمن و سنتی هر روز در حال کمتر شدن است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار بافنده و ۲۵۰ شرکت تعاونی فرش دستباف در استان گلستان وجود دارد و فرش دستباف ترکمن سال ۱۳۹۰ ثبت ملی شد.

درویشعلی حسن‌زاده ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۲ هزار متر مربع فرش دستباف در استان گلستان تولید شد که  هنرمندان در سال گذشته ۴۶ هزار متر مربع فرش تولید کردند. فرش ترکمن یکی از بِرندهای مهم اقتصادی این استان است.

وی بیان کرد: ما همیشه در تلاش بودیم که جایگاه تولید فرش دستباف در گلستان حفظ شود و اشتغالزایی و رونق اقتصادی خانوارها در اولولیت ما بوده است. با اقدماتی مانند دوره‌های آموزشی و حضور در نمایشگاه‌های فرش دستباف همیشه تلاش کردیم که موانع سرراه تولید فرش دستباف، در گلستان برداریم‌.

وی افزود: بافندگان فرش سهم مهمی در رشد اقتصادی گلستان دارند و باید مورد حمایت قرار بگیرند و امیدواریم با حمایت‌هایی که از این بخش می شود این هنرصنعت حفظ شود.

وی گفت: هم اکنون بیشتر تعاونی های فرش در شهرستان های گنبدکاووس، بندرترکمن، آق‌قلا و کلاله قرار دارند. تولید فرش ترکمنی و فرش ابریشم منحصر به‌فرد و نیز تنوع طرح و رنگ و نوع فرش ترکمنی، گلیم، جاجیم و ... از جمله نقاط قوت و فرصت‌های صنعت فرش در این استان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز