خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی:

امنیت غذایی مسئله درجه نخست کشور است

امنیت غذایی مسئله درجه نخست کشور است
کد خبر : ۱۵۲۵۱۷۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با تأکید بر اینکه امنیت غذایی مسئله درجه نخست کشور است، گفت: متأسفانه این باور در برخی از مسئولین کشور وجود ندارد. با توجه به تجربه‌هایی که وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم در مجلس و در وزارتخانه متبوع این حوزه دارد، باید اقداماتی انجام شود تا این باور گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی صفری در دیدار رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور با وزیر جهاد کشاورزی، افزود: با اهمیت دادن به حوزه امنیت غذایی، بسیاری از مشکلات این حوزه حل‌وفصل خواهد شد. چرا که تمرکز بر روی این حوزه، روند مطلوب‌تری را در حوزه کشاورزی رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: لزوم اصلاح و تأمین الزامات قانونی برای اجرای بهینه الگوی کشت بسیار ضروری است. در این راستا انتظار می‌رود تا الگوی کشت رها نشود و اجرای صحیح آن بهینه‌سازی شود و نظارت‌های لازم بر روی آن اجرایی گردد. چرا که یکی از طرح‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه بحث سوخت موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود، اظهار داشت: مشکلات متعددی در این حوزه وجود دارد. همواره در معرض اتهام قرار داریم که بر روی ماشین‌آلات کشاورزی نظارت انجام نمی‌شود.

صفری تصریح کرد: موضوع اینجاست که ماشین‌آلات کشاورزی به لحاظ تعداد محدود نیستند و در این رابطه با نیروهای انسانی اندکی که وجود دارد، قطعاً نمی‌توان نظارت میدانی خوب و مناسبی را در این خصوص انجام داد و قطعاً اقدامات به نحو احسنت انجام نمی‌شود.

وی بیان داشت: پیشنهاد این است که وزارت نفت در این حوزه یاری‌رسان باشد تا نظارت‌ها در این خصوص به صورت هوشمند انجام شود. موضوع نصب GPS بر روی ماشین‌آلات کشاورزی در برخی استان‌ها آغاز شده و در این راستا انتظار می‌رود تا این فرایند در سایر استان‌ها و استان مرکزی اجرایی شود و تسریع یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به موضوع کشت قراردادی اشاره داشته و تأکید کرد: کشت قراردادی یکی از موارد ضروری است که باید به آن پرداخته شود. در این رابطه ضروری است تدوین و اجرای آن با محوریت بخش خصوصی آغاز شود و در این راستا فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

صفری به موضوع کشت پاییزه اشاره کرده و ابراز داشت: انتظار می‌رود اقدامات در این خصوص به موقع اجرایی شود، دستورالعمل‌های این حوزه به خصوص قیمت تضمینی گندم و دانه‌های روغنی به موقع ابلاغ گردد. کشت قراردادی، تعرفه بیمه، قیمت بذرها، نرخ کود شیمیایی و تسهیلات بانکی به موقع ابلاغ شود.

وی اضافه کرد: ابلاغ به موقع دستورالعمل‌ها سبب خواهد شد تا برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص به صورت بهینه انجام شود. این گونه موارد اگر به موقع و یا در اواسط و اواخر فرایندهای اجرایی ابلاغ نشود، سبب خواهد شد تا برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات در این حوزه با خسران و ناکامی مواجه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با تأکید بر اینکه تأمین به موقع کود از دیگر انتظارات در حوزه کشاورزی است، گفت: انتظار می‌رود مانند سال‌های گذشته کودهای کشاورزی به موقع در اختیار استان‌ها و بالتبع در اختیار کشاورزان قرار گیرد. همچنین اگر موضوع تغییر قیمت کود وجود دارد، این موضوع به استان‌ها ابلاغ شود.

صفری افزود: هر چند در بحث قیمت کودها، این پیشنهاد وجود دارد و توصیه می‌شود که افزایش قیمت وجود نداشته باشد. چرا که اگر افزایش قیمت در این خصوص وجود داشته باشد، قطعاً کود مورد مصرف قرار نمی‌گیرد و در نتیجه عملکرد نیز با کاهش روبرو خواهد شد.

وی اضافه کرد: بحث بازنگری در اصلاح و دستورالعمل‌های بیمه کشاورزی و تقویت صندوق بیمه کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد. در این راستا با مشکلات متعددی روبرو هستیم که به دلیل عدم فرهنگ‌سازی در این حوزه بوده است. به‌رغم چندین سالی که در این حوزه تلاش شده است، اما باز هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز