خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

طرح کاشت نهال در گلستان با جدیدت دنبال شود

طرح کاشت نهال در گلستان با جدیدت دنبال شود
کد خبر : ۱۵۲۳۷۳۵

بیش از ۳۰ درصد از مساحت عرصه‌های طبیعی استان در معرض بیابانی شدن است

اگر اقدام خاصی صورت نگیرد بزودی بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان گلستان به بیابان تبدیل می شود. در سال های اخیر مسئولین استانی تلاش کردند با روش های مانند کاشت نهال از بیابانی شدن گلستان جلوگیری کنند ولی هنوز این بحران در استان بسیار جدی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، در حال حاضر ۳۰۶ هزار هکتار یعنی بیش از ۳۰ درصد از مساحت عرصه‌های طبیعی استان گلستان در معرض بیابانی شدن قرار دارند.بیابان در کمین گلستان است و وضعیت شمال استان خیلی خوب نیست.

رسما زنگ خطر بیابانی شدن در گلستان به صدا درآمده است و مسئولان گلستانی در سالهای اخیر تلاش های از جمله مانند نهال کاری انجام دادند که حداقل جلوی پیشرفت بیابانی شدن استان را بگیرند.

گلستان ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع دارد و شوره زارهای بسیاری از گمیشان تا مراوه تپه در استان وجود دارد .متاسفانه بخاطر کمبود اعتبار برخی از برنامه‌های جامع مقابله با بیابان زایی آنگونه که باید اجرا نشده است.

استاندار جدید گلستان مقابله با بیابان زدایی را باید در اولویت کار خود قرار بدهد و از تیم های متخصص و با تجربه استفاده کند. به گفته برخی از کارشناسان همین حالا استان گلستان وضعیت خوبی ندارد و اگر به موضوع جلوگیری از بیابانی شدن استان توجه نشود، گلستان حتی تا چند سال آینده دچار بحران های شدیدی از جمله گرد وغبار می‌شود.

گرد و غبار در گلستان مشکلات جدی برای مردم مرز نشین ایجاد کرده است و صحرای قره قوم ترکمنستان از عوامل اصلی ایجاد بیابان در این استان محسوب می‌شود. استاندار جدید با همکاری وزارت امورخارجه می تواند این مشکل را تا حدودی کاهش دهد‌.

هر ساله در استان شاهد سیلاب‌هایی هستیم که مهم ترین دلیل آن تخریب و از بین رفتن پوشش گیاهی، درختان، گیاهان مرتعی و بیابانی است. درختکاری راهکاری بسیار مناسب در برابر هجوم بیابان شدن استان و جلوگیری از سیلاب است و همچنین درختان نقش مهم‌تری در زندگی انسان ها ایفا می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: منابع طبیعی برای موضوع گرد وغبار اقدماتی را انجام داده و در آینده هم اقدمات جدی در دستورات کار خود قرار داده‌ایم. هم عوامل طبیعی و هم انسانی در بیابان‌زایی گلستان نقش دارند.

حمید سلامتی گفت: درحال حاضر بخش‌هایی از گلستان سبز نیست و به صورت خشک و نیمه خشک است که بیشتر در مناطق شمالی استان قرار دارد. این سازمان برای مقابله با بیابان زدایی اقدماتی مانند تولید نهال مرتعی مقاوم با شرایط اقلیمی منطقه، بوته کاری، ایجاد هلال آبگیر و مدیریت هرزآب را انجام داده است.

وی بیان کرد: هم اکنون تولید یک میلیون اصله نهال مرتعی و بیابانی در نهالستان‌های شهر گنبدکاووس، مراوه‌تپه و انبارالوم آق‌قلا را آغاز کرده ایم. کاشت نهال‌ها در مراتع از اوایل فصل زمستان در استان آغاز می‌شود.

سلامتی گفت: گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و ریزگردها در استان گلستان ۲ منشا داخلی و خارجی دارند که خارجی از کشور  ترکمنستان صحرای قره قوم است.

وی افزود: گلستان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تعهد کاشت پنج میلیون اصله نهال را برعهده دارد. استان دارای ۸۶۲ هزار هکتار مرتع است که از این میزان ۷۶۱ هزار هکتار قشلاقی و بقیه مراتع ییلاقی است.

وی خاطرنشان کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور در استان گلستان درحال انجام است. طی چهار سال قرار است که بیش از ۹ میلیون اصله نهال جنگلی در گلستان تولید شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز