خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه:

امسال در جابجایی زوار از عراق به مرز خسروی مشکل خاصی نداشتیم

امسال در جابجایی زوار از عراق به مرز خسروی  مشکل خاصی نداشتیم
کد خبر : ۱۵۲۳۶۸۵

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه گفت: از اول ماه صفر (شانزدهم مردادماه) تا به امروز در مجموع 885 هزار و 331 نفر از مرز خسروی تردد داشته‌ که 459 هزار و 298 نفر مربوط به آمار خروجی و 426 هزار و 33 نفر هم از طریق این مرز به کشور بازگشته‌اند خدا شکر امسال در جابجایی زوار از عراق به خسروی مشکل خاصی نداشته ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، سید جعفر امامیان دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه امروز ظهر  در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن جلسات شهید قلیوند استانداری کرمانشاه برگزار شد به ارائه گزارش کاملی از عملیات اربعین سال 1403 پرداخت.

وی گفت: از اول ماه صفرتا به امروز در مجموع 885 هزار و 331 نفر از مرز خسروی تردد داشته‌ که 459 هزار و 298 نفر مربوط به آمار خروجی و 426 هزار و 33 نفر هم از طریق این مرز به کشور بازگشته‌اند.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه گفت : هنوز نزدیک به یک‌ هزار خودرو زائران در پارکینگ‌های برکت مرز خسروی وجود دارد که احتمال می‌دهیم حدود 30 هزار نفر دیگر از طریق این مرز به کشور بازگردند.

وی به آمار  اربعین  سال گذشته نسبت به امسال اشاره کرد و افزود : سال گذشته در مجموع 914 هزار و 868 نفر از مرز خسروی تردد داشتند که 514 هزار و 752 نفر مربوط به آمار خروج و 400 هزار و 116 نفر هم مربوط به آمار ورود به کشور بوده است.

امامیان از کاهش 3.2 درصدی تردد در اربعین 1403 به نسبت اربعین سال 1402 اشاره کرد  و بیان کرد: امسال به دلایلی از جمله گرمی هوا کل ترددها در مرزهای خروجی کشور حدود 10 درصد کاهش‌یافته که خسروی در مقایسه با دیگر مرزها، کاهش کمتری داشته است، البته با بازگشت حدود 30 هزار نفر دیگر از مرز خسروی به کشور تقریباً به عدد تردد سال گذشته خواهیم رسید.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه با بیان اینکه عملیات اربعین 1403 به‌صورت رسمی به پایان رسیده است در بیان جزئیات این عملیات در استان، گفت: 16 مردادماه مصادف اول ماه صفر، عملیات اجرایی اربعین حسینی و میزبانی از زوار در استان کرمانشاه آغاز و روز گذشته هفتم مردادماه رسماً به پایان رسید.

وی وسعت عملیات اربعین را در سه جبهه عنوان کرد و افزود: مسیرهای مواصلاتی استان برای تردد زوار سیدالشهدا (ع)؛ یکی از محور‌ها و جبهه‌های اصلی و سنگین عملیات اربعین استان کرمانشاه است.

امامیان با بیان اینکه بیش از 80 درصد جاده‌های مواصلاتی استان در مسیر تردد زوار اربعین به سمت مرز مهران در استان ایلام و مرز خسروی است، اضافه کرد: نزدیک به 2 میلیون نفر از زوار امام حسین برای ورود به مرز مهران در استان ایلام و همچنین مرز خسروی برای خروج از کشور مسافت زیادی را در جاده‌های استان کرمانشاه طی کرده که باید خدماتی به آن‌ها ارائه می‌شد.

وی بخش دوم عملیات اربعین را در قدمت دیرینه مرز خسروی در میزبانی از زوار عنوان کرد و در بحث زیرساخت‌های آماده شده در این مرز تشریح کرد و گفت: توسعه سایبان‌ها از ورودی شهر خسروی تا خروجی مجهز به مه‌پاش، ایجاد پایانه موقت بین‌شهری در مرز خسروی، ایجاد و احداث جاده ترانزیتی برکت با طول سه کیلومتر و همچنین ایجاد پارکینگ به برجک‌های نور و دیگر امکانات، فضاسازی فرهنگی و تبلیغاتی در مسیر تردد زوار به‌خصوص در مرز خسروی و... از جمله اقداماتی بود که در این جبهه پیگیری شد.

امامیان جبهه سوم عملیات اربعین استان کرمانشاه را در خاک کشور عراق عنوان کرد و افزود: خدمت‌رسانی مسیرهای مواصلاتی تا شهرهای کربلا و نجف به‌خصوص پایانه منذریه توسعه یافت و بیش از 50 موکب در مسیر بغداد تا منذریه مستقر شدند.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه یادآور شد: اربعین سال گذشته زائران دغدغه بازگشت به مرز خسروی_ منذریه را داشتند، چون این مرز برای سیستم حمل‌ونقل عراق شناخته شده نبود، امسال با پیگیری‌هایی که صورت گرفت این دغدغه زائران تا حدود زیادی حل‌وفصل شد و یک گاراژ موقت در کربلا برای انتقال زوار به مرز خسروی مشخص شد.

وی با بیان اینکه امسال مراسم اربعین در مرز خسروی با نظم بهتری به نسبت اربعین سال گذشته برگزار شد، افزود: امسال هفت جلسه تخصصی ستاد اربعین استان، جدا از جلسات کمیته 20 ‌گانه برگزار شد تا شاهد برگزاری حماسه اربعین به این باشکوهی در استان باشیم.

امامیان از مباحث بودجه‌ای و اعتباری به‌عنوان یکی از چالش‌ها و مشکلات جدی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در استان یادکرد و خاطرنشان کرد: اربعین امسال با وقایع بزرگ در کشور از جمله شهادت آیت‌الله رئیسی، جابه‌جایی دولت‌ها و انتخابات هم‌زمان شد، اما بااین‌وجود هرچند اعتبارات اربعین خیلی دیر با کمبودی به استان ابلاغ شد سعی شد کمبود اعتبارات تخصیص‌یافته مدیریت شود ستاد اربعین به‌صورت منسجم، برنامه‌های کاری خود را آغاز کند.

وی از تغییراتی بدیع در ستاد اربعین استان سخن گفت که مورد استقبال مقامات ملی قرار گرفت و دراین‌رابطه اضافه کرد: ایجاد کمیته هماهنگی امور اقتصادی، کمیته رسانه و فضای مجازی و تشکیل قرارگاه ویژه آب در ستاد اربعین استان کرمانشاه از جمله کارهای بدیع و نو در ستاد اربعین استان بود.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه همچنین در خصوص اعتبارات اربعین نیز پیشنهاد داد که بودجه اربعین در ساختار برنامه‌وبودجه نهادینه شود و ردیف اعتباری به‌خصوص برای استان‌های دارای گذرگاه خروجی، پیدا کند.

وی دیگر پیشنهاد خود را در قالب ایجاد ساختارهای ماندگار برای ستاد اربعین استان عنوان کرد و افزود: در استان‌هایی که عملیات اربعین به‌صورت متمرکز انجام می‌شود بهتر است، ستاد اربعین ساختاری دائمی داشته باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز