خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول خبر داد؛

واکسینه ۱۵۹ هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی در بروجرد

واکسینه ۱۵۹ هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی در بروجرد
کد خبر : ۱۵۲۲۲۹۴

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد از واکسینه ۱۵۹ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهرستان خبر داد.

به گزارش ایلنا، امین مهدی‌زاده امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: فاز اول واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین شهرستان علیه بیماری‌ تب برفکی در سال ۱۴۰۳ در بروجرد آغاز شد. این طرح با همکاری بخش‌های دولتی و غیردولتی دامپزشکی براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده به مدت دو ماه از اول شهریور تا پایان مهر ماه ۱۴۰۳ تمام دام‌های روستاها را پوشش خواهد داد.

وی بیان کرد: دامداران با هدف رعایت اصول بهداشتی و حفظ سلامتی خود، دام‌ها و جلوگیری از تلفات ناشی از واکسیناسیون نکردن، نهایت همکاری را با گروه‌های دامپزشکی داشته باشند.

مهدی‌زاده گفت: در این مرحله، دام‌های موجود در روستاها و واحدهای عشایری شهرستان تحت واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار خواهند گرفت، یعنی بیش از ۱۵۰ هزار رأس دام سبک و ۹۰۰۰ رأس دام سنگین تحت پوشش ایمن‌سازی تب برفکی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از دامداران و روستاییان تقاضا می‌شود با گروه‌های اعزامی این اداره با هدف پوشش حداکثری واکسیناسیون همکاری لازم را به عمل آورند.

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد یادآوری کرد: تب برفکی یک بیماری مخصوص دام است و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علائم این بیماری است. کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

وی بیان کرد: بیماری تب برفکی واگیردارترین بیماری ویروسی بین دام‌های سبک و سنگین است که در صورت شیوع بیماری سبب خسارت‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی و کاهش تولید در جمعیت دامی خواهد شد. با تزریق واکسن در زمان مناسب می‌توان از شیوع بیماری در دام‌ها جلوگیری کرد و خسارت و تلفات بیماری را کاهش داد.

مهدی‌زاده افزود: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع نیز بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، تردد نکردن در میادین دام سنتی، واکسیناسیون به‌موقع و ضدعفونی دامداری‌های خود، از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز