خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا عنوان شد؛

تبدیلِ «مقر مجاهدان مشروطه» به پناهگاه حیوانات+فیلم

تبدیلِ «مقر مجاهدان مشروطه» به پناهگاه حیوانات+فیلم
کد خبر : ۱۵۲۱۰۴۳

معاون میراث فرهنگی خوزستان: مراقبت و نگهبانی برعهده ما نیست

برخی از اهالی خوزستان با ارسال تصاویری از شرایط داخلی بنای تاریخی عمارت نورآباد در ایذه، از تبدیل این ساختمان تاریخی به محل نگهداری حیوانات خبر دادند.

به گزارش خبرنگار یلنا، مشکلات زیادی در حوزه میراث فرهنگی خوزستان وجود دارد، نیاز است وزارت میراث فرهنگی با توجه به اخبار و گزارشات بی‌شماری که در حوزه مانند تخریب اماکن تاریخی ثبت ملی، تعرض به محوطه‌های باستانی و تشدید حفاری‌های غیرمجاز در جای جای خوزستان که در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود، ورود کند.

حسین محمدی مالمیر (فعال میراث فرهنگی و عضو کارگروه ثبت جهانی ایذه) در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: از وزارت میراث فرهنگی ناامید شده‌ایم و دستمان به جایی نمی‌رسد. صدای ما نهایتاً تا وزارت هم اگر برسد، متاسفانه میراث فرهنگی خوزستان با ارسال یک جوابیه حرف‌های ما را کذب و خلاف واقع معرفی می‌کند.

وی با اشاره به شرایط وخیم آثار و ابنیه تاریخی خوزستان افزود: مشکل یک اثر یا دو اثر نیست و شرایط به جز در شوشتر و دزفول آن هم در بخش شهری، در دیگر نقاط یکسان است. هیچ‌گونه مراقبتی از آثار و بناهای تاریخی صورت نمی‌گیرد و اگر مسئولان فکری به حال آثار تاریخی خوزستان نکنند، باید منتظر وقوع یک فاجعه فرهنگی بود.

محمدی مالمیر تصریح کرد: تصاویر منتشر شده از وضعیت عمارت تاریخی نورآباد که دیرزمانی اقامتگاه زمستانی مجاهدین و فاتحان تهران در زمان مشروطه بود، گواه روشنی از شرایط فعلی میراث فرهنگی خوزستان است. چگونه می‌توان باور کرد یک بنای تاریخی به این حال و روز بیافتد؟ این همه تبعیض نسبت به آثار فرهنگی و تاریخی در استان خوزستان را مگر می‌شود بی‌دلیل دانست؟

این فعال میراث فرهنگی تاکید کرد: مدیران میراث فرهنگی خوزستان فقط قول بدون پشتوانه می‌دهند. شما از مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان بپرسید چند بار طی دو سال گذشته به شوشتر و چند بار به ایذه یا باغملک مراجعه کرده است؟ چرا باید میراث فرهنگی یک استان به این حال و روز بیفتد که یک بنای تاریخی ارزشمند و ثبت ملی که در تاریخ مشروطه جایگاه ویژه‌ای دارد و محل گفت وگو و عقد قراردادهای مهمی در تاریخ معاصر بوده به محل نگهداری حیوانات مختلف تبدیل شود؟

یکی از اهالی نورآباد نیز به خبرنگار ایلنا گفت: چه بلایی دارد سر میراث فرهنگی خوزستان می‌آید که هر روز خبر یا فیلم تأسف‌باری از تخریب و یا نابودی یک اثر رسانه‌ای می‌شود. وقتی وارد عمارت نورآباد می‌شوید، بر روی در و دیوارها پر از نوشته است. اینجا به مکانی برای معتادان و نگهدای حیوانات تبدیل شده است. عمارتی که روزگاری خانه مشروطه گرمسیر بختیاری بوده، امروز به یک مخروبه تبدیل شده است.

در ادامه، سیدمحسن حسینی (معاون میراث فرهنگی خوزستان) در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایلنا که چرا یک بنای تاریخی ثبت ملی باید به این حال و روز بیافتد و هیچگونه نظارت، مرمت و مراقبتی روی آن صورت نگیرد؟ گفت: مالکیت بنا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز است و باید خود دانشگاه از این بنا مراقبت کند. طبق «ماده ۹۸ بند الف» نگهداری و مراقبت برعهده مالک است و برای ما امکان‌پذیر نیست که برای این اثر ثبت ملی نگهبان بگیریم.

وی در خصوص ترک فعل میراث فرهنگی خوزستان در خصوص‌ عدم نظارت بر روی این اثر فرهنگی، افزود: اثر رها شده است. پیش از این، بنای مذکور درب و پنجره هم داشته ولی به سرقت رفته‌اند.

در ادامه پیگیری‌ها، یک منبع مطلع در میراث فرهنگی خوزستان به ایلنا گفت: هیچ درب و پنجره‌ای به سرقت نرفته، اینکه چرا معاون میراث فرهنگی خوزستان از عنوان سرقت استفاده کرده، جای پرسش دارد.

وی تصریح کرد: نیاز است تا دادستان عمومی شهرستان ایذه در خصوص‌عدم نظارت میراث فرهنگی، حیف و میل بودجه و فاکتورسازی توسط دفتر فنی به نام مرمت، ترک فعل مدیران شهرستان و استان درعدم مراقبت صحیح، پیگیری اموال فرهنگی «درب و پنجره‌ها» تشکیل پرونده داده و با متخلفین در هر مقام و مسئولیتی که هستند برخورد قانونی کند.

به گزارش ایلنا، عمارت «کوشک نورآباد» متعلق به دوره قاجار است و در قلب کوه الهک ایذه قرار دارد. این مکان محل و مسکن زمستانی بزرگان قوم لر و بسیاری از مجاهدین ایل بختیاری در انقلاب مشروطه بود. این اثر در سال ۱۳۷۸ به شماره ۲۵۷۰ ثبت ملی شده که متاسفانه در چندین مرحله به دلیل‌عدم رسیدگی مورد تعرض و تخریب واقع شده است.

انتهای پیام/
مریم جم
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز