خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر:

در تولید ذرت علوفه‌ای به خودکفایی رسیدیم/به دنبال تولید ذرت پرمحصول با تحمل کم آبی هستیم+فیلم

در تولید ذرت علوفه‌ای به خودکفایی رسیدیم/به دنبال تولید ذرت پرمحصول با تحمل کم آبی هستیم+فیلم
کد خبر : ۱۵۱۹۷۳۱

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به اینکه دانه ذرت سالانه حدود یک میلیون تن در کشور تولید می‌شود، گفت: از مهمترین اهدافی که در تولید دانه ذرت دنبال می‌کنیم، معرفی ارقام پر محصول و متحمل به کم آبی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، محمد زمانیان در حاشیه بیست و دومین تور دانش بنیان سازمان تات که با حضور کشاورزان و اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: هدف از این تور آشنایی کشاورزان با دستاوردهایی است که محققان موسسه دانش بنیان به آن دست پیدا کردند.

وی افزود: موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر با سابقه ای بیش از ۶۵ سال در زمینه تحقیقات روی ۳۵ محصول زراعی که امنیت غذایی کشور را در بر دارد در قالب ۵ بخش تحقیقاتی همچون تولید ذرت، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی تحقیقات کرده آمد.

زمانیان گفت: در این موسسه سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ پروژه تحقیقاتی ارائه می‌شود. همچنین سالانه حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تن بذر هسته‌های اولیه در ستاد و مراکز تحقیقاتی تولید می‌شود. میانگین رقم‌هایی که در سال این موسسه کشاورزی معرفی می‌کند ۲۰ رقم است و تاکنون ۳۹۵ رقم محصولات مختلف بدست آمده است.

وی گفت: آمار نشان می‌دهد که جهش تولیدات کشاورزی از ۲۵ میلیون تن در زمان قبل از انقلاب به بالای ۱۳۰ میلیون تن رسیده است.

این مسئول تصریح کرد: سالیانه حدود ۵۵ تا ۶۰ پروژه تحقیقاتی در دست اجرا داریم که ۱۵ درصد کل پروژه‌های موسسه محسوب می‌شود. در زمینه تولید هسته‌های اولیه ذرت نیز در سالی که گذشت بخش ذرت چیزی حدود ۹ تن هسته‌های اولیه ارقام ذرت و بالای ۴ تن هسته‌های اولیه گیاهان علوفه ای تولید کرد.

زمانیان با عنوان اینکه در تولید گیاهان علوفه‌ای در کشور صددرصد به خودکفایی رسیدیم، گفت: تعداد ارقامی که بخش ذرت و گیاهان علوفه‌ای تاکنون معرفی کرده چیزی حدود ۴۶ رقم است که ۱۲ درصد کل ارقام معرفی شده حساب می‌شود و تعداد ارقامی که بخش ذرت توانسته به بخش خصوصی واگذار کند چیزی حدود ۳۰ رقم است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: در تولید ذرت علوفه‌ای به خودکفایی رسیدیم. تولید در کشور تقریباً حدود ۱۸ میلیون تن است در حالیکه نیاز کشور ۱۵ میلیون تن است و در زمینه تولید دانه ذرت سالانه حدود یک میلیون تن تولید داریم.

وی با عنوان اینکه از مهمترین اهدافی که در بخش ذرت دنبال می‌کنیم، معرفی ارقام پر محصول و متحمل به کم آبی است، تصریح کرد: در بخش دانه‌های روغنی روی ۵ محصول دانه روغنی تحقیق انجام می‌شود. در این بخش نیز سالانه ۵۶ پروژه تحقیقاتی در دست اجرا است.

زمانیان گفت: تولید هسته‌های اولیه دانه روغنی که در موسسه انجام می‌شود سال گذشته حدود ۲۷ تن بود و تعداد ارقام دانه های روغنی که در موسسه  معرفی شده  حدود ۶۱ رقم است. ارقامی که واگذار شده در زمینه دانه روغنی تاکنون ۱۶ رقم بوده است که به بخش خصوصی واگذار شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز