خبرگزاری کار ایران

از ابتدای سال جاری تا کنون؛

2500 هکتار از منابع طبیعی استان کرمانشاه طعمه حریق شده است

2500 هکتار از منابع طبیعی استان کرمانشاه طعمه حریق شده است
کد خبر : ۱۵۱۷۳۵۹

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: از ابتدای سال‌جاری تا به امروز در پی ۱۰۵ فقره آتش‌سوزی، ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار از سطح منابع طبیعی استان طعمه حریق شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، انشالله کولانی در نشست خبری امروز از افزایش ۷۰ درصدی آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان خبر داد و اظهار داشت: ۴۵۰ هکتار از این میزان جنگل، یک‌هزار هکتار مراتع و مابقی هم اراضی جنگلی است.

وی سهل‌انگاری انسانی،  اختلافات قومی و قبیله‌ای و جارسوزی را از دلایل اصلی آتش سوزی مراتع و جنگل‌های استان دانست و گفت: امسال ۲۰۰ پرونده جارسوزی از سوی جهاد کشاورزی و محیط‌زیست استان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

کولانی در سختی کار منابع طبیعی تنها به آتش‌سوزی ۴۰ نقطه در یک‌شبه و یک ثانیه در ارتفاعات گیلان‌غرب در پی رعد برق اشاره کرد و در ادامه از همکاری ۹۰ نفر از زنان و مردان منطقه ثلاث باباجانی در ۴۵ دقیقه در مهار آتش‌سوزی در منطقه صعب‌العبور این شهرستان سخن گفت و افزود: امسال با داشتن ۸۹۶ دمنده، ۲۰۰ دمنده دیگر هم اضافه شده که در اختیار شوراها، دهیاری‌ها و فعالان روستای قرار گرفته است.

وی در رابطه با سهم کاشت ۳۶ میلیون اصله نهال طی چهار سال در استان، خاطرنشان کرد: سهمیه سال گذشته تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ اصل نهال بود که سه میلیون اصله تحقق یافت.وی با بیان اینکه امسال هم یک‌میلیون و ۷۰۰ اصله نهال تولید شده است، خاطرنشان کرد: ۲۱ گونه نهال از جمله اقاقیا، اکالیپتوس، اقاقیا، زبان گنجشک، ارغوان، بادام‌ کوهی و ... در استان تولید می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه حدود یک‌میلیون و 630 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که از این میزان ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و حدود یک‌میلیونی و 127 هزار هکتار مرتع تشکیل شده است.وی از کاداست 99.54 درصدی درصد اراضی منابع طبیعی در استان کرمانشاه، خبر داد و افزود: برای یک‌میلیون و 617 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی استان سند تک برگی صادر شده است

کولانی در ادامه اشاره‌ای هم به اعتبارات منابع طبیعی داشت و افزود: اعتبارات سال گذشته 140 میلیارد تومان بوده و امسال 153 میلیارد تومان است که 120 میلیارد از آن به بخش آبخیزداری اختصاص دارد.وی با اشاره به انجام مطالعات طرح‌های آبخیزداری در 975 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی، افزود: این مطالعات در 670 هزار هکتار اجرایی شده است که استحصال و نفوذ آب در این سطح 355 میلیون متر مکعب بوده است.کولانی به نقش مهم آبخیزداری در حفاظت و کاهش فرسایش خاک اشاره و بیان کرد: سالانه ۱۲ هزار تن فرسایش خاک داریم که با اقدامات صورت گرفته از فرسایش ۸ تن جلوگیری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در پایان با اشاره به قرارداد یک‌هزار و ۲۶۰ میلیارد تومانی در ۳۶۰ هزار هکتار در زمینه آبخیزداری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طی سه سال، خاطرنشان کرد: سالی ۱۲۰ هکتار با ۴۲۰ میلیارد تومان باید انجام شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز