خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی:

کاروانسراها به کمک گردشگری استان مرکزی می‌آیند

کاروانسراها به کمک گردشگری استان مرکزی می‌آیند
کد خبر : ۱۵۱۴۶۲۱

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به ظرفیت‌های گردشگری تاریخی این استان اشاره کرده و گفت: کاروانسراها به کمک گردشگری استان مرکزی می‌آیند. بر این اساس کاروانسراهای این استان در راستای توسعه و رونق گردشگری کشور به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود. کاروانسراهای، عمارت‌ها و بناهای تاریخی استان ظرفیتی مغفول برای توسعه گردشگری جاده‌ای هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود مرادی نراقی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: این کاروانسراها بهشت سرمایه‌گذاری و جذب گردشگر هستند و تبدیل آنها به مناطق نمونه گردشگری، موجب رونق اشتغال نیز خواهد شد. در این راستا برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در استان باید از ظرفیت‌های مغفول گردشگری به معنای واقعی استفاده شود.

وی ادامه داد: کاروانسراها، حمام‌ها و بناهای تاریخی گوناگونی در سطح استان وجود دارند که هم اکنون آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند. در این راستا اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده تا پس از ورود سرمایه‌گذاران، نسبت به واگذاری آنها از طریق صندوق احیای وزارت میراث‌فرهنگی اقدام شود. در راستای واگذاری این اماکن تاریخی، این وزارتخانه از طریق پرداخت تسهیلات و واگذاری با قراردادهای طولانی مدت 20 تا 25 ساله، از سرمایه‌گذاران حمایت همه‌جانبه خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به حمایت‌هایی که از سوی دولت برای مالکیت‌های خصوصی انجام خواهد شد اشاره کرده و اظهار داشت: در این بین، کاروانسراهایی که دارای مالکیت خصوصی هستند با بکارگیری سیاست‌های ترغیبی و تشویقی توسط مالکین احیا خواهند شد و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در این خصوص از مالکین حمایت همه‌جانبه خواهد داشت.

مرادی نراقی به کاروانسراها، عمارت‌ها و بناهای تاریخی که در بازه زمانی سال‌های اخیر در سطح استان مرکزی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند اشاره داشته و تصریح کرد: تاکنون 5 کاروانسرا و بنای تاریخی این استان به بخش خصوصی واگذار شده است. مهمترین ابنیه‌ای که در استان در مدت سال‌های اخیر به بخش خصوصی واگذار شده کاروانسرای دودهک در شهرستان دلیجان است.

وی بیان داشت: بیش از 10 کاروانسرا و عمارت تاریخی به جامانده از دوران صفویه و قاجاریه در محورهای ارتباطی این استان شناسایی شده است که می‌توان با بازسازی این بناهای تاریخی، برای جذب گردشگران و مسافر عبوری در این خطه تلاش کرد. این اماکن تاریخی به منظور بهره‌برداری و تحویل به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، واگذار می‌شود. واگذاری این بناها، کاروانسراها و عمارت‌های تاریخی با کاربری اقامتی و مجتمع تفریحی و گردشگری به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تأکید کرد: از تعداد 10 بنای تاریخی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، 5 کاروانسرا شامل کاروانسرای خشکه‌رود شهرستان زرندیه، کاروانسرای شاه عباسی روستای کاروانسرا، کاروانسرای شاه عباسی مشهد میقان در جاده فرمهین، کاروانسرای شاه عباسی روستای کهک دهستان دودهک شهرستان دلیجان، کاروانسرای روستای ورده شهرستان زرندیه است که همگی مربوط به دوره صفویه هستند.

مرادی نراقی ابراز داشت: 5 بنای تاریخی دیگری که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، شامل کاروانسرای روستای دولت‌آباد شهرستان فراهان، عمارت میرزا حسن آشتیانی در بافت قدیم شهر آشتیان، آسیاب جفتی روستای آهو شهرستان آشتیان، عمارت معتمدالایاله در بافت قدیم شهر آشتیان، حمام مأمونیه کوچه امامزاده منصور در بخش مرکزی شهر مأمونیه شهرستان زرندیه است که همگی مربوط به دوره قاجاریه هستند.

وی به تعداد آثار تاریخی شناسایی شده در سطح استان مرکزی و تعداد آثاری که در این استان به ثبت ملی رسیده‌اند اشاره داشته و اضافه کرد: این استان دارای 2171 اثر تاریخی شناسایی شده است. از این تعداد آثار تاریخی شناسایی شده، بیش از 900 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. شناساندن این آثار تاریخی به جامعه و گردشگران می‌تواند یکی از کانون‌های اصلی توجه گردشگران داخلی و خارجی به این استان باشد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز