خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

ارزان بودن انرژی باعث مصرف بی رویه شده است/ شتاب مصرف از شتاب تولید پیشی گرفته است

ارزان بودن انرژی باعث مصرف بی رویه شده است/  شتاب مصرف از شتاب تولید پیشی گرفته است
کد خبر : ۱۵۱۲۹۲۹

سال های آینده با بحران جدی آب و سوخت مواجه هستیم

آمارها از شدت مصرف انرژی در کشور بالاتر از استانداردهای جهانی حکایت دارند؛ رشد بی‌‌‌رویه مصرف انرژی از یک‌سو و ناتوانی در میزان تولید از سوی دیگر، باعث شده تا اختلاف عرضه و تقاضا بیشتر شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، کمبود عرضه انرژی می‌‌‌تواند سبب قطعی‌‌‌های گسترده برق و محدودیت‌های جدی در تامین سوخت بخش‌‌‌های مختلف از جمله خانگی، حمل‌‌‌ونقل و صنعت شود که در نهایت آسیب‌‌‌های اقتصادی فراوانی را در پی خواهد داشت.

کارشناسان می گویند با توجه به محدودیت منابع انرژی و مالی در دسترس کشور، بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی باید در اولویت بالاتری نسبت به افزایش تولید انرژی قرار گیرد. 

نماینده شیراز و زرقان در مجلس نیز معتقد است وضعیت حوزه انرژی در کشور به هیچ وجه مناسب نیست و در صورتی که فکر جدی به حال این حوزه نشود در سال های آینده با بحران جدی آب، سوخت مانند بنزین، گازوئیل و ... مواجه خواهیم شد.

سید اسماعیل حسینی در گفت و گو با ایلنا  با بیان اینکه در بسیاری از حوزه های انرژی مانند آب، برق، گاز، بنزین و ... دچار ناترازی هستیم، گفت: در حوزه گاز در مرز واردات گاز قرار گرفته ایم و در حال واردات بنزین هستیم از طرفی در موضوع آب اگر رویه فعلی ادامه دار باشد بی شک در آینده باید آب را هم وارد کنیم.

عضو شورای عالی انرژی با اشاره به اینکه وجود ناترازی ها یکی از چالش های مهم حوزه انرژی به شمار می رود، تصریح کرد: اگر خواستار بهبود وضع انرژی هستیم باید مصرف بی رویه و بی قاعده در حوزه های برق، بنزین، گاز و ... اصلاح شود.

ارزان بودن انرژی باعث مصرف بی رویه شده است/  شتاب مصرف از شتاب تولید پیشی گرفته است

تجهیزات فرسوده و مصرف بی رویه انرژی

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه تجهیزات فرسوده یکی از دلایل مهم مصرف بی رویه و بی اندازه در حوزه انرژی به شمار می رود، بیان کرد: وجود کولر ها، بخاری ها و خودروهایی که مصرف زیاد بنزین دارند مشکلات را در حوزه های انرژی ایجاد کرده است.

به اعتقاد حسینی، لیست تجهیزات حوزه انرژی که استاندارد روز را ندارند بسیار زیاد است و بیان کرد: بخشی از ناترازی های انرژی به فرهنگ مصرف باز می شود که ارزان بودن انرژی باعث شده شاهد مصرف بی رویه انرژی باشیم.

عضو شورای عالی انرژی گفت: حامل های انرژی در کشور قیمت واقعی خود را ندارند و نظام پرداخت حقوق و دستمزد مناسب نیست و نیاز به اصلاح دارد و از سوی دیگر اقتصاد انرژی هم با مشکلات متعددی مواجه است که این بخش هم نیازمند اصلاح است.

دبیر مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه دولت در حوزه بنزین به مردم یارانه می دهد و قیمت هر لیتر بنزین حدود 30 الی 40 هزار تومان پای دولت می افتد، بیان کرد: قیمت فروش هر لیتر بنزین 1500 تومان است که یک فرد ثروتمند به دلیل ماشین های زیادی که دارد سهمیه بنزین زیادی در اختیارش قرار می گیرد اما فردی که از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نیست و خودرویی ندارد هیچ سهمی از این بنزین ندارد.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به اینکه یارانه بنزین در جیب مردم پولدار می رود و متاسفانه دهک های کم تر برخوردار از آن بهره ای نمی برند، گفت: اگرچه فلسفه پرداخت یارانه کمک به مردم قشر ضعیف و مستضعفان بوده است اما این موضوع در حوزه بنزین به درستی اتفاق نمی افتد.

ارزان بودن انرژی باعث مصرف بی رویه شده است/  شتاب مصرف از شتاب تولید پیشی گرفته است

نیازمند اصلاحات در حوزه انرژی هستیم 

عضو شورای عالی انرژی مجلس معتقد است که در حوزه های نهادی و حاکمیتی و در موضوع اقتصاد انرژی نیازمند اصلاحات در حوزه انرژی هستیم و در موضوع فرهنگ مصرف هم باید اقدامات ویژه ای انجام شود چرا که فرهنگ استفاده از ما اسلامی نیست.

دبیر مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه در بسیاری از حوزه ها نیازمند اجماع حاکمیتی هستیم، ادامه داد: بی شک بسیاری از اتفاقات و اصلاحات از حوزه مجلس، دولت، مردم و .... خارج است و تنها باید تصمیمات از حوزه حاکمیت اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 120 میلیارد دلار دولت یارانه انرژی به مردم پرداخت می شود، گفت: اما سوال این است که آیا این پرداخت یارانه با فلسفه شکل گیری آن هم سو است و توانسته اقدامات مناسبی انجام دهد.

شتاب مصرف در حوزه انرژی از شتاب تولید پیشی گرفته است

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه در حوزه انرژی ناتراز هستیم و سالانه شتاب مصرف در حوزه انرژی از شتاب تولید پیشی گرفته است، بیان کرد: امید به کاهش میزان مصرف انرژی به صورت سالانه خیلی منطقی نیست و در حوزه بنزین میزان افزایش و توسعه پالایشگاه ها با مصرف بنزین همخوانی ندارد.

عضو شورای عالی انرژی مجلس معتقد است تحریم ها در ناترازی های حوزه انرژی بی تاثیر نیست و گفت: سیاست های داخلی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در حوزه ناترازی های انرژی است.

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای برتر حوزه انرژی در دنیا است و بسیاری از منابع انرژی خوب دنیا در کشور است، گفت: با توجه به اینکه حدود 10 الی 15 درصد  از نفت دنیا و 8 درصد از منابع زیر زمینی در کشور وجود دارد و از سویی جعیت ایران هم حدود یک درصد جمعیت دنیا است اما این اتفاقات و ناترازی ها باید هرچه زودتر اصلاح و رفع شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز