خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی خبر داد؛

تله‌گذاری 8 منطقه در اراک برای شناسایی و مبارزه با پشه آئدس

تله‌گذاری 8 منطقه در اراک برای شناسایی و مبارزه با پشه آئدس
کد خبر : ۱۵۰۸۰۰۰

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه 8 منطقه در شهر اراک برای شناسایی و مبارزه با پشه آئدس تله‌گذاری شد، گفت: این مناطق شامل کشتارگاه دام اراک، تصفیه خانه مجاور تالاب میقان، راه آهن، فرودگاه، 2 ایستگاه ترمینال مسافربری و 2 ایستگاه کامیون‌های سنگین هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اردلان زیلابی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای شناسایی پشه آئدس در استان هزینه شده که لازم است وزارت بهداشت این میزان کمک را به 10 هزار میلیارد ریال افزایش دهد.

وی ادامه داد: مقدای کاه و پوشال که به مرحله تخمیر رسیده با کمی چسب در پلاستیک‌های مخصوص قرار می‌گیرد تا پشه را به خود جذب کند، پشه‌ها پس از نشستن روی تله می‌میرند که با انتقال اجساد به آزمایشگاه، تیم مجرب حشره‌شناس، موارد را بررسی و مثبت یا منفی بودن اجساد پشه به بیماری را اعلام می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به شیوه‌های تخمک‌گذاری پشه آئدس اشاره کرده و اظهار داشت: یکی از محل‌هایی که این پشه تخمک‌گذاری می‌کند در مناطق تاریک و نمدار است. همچنین تایرهای رها شده در بیابان نیز از محل‌های تکثیر به شمار می‌رود.

زیلابی به دیگر محل‌های مستعد رشد پشه آئدس اشاره داشته و تصریح کرد: محل‌هایی از قبیل ظروف زیر گلدان‌ها، ظروف نگهداری کوچک آب، وسایل اسقاطی و چاله آسانسورها، ساختمان‌های نیمه کاره و مخازن آب بلااستفاده روباز از مهمترین محل‌های مناسب برای رشد پشه آئدس است.

وی به توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی برای جلوگیری از رشد و انتقال پشه آئدس اشاره کرده و بیان داشت: در این راستا و به منظور پیشگیری از رشد این پشه، باید هفته‌ای 2 بار سطل‌های زباله شست‌وشو شوند و لاستیک‌های تلنبار شده نیز جمع‌آوری گردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: پشه آئدس منجر به انتقال 3 بیماری تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا می‌شود. هیچ کدام از این بیماری‌ها واکسن مؤثر و درمان قطعی ندارند. تب ناشی از گزش این پشه برای مادران باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، خطرناک است و خطر بیشتری نیز دارد.

زیلابی ابراز داشت: میزان کشندگی تب دنگی 10 درصد است و میزان کشندگی برای افرادی که برای بار دوم مورد گزش قرار می‌گیرند بیشتر است. این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و تنها از مادر به جنین و در پیوند اعضا امکان انتقال وجود دارد.

وی به علائم بیماری که بر اثر گزش پشه آئدس و در نتیجه شیوع انواع بیماری از جمله تب دنگی ایجاد می‌شود اشاره داشته و اضافه کرد: کمردرد، سردرد، چشم درد، درد عضلات و بیماری‌های گوارشی از جمله علائم تب دنگی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه 50 درصد جغرافیای جهان در معرض پشه آئدس قرار دارند، گفت: سالانه 50 مورد گزش این پشه در مناطق گرمسیری اپیدمی وجود دارد. در سال جاری به علت بارندگی در جنوب کشور، این پشه رشد پیدا کرده و از انواع آن 2 نوع آن خطرناک شناخته شده است.

زیلابی افزود: اکنون وجود این پشه آلوده در یکی از استان‌های مجاور گزارش شده، بنابراین تدابیر لازم برای پیشگیری در استان مرکزی اندیشیده شده است. این استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی کشور به صورت بالقوه در معرض شیوع این بیماری است.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی لازم به تمامی پزشکان و مدیران شبکه‌های بهداشت انجام شده است. همچنین یک سانتر در بیمارستان ولیعصر (عج) به این موضوع اختصاص داده شده و تعدادی تست سریع تب دنگی در اختیار بیمارستان قرار گرفته شده است. همچنین در حوزه تأمین سرم نیز مشکلی وجود ندارد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز