خبرگزاری کار ایران

فرماندار شهرستان طالقان:

شهرداری تهران از فروش آب طالقان سهم دارد/مردم طالقان نه پول آب سد می‌گیرند نه حق آبه کافی دارند

شهرداری تهران از فروش آب طالقان سهم دارد/مردم طالقان نه پول آب سد می‌گیرند نه حق آبه کافی دارند
کد خبر : ۱۵۰۴۵۶۹

احداث تونل چندین ساله طالقان با کمبود اعتبار هر سال ١٠٠ متر پیشروی دارد

فرماندار شهرستان طالقان با عنوان اینکه بیشترین ضعف طالقان راههای مواصلاتی این شهرستان است، گفت: بیش از نیمی از اعتبارات طالقان به پروژه های راهداری تخصیص پیدا کرده است اما همچنان حدود ۴٠ کیلومتر از راه‌های روستایی تا کنون، رنگ آسفالت به خود ندیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، علی مهدوی در جلسه شورای اداری شهرستان طالقان که با حضور مدیرکل بازرسی استان البرز، امام جمعه طالقان، نماینده البرز در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های اجرایی استان در سالن اجتماعات فرمانداری طالقان برگزار شد با اشاره به چالش‌های این شهرستان اظهار کرد: با توجه به ضعف و عقب افتادگی زیر ساخت طالقان که نسبت به سایر شهرستان های استان بیشتر وجود دارد به لحاظ این محرومیت، طی سه سال اخیر پیگیر افزایش اعتبار طالقان بودیم. 

نیمی از اعتبار طالقان به پروژه راهداری تخصیص یافت

وی با اشاره به افزایش ٣٠ تا ۴٠درصدی اعتبار سالانه این شهرستان گفت: بعد از توزیع اعتبار ١۴٠١،  حدود ۵٠درصد از آن به راهداری تخصیص یافت و سال ١۴٠٢ که پروژه اعلام شد از مجموع ١٣٠ میلیارد تومان اعتبار نزدیک ۶٠ میلیارد تومان برای پروژه‌های راهداری هزینه شد چراکه بیشترین ضعف طالقان در راه‌های روستایی است.

طالقان ۴٠ کیلومتر راه آسفالت نشده دارد

مهدوی با اشاره به اینکه حدود ۴٠ کیلومتر از راه‌های روستایی تا کنون رنگ آسفالت به خود ندیده است و به صورت جاده خاکی باقی‌مانده، ادامه داد: این میزان در ابتدای سال ١۴٠١ حدود ٨٠ کیلومتر بود که نیمی از این راه‌ها ساخته شده است.

فرماندار طالقان گفت: اغلب راه‌های طالقان نیازمند بهسازی است و امسال نیز با وجود اتفاقات خوبی که در راهداری داشتیم اما همچنان پروژه‌هایی پیش‌بینی شده است که بتوان نیاز جدی و مطالبه مهم مردم طالقان را حل و فصل کنیم.

طالقان شهرستان سبز شد

وی در حوزه گازرسانی این شهرستان تصریح کرد: در دولت سیزدهم پروژه گازرسانی تکمیل شد و شهرستان طالقان بجز یک روستای دورافتاده که صعب‌العبور است، تمام روستاها متصل به شبکه گاز شهری است و به شهرستان سبز تبدیل شد.

روستاهای طالقان فضای مناسب زندگی ندارد

مهدوی با اشاره به موانع روستایی گفت: برای آبادانی هر روستا لازم است فضای مناسبی برای زندگی ساکنان منطقه مهیا باشد اما نبود فضای مناسب یکی از اشکالات  روستاهای طالقان است. 

وی با عنوان اینکه روستاهای طالقان از حداقل امکانات برخوردار است، اظهار داشت: حدود ١۵ تا ٢٠درصد از طرح هادی در روستاهای طالقان اجرا شده در حالیکه در سایر شهرستان های البرز بالای ٨۵درصد از روستاها طرح هادی اجرا شده است لذا عقب افتادگی این طرح در  روستاهای طالقان محسوس است. 

وی اضافه کرد: با توجه به نیاز روستاهای طالقان، علاوه بر اجرای طرح هادی، بازنگری این طرح نیز انجام می‌شود در نتیجه لازم است اعتبار کافی دیده شود.

طرح هادی پاسخگوی روستاهای طالقان نبود

وی با انتقاد از اجرا و بازنگری طرح هادی، تصریح کرد: این طرح نیازمند بازنگری است چراکه طرح هادی، پاسخگوی نیازهای روستا نیست. این طرح بسیار کلیشه ای است و اغلب پروژه‌های روستایی با ٨٠درصد کپی و ٢٠درصد اجماع میدانی اطلاعاتی در طرح پیاده می‌شود که پوشش دهنده نیازهای واقعی روستا نیست.  

مهدوی با اشاره به اشکالات طرح هادی گفت: به عنوان نمونه طرح هادی به پیشرفت روستایی توجهی ندارد. این طرح به ایجاد اشتغال روستایی اهمیتی نمی‌دهد لذا با پیگیری استاندار مقرر شده اراضی با کاربری کارگاهی، گردشگری و دامداری دیده شود.

مشارکت ١۴٧درصدی مردم طالقان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

وی در مورد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در طالقان گفت:  در این انتخابات با افزایش مشارکت مردم روبرو شدیم. با توجه به تعداد واجدین شرایط در انتخابات مجلس ۶٣درصد مشارکت در طالقان محقق شد و در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ٣٩درصد افزایش مشارکت  داشتیم و در دور دو ١۴٧درصد افزایش مشارکت رقم خورد که به نظر می‌رسد شور و نشاط و امیدواری اجتماعی در مردم شهرستان ایجاد شد که  مردم پای صندوق رای آمدند.

صدور مجوز سرمایه‌گذاری در طالقان کند است

مهدوی در مورد صدور مجوزهای این شهرستان گفت: در آغاز ١۴٠١ حدود ۵ نفر به دنبال سرمایه گذار در طالقان بودند اما امروز بیش از ١۴٠ نفر به دنبال سرمایه‌گذار هستند و در این راستا با مشورت و هدایت سرمایه‌گذار، مجاب به انجام کار شدند اما صدور مجوز به کندی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: تلاش کردیم به جای توجه به مشکلات از فرصت ها استفاده کنیم و برای پیشرفت کار سه نوع سند «پیشرفت روستایی»، «فرصت ظرفیت سرمایه‌گذاری»‌ و «راهبردهای عملیاتی رونق تولید» در این شهرستان تعریف شد.

اعتبارات طالقان بر اساس آمار غیر واقعی جمعیت، عادلانه نیست

مهدوی به «جمعیت شناور» طالقان به عنوان یکی از معضلات این شهرستان اشاره کرد و گفت: طبق سرشماری آبان٩۵ جمعیت ١۶هزار و ٣٠٠ نفر ثبت شد. مردم درخواست دادند سه ماه بعد مجدد سرشماری انجام شود که جمعیت ۵٣هزار نفر ثبت شد اما ملاک عمل سرشماری اول بود و این چالش تا کنون ادامه دارد چراکه تمام سرانه، اعتبارات، امتیازات، ارزش افزوده، توزیع آرد و توسعه بافت در طرح هادی و طرح تفضیلی این شهرستان بر اساس جمعیت ١۶ هزار و ٣٠٠ نفر تخصیص می‌شود درحالیکه جمعیت شناور در سال جاری بیش از ۵٣ هزار نفر است. علاوه بر اینکه جمعیت گردشگران که بالغ بر صدهزار نفر سالانه به سمت طالقان می‌آیند و نیازمند خدمات‌رسانی هستند، دیده نشده است.

تکالیف دولت نسبت به سیاست کنترلی انجام نمی‌شود 

فرماندار شهرستان طالقان با اشاره به معضل دوم از مصوبه شورای عالی امنیت ملی، گفت: چرا سیاست کنترلی که در مورد مردم باید اتفاق بیفتد با قدرت دیده شده و مردم کاملا کنترل می‌شوند که از مواد مصوبه، تجاوز نکنند اما چرا تکالیف دولت نسبت به سیاست کنترلی انجام نمی‌شود؟ احداث تصفیه خانه شبکه فاضلاب، تعیین حریم رودخانه ها، ساماندهی پسماند، ساماندهی دیواره رودخانه‌ها تمام این موارد ملزم به تخصیص اعتبار است اما دیده نشده است.

روستاهای طالقان فاضلاب ندارند/اختلافات اداری مردم را بلاتکلیف کرده است

وی با عنوان اینکه در روستاهای طالقان جز یک مورد، هیچ کدام فاضلاب ندارند، ادامه داد: اختلاف بین سه اداره داخلی وزارت نیرو که زمین را آب منطقه‌ای در اختیار گذاشته و ساخت را آبفا انجام داده و برق را شرکت شبکه توزیع تامین کرده اما این مشکل باعث شده پروژه احداث فاضلاب به سرانجام نرسد.

مهدوی با اشاره به طرح حوزه آبریز  گفت: این طرح با رویکرد حفاظت آب  باید مورد توجه باشد.

طرح آبخیزداری اختیار مالکان زمین را سلب کرده است

فرماندار طالقان با انتقاد از طرح آبخیز داری گفت: مردم طالقان گرفتار مشکلات این طرح در شهرستان خود هستند چون در این طرح به همه موارد توجه شده بجز ساکنان این منطقه.

وی ادامه داد: مالکان زمین در حوزه طرح آبخیز داری اختیار زمین خود را ندارند. این طرح با ایجاد محدودیت به کشاورزان اجازه کشاورزی نمی دهد و دامداران اختیار دامداری ندارند.

رودخانه برای همه فرصت است برای طالقان تهدید

فرماندار طالقان با انتقاد از نصب فنس در حاشیه رودخانه و سد طالقان، گفت: طرح ممنوعیت ماهیگیری و فنس کشی که هزینه میلیاردی داشت آلودگی را بیشتر کرده است.

وی گفت: در همه جا وجود رودخانه فرصت است اما در طالقان، رودخانه به تهدید تبدیل شده است. حتی مردم اجازه فعالیت پرورش آبزیان را ندارند. فعالیت غیر آلاینده ممنوع است. اجازه احداث جایگاه سوخت ندارند و به رغم نداشتن جایگاه سوخت گاز از احداث این جایگاه ممانعت می‌شود.

مهدوی در مورد مشکل دیگر این شهرستان از تعارض با ضوابط متولیان اصلی حوزه آبخیزداری گفت: طرح حوزه آبخیزداری با ضوابط وزارت نیرو هم در تعارض است. 

شهرداری تهران از فروش آب سد طالقان سهم دارد/پول آب سد طالقان نمی‌گیریم و سهم حق آبه کافی هم نداریم 

فرماندار طالقان در ادامه گفت: آب سد طالقان در تهران فروخته می‌شود اما پول آن به شهرداری تهران پرداخت می‌شود. اینکه طالقان بهره‌ای از آب منطقه خود ندارد، یکی از مشکلات این شهرستان است در حالیکه مالیات بر ارزش افزوده حاصل از فروش آب سد باید در محل تولید آب نیز پرداخت شود اما به رغم مطالباتی که داشتیم فعلا به خواسته خود نرسیدیم.

پساب طالقان به قزوین می‌رود و این شهرستان از آن محروم است

 این مسئول گفت: با وجود آب سد طالقان اما تخصیص حق آبه برای طالقان کافی نیست. مردم با کمبود آب شرب و آب کشاورزی روبرو هستند چرا پساب ما به قزوین می‌رود اما طالقان از آن محروم است.

وی در مورد املاک قولنامه به عنوان بلای جان مردم اشاره کرد و اظهار داشت: مردم در این مورد بلاتکلیف هستند و لازم است به سرعت یا سند صادر شود و یا با مصوبه دیوان اداری این اراضی تعیین تکلیف شود.

احداث تونل طالقان با کمبود اعتبار هر سال ١٠٠ متر پیشروی دارد

مهدوی در ارتباط با تونل جاده جدید طالقان به هشتگرد گفت: جاده جدید فرصت مناسب برای مردم برای جذب گردشگر است و مردم ترجیح می‌دهند از این مسیر استفاده کنند منتهی کنارگذر خطرناک و نگران کننده است  و لازم است امنیت این جاده بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: چند سال است که کار احداث تونل به کندی انجام می‌شود. با وجود اینکه از سال ٩۵ این پروژه آغاز شد اما هنوز از تونل بهره‌برداری نشده است. ممکن است به دلیل کمبود اعتبارات یا ضعیف بودن پیمانکار با پیشرفت سالی ١٠٠ متر روبرو شدیم که باید مورد توجه واقع شود. 

فرماندار طالقان گفت: ما سالیانه حوادث رانندگی زیادی در جاده داریم یا سقوط یا تصادف و یا انحراف از مسیر است که عمدتا هم در کنار گذر مسیر جدید طالقان به هشتگرد است که به توجه مسئولان نیازمند است.

احداث بیمارستان نیازمند اعتبار است

فرماندار طالقان در پایان به احداث بیمارستان اشاره کرد و گفت: حدود ١٠ سال قرار است زمینی برای احداث بیمارستان جانمایی شود اما موفق نشدند اما امروز به جایی رسیدیم که زمین مشخص و مشکلات آن رسیدگی شد. تا کنون حدود ٣٠ تا ۴٠ میلیارد هزینه شده و نمی‌توان این پروژه را نیمه‌کاره رها کرد لذا با تخصیص اعتبار لازم به سرعت راه‌اندازی خواهد شد و اگر مسئولان ذیربط در جذب اعتبار کمک کنند مشکلات جدی مردم طالقان در حوزه بهداشت و درمان حل خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز