خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

تب تند انتخابات ریاست جمهوری در سرزمین رنگین کمان اقوام و ادیان

تب تند انتخابات ریاست جمهوری در سرزمین رنگین کمان اقوام و ادیان
کد خبر : ۱۴۹۷۵۵۵

فضای مجازی جایگزین ستادها و تبلیغات حضوری

با نزدیک شدن به هشتم تیرماه، تب انتخاباتی در شهرهای استان بالا رفته و هر روز شاهد تبلیغات نامزدها در فضای مجازی و ستاد ها هستیم و هواداران کاندیداها نیز هر لحظه بر شور و حرارت این رقابت‌ها در فضای حقیقی و مجازی اضافه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تنها 4 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی‌مانده است و هرروز که می‌گذرد شور انتخابات در جامعه بیشتر می‌شود.

فضای مجازی این روزها به بستری مناسب برای تبادل افکار و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی تبدیل‌ شده و هر رأی‌دهنده سعی می‌کند بیش از گذشته در جریان برنامه‌های داوطلبان قرار گیرد.

برگزاری مناظره نامزدها  نیز فرصتی مغتنم برای مردم است که با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بیشتر آشنا شوند.

رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که فضای مجازی استان  بار اصلی تبلیغات و فضاسازی انتخاباتی را بر دوش می‌کشد و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یکه‌تاز روش‌های تبلیغات نامزدها در کارزار انتخابات ریاست جمهوری است.

بر اساس شواهد موجود، هر چه به روز رای‌گیری در هشتم تیرماه نزدیکتر شویم، این روند تبلیغاتی در حال تشدید بوده و عرصه رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به میدان زورآزمایی هواداران و حامیان رقبای این دوره از انتخابات تبدیل شده است.

در این دوره، بخش اعظم محتواهای تولید شده در فضای مجازی آذربایجان غربی، بر برگزاری تجمعات در ستادها و جلسات تبلیغاتی داوطلبان انتخابات اختصاص یافته و به این ترتیب، فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام، اکس، واتساپ، ایتا و بله مملو از مطالب و محتواهای مربوط به انتخابات شده است.

بسیاری از کانال‌ها و صفحات شبکه‌های مجازی پرمخاطب در چند روز گذشته تنها به انتشار محتواهای تبلیغاتی داوطلبان می پردازند و تبلیغات انتخاباتی به شکل جدی در آنها جریان دارد.

انتشار ویدئوها، عکس‌ها و فتوتیترهایی از برنامه تبلیغاتی و تجمعات انتخاباتی داوطلبان و نیز تشکیل تیم رسانه ای و خبری در سطح استان و فعالیت شبانه روزی آنها حاکی از این است که نامزدهای این دوره از انتخابات تمرکز ویژه‌ای برای جلب آرای مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی دارند.

هر چند که بخش زیادی از مردم برنامه سخنرانی و مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را از طریق تلویزیون تماشا می‌کنند، ولی باز هم قطعات و گلچینی از سخنان نامزدها به شکل ویدئوهای کوتاه، بلافاصله پس از پخش به شکل گسترده در شبکه های اجتماعی بازنشر می شود.

واکنش فعالان سیاسی و چهره‌های مشهور سیاسی، فرهنگی و هنری به سخنان و مواضع نامزدها و نقد و بررسی آنها، بیشترین محتواهای تولید شده توسط هواداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این دوره از استان  است.

بر خلاف دوره های گذشته، در این دوره از انتخابات، بگو مگو و منازعات سفت و سخت در فضای مجازی که توام با تهمت و هتاکی باشد، به حداقل رسیده و نشان دهنده تغییر اساسی در سلیقه و رفتار سیاسی هواداران انتخاباتی نامزدها در فضای تبلیغاتی ایام نزدیک به روز رای گیری است.

این روزها گوشی همراه هوشمند هر کسی که آنلاین شود، به سرعت مملو از پیام‌های تبلیغاتی داوطلبان انتخاباتی در همه شبکه‌های اجتماعی‌ ‌شده و هر کس ناخواسته عضو چندین گروه و کانال تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی شده و با حجم زیادی از مطالب و محتواهای تبلیغاتی روبه‌رو می‌شود.

بازار دارندگان صفحات و کانال‌های پر مخاطب در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و تلگرام هم این روزها گرم است و کسانی که در سال‌های گذشته در جذب مخاطب موفق بوده و دارای ممبرهای زیادی هستند، برای پخش و انتشار هر پیام تبلیغات انتخاباتی مبالغی را دریافت می کنند.

تلاش ستادهای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در استان برای معرفی نامزد مورد حمایت خود به مردم و جامعه مخاطب در فضای مجازی، شدیدتر از فضای واقعی جریان دارد و ستادهای تبلیغاتی نامزدها با انتشار پیام‌ها و محتواهای متعدد، در گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و با نشر اظهار نظر افراد مشهور و چهره‌های سیاسی کشور در مورد موضوعات متنوع، در صدد اقناع مخاطبان خود هستند و معرفی نامزدها و برنامه‌های آنها نیز در قالب همین پیام‌ها انجام می شود.

راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی مختلف در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان «حامیان/ یاران/ ستاد و…» از مهمترین ابزار تبلیغاتی برای ستادهای تبلیغاتی ۶ نامزد انتخاباتی است که در عرصه رقابت انتخابات هشتم تیرماه حضور دارند ولی شواهد نشان می دهد که ستاد تبلیغاتی تعدادی از نامزدها، با تعطیلی فعالیت میدانی، تنها به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بسنده کرده‌اند.

در این دوره از انتخابات با وجود تعیین محل‌های مشخصی برای تبلیغات محیطی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این شیوه تبلیغات از سوی همه ستادهای انتخاباتی فعال در استان  به حداقل رسیده به طوری که پوستر بسیار کمتری در این محل‌های قانونی نصب شده است.

مشارکت بیش از ۴۰ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی و بازرسان در انتخابات ۸ تیرماه

محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به روند برگزاری انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، افزود: ستاد انتخابات استان تشکیل شده و در راستای برگزاری یک انتخابات سالم و صیانت شرعی و قانونی از آرای مردم، تمامی تمهیدات لازم در آذربایجان غربی اندیشیده شده است.

وی در ادامه با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای تامین امنیت انتخابات، اظهار کرد: در کنار تمهیدات امنیتی با همکاری نیروهای نظامی و امنیتی استان، بیش از ۴۰ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی و بازرسان، انتخابات را در آذربایجان غربی برگزار خواهند کرد.

استاندار آذربایجان غربی به اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات نیز اشاره کرده و افزود: حضور حداکثری در انتخابات از اولویت های مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و ما نیز در استان شرایط را برای برگزاری یک انتخابات باشکوه و سالم فراهم خواهیم کرد.

ایجاد  ۵۶۱ صندوق اخذ رای برای حوزه انتخابیه شهرستان ارومیه

غلامحسین عماری،فرماندار شهرستان ارومیه گفت: تعداد ۵۶۱ صندوق اخذ رای برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان ارومیه تدارک دیده شده است.

عماری  گفت: در این دوره از انتخابات تعداد شعبات شهر ارومیه از ۲۸۷ صندوق اخذ رای در انتخابات سال گذشته به ۲۹۵ شعبه افزایش یافته و همچنین  شعبات نهایی شده در روستاهای بخش مرکزی به ۱۲۱ شعبه و در بخش سیلوانا به ۴۳ شعبه و در بخش صومای برادوست به ۳۵ شعبه و در بخش نازلو به ۴۱ شعبه و در بخش انزل به ۲۶ شعبه افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در مجموع ۱۸ شعبه اخذ رای نسبت به دوره قبل ( ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۲) افزایش پیدا کرده و در نهایت  ۵۶۱ شعبه  اخد رای توسط هیات اجرایی شهرستان ارومیه تایید شده است.

فرماندار ارومیه ادامه داد: در این دوره ۱۶۷ صندوق سیار  برای جمع آوری رای در مناطق شهری و عمدتا  روستایی و همچنین سایر مراکز و اماکن از جمله  بیمارستان ها، پادگان ها و خوابگاه های دانشجویی که امکان حضور در شعب اخذ رای را ندارند، تدارک دیده شده است.

به گفته فرماندار ارومیه در هر شعبه بین پانزده تا بیست نفر جهت اخذ رای در روز انتخابات حضور خواهند داشت و در مجموع این انتخابات در شهرستان ارومیه  با ۱۱ هزار نفر عوامل اجرایی برگزار می شود .

تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات سالم در استان اندیشیده شده است

رضا ابراهیمی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از استان های امن مشور است گفت: تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات سالم در استان اندیشیده شده است.

ابراهیمی افزود: در این دوره از انتخابات تعداد صندوق و شعب اخذ رای استان افزایشی است که بخشی از این صندوق‌های   برای مناطق ییلاقی و عشایرنشین و بخشی برای روستاها و بخشی برای مناطق شهری با تراکم بالا در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به برگزاری الکترونیکی انتخابات، افزود: در انتخابات مجلس دوازدهم بیش از ۹۹ درصد شعب اخذ رای استان از پوشش اینترنتی برخوردار بودند و انتخابات در اکثر شعب به شکل آنلاین برگزار شد. در راستای پوشش ۱۰۰ درصدی آنلاین چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  بررسی و اقدامات لازم فنی در تمامی شعب انتخاباتی در حال انجام است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز