ایلنا گزارش می دهد:
توسعه گلستان در گرو صنعت حمل و نقل است
ایجاد زیرساخت راه مناسب یکی از مقوله های توسعه ای هر منطقه است
حمل و نقل از اجزا حیاتی زنجیره تأمین است و نقش مهمی در جابجایی کالاها از تأمین کنندگان به تولید کنندگان دارد. ایجاد زیرساخت مناسب یکی از مقوله های توسعه ای هر منطقه است و توسعه استان گلستان در گرو صنعت حمل و نقل است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، گلستان از مسیر های ریلی، زمینی، دریایی، هوایی و بینالمللی برخوردار است و در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است. گلستان یک استان کشاورزی و سالانه چندین میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می شود. هر ساله بخش زیادی از این تولیدات علاوه بر مصارف داخل کشور به خارج نیز صادر میشود.
استان گلستان در بحث زیرساختها راه با مشکل مواجه است و وضعیت نابه سامان جادهای و به خصوص جاده قدیم برای مسافران، رانندگان کامیون و کشاورزان مشکلاتی را به وجود آورده است.
در دو سفر اخیر شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی به گلستان مصوباتی در جهت رفع مشکلات توسعه راه های گلستان دادند که مسئولین استان باید همت بیشتری کنند که مصوبات سفر انجام شود. قطعا با ایجاد زیر ساخت ها باعث توسعه صادرات، بهویژه محصولات کشاورزی گلستان خواهد شد.
محدودیت سوخت گیری در روز، افزایش قیمت کامیون ها، فرسودگی ناوگان مسافربری و باری، افزایش قیمت روزانه لوازم یدکی و...از مشکلات مهم رانندگان و حمل و نقل باری است. صنعت حمل و نقل یکی از بخش های زیربنایی جامعه به شمار میرود که مسئولان و نمایندگان جدید مجلس استان به آن توجه ویژه ای کنند.
پرترددترین محور ارتباطی استان گلستان محور علی آباد- گرگان است و از ابتدای سال جاری تاکنون با بیش از ۷۶ هزار تردد روزانه بیشترین تردد استان را داشته است. یکی از مشکلاتی که در جاده های گلستان مشکل ساز است وجود سرعت گیر های غیر استاندارد در بین مسیر ها است که باعث مشکلات زیادی از جمله تصادف برای رانندگان می شود.
یک راننده کامیون باری درگفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: برخی از محور های استان و به خصوص جاده قدیم و محور گرگان به اق قلا بسیار خطرناک است و ما سعی می کنیم در شب ها کمتر از این مسیرها رفت آمد کنیم.
جبار کوچکی ادامه داد: در حال حاضر در فصل برداشت محصولات کشاورزی هستیم و تردد کامیون ها در این جاده ها بسیار زیاد است. برخی از مسیرهای استان نامناسب است و هر روز تصادفاتی در این مسیر رخ می دهد که منجر به فوت برخی از هموطنانمان می شود.
وی بیان کرد: متاسفانه هنوز جاده گرگان به اق قلا معروف به جاده مرگ به طور کامل چهار بانده نشده است و در در ماه گذشته چندین نفر فوتی داشته است.جاده اق قلا به اینچه برون که یک مسیر مهم و ترانزینی است هنوز چهاربانده نشده است.
وی بیان کرد: بسیاری از جاده های استان در مسیر اصلی آسفالت نشده اند و دست انداز غیر استاندارد مشکلات جدی برای ما رانندگان کامیون به وجود می آورند. درخواست ما از مسئولان این است که برای این مسئله اعتبار تخصیص دهند و جاده را بهسازی کنند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای گلستان هم در این باره گفت: سند جامع توسعه حملونقل نیز برای بررسی مسائل حملونقل با همراهی سازمانها و نهادهای خصوصی، دولتی و مشاورین؛ تنظیم و تدوین شده و مسیر راه مهمی را برای پیادهسازی چشمانداز این بخش فراهم کرده است.
عادل مصدقی بیان کرد: استان گلستان، اولین استان کشور است که توانسته با پایش راهبُردهای دو بخش حملونقل و راهداری، سند جامع و توسعه حملونقل را تنظیم و تدوین کند.
وی تصریح میکند: راهبُرد کامل این سند برای ۱۰ سال آینده ترانزیت و افزایش درآمدهای ارزی استان است. از بین بردن فقر، اشتغالزایی بر مبنای شرکتهای دانش بنیان با ساماندهی شبکههای به روز نرم افزاری از اولویتهای مهم و هدفمند این سند توسعه استان است.
وی گفت: استان گلستان دارای 618 دستگاه مینی بوس، 185 دستگاه اتوبوس و 856 دستگاه سواری است.77 شرکت و شعبه مسافری، 5 پایانه عمومی و 2 هزار و 703 راننده در بخش حمل و نقل مسافری فعال هستند.
وی گفت: در طرح نوروزی از ۲۴ اسفند تا پانزدهمین فرودین امسال، 131 هزار و 777 مسافر در بخش جاده ای استان جابهجا شدهاند. حمل و نقل این تعداد مسافر از ابتدای تعطیلات نوروزی با ۱۶ هزار و 318 سفر(اتوبوس، مینی بوس و سواری) انجام شده است.
مصدقی بیان کرد: در سال گذشته در پایانه مرزی اینچه برون ۳۸ هزار و ۵۵ تردد ثبت شد. ترددهای ورودی بیش از ۱۶ هزار و خروجی هم ۲۱ هزار و ۶۶۹ تردد بوده است.ناوگان ترکمنستانی، ایرانی، ترکی و سوئیسی به ترتیب بیشترین ترددها را از مرز اینچه برون داشته اند.کشورهای مقصد را هم اغلب ترکمنستان و سپس قزاقستان بوده است.