خبرگزاری کار ایران

در تور رسانه ای دانش بنیان مطرح شد؛

متناسب با نیاز مردم در برنامه هفتم باید به ۹۰ درصد خودکفایی برسیم+فیلم

متناسب با نیاز مردم در برنامه هفتم باید به ۹۰ درصد خودکفایی برسیم+فیلم
کد خبر : ۱۴۸۷۵۴۲

با حضور معاون زراعت و معاون تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت کشاورزی، تور رسانه ای دانش بنیان همزمان با پنجاهمین سال تاسیس سازمان تات با عنوان روز مزرعه ، انتقال دانش فنی و ارائه آخرین دستاوردهای های تحقیقاتی غلات آبی( گندم و جو) در موسسه تحقیقات اصلاح، تهیه نهال و بذر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، همزمان با پنجاهمین سال تأسیس سازمان تات پانزدهمین تور رسانه ای دانش بنیان با عنوان روز مزرعه و انتقال دانش فنی وارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی غلات آبی (گندم و جو) در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر امروز ٩ خرداد با حضور مجتبی خیام نیکوئی معاون وزیر جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت جهاد کشاورزی، توحید نجفی میرک رئیس بخش تحقیقات غلات، محمدزمانیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح تهیه نهال و بذر و اصحاب رسانه برگزار شد.

جهش تولید پنج برابری با همراهی و تلاش محققان

محمد زمانیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح تهیه نهال و بذر در این مراسم، اظهار داشت: تاکنون ۲۰۸ رقم در زمینه غلات معرفی به جامعه داشتیم و سالانه ۲۰ رقم معرفی می شود به جامعه که ۵۰ درصد آن غلات هستند.

رییس موسسه تحقیقات، اصلاح، تهیه نهال و بذر گفت: هسته های اولیه غلات در کشور ۹۸ درصد به خودکفایی رسیده آیت.

زمانیان گفت: ۱۱۱ رقم به جامعه کشاورزی و بخش خصوصی واگذار شده که ۴۴ رقم آن ارقام مختلف گندم بوده است.

وی یادآورشد: از ۲۰۸ رقم معرفی شده در زمینه غلات ۱۴۳ رقم مربوط به گندم و ۴۸ رقم مربوط به جو بوده است.

۹۸ درصد بذر کشور در داخل تولید می شود

علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه این مراسم گفت: امسال نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت و به کمک مسوولان در تلاش برای خودکفایی پایدار هستیم.

مهاجر افرود: به رغم خشکسالی سال گذشته بالغ بر ۱۰ میلیون تن گندم خریداری شد و این میزان در سال‌جاری از مرز ۱۱ میلیون تن خواهد گذشت.

وی با عنوان اینکه امسال نیازی به واردات گندم نداریم، تاکید کرد: کشاورزان با مدیریت مناسب، آبیاری به موقع و شرایط بهتر کشت تحقق این مهم را در کشور فراهم می کنند. 

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی  از تولید ۹۸ درصد بذور در داخل کشور خبر داد و افزود: در تولیدات بذر وضعیت خوبی داریم.

وی بیان کرد: اکنون چهار اقلیم در کشور داریم که هر بذر مختص به آن آب و هوا تولید شده و معرفی می شود.

وی با اعلام اینکه سال زراعی از اول مهر تا پایان شهریور سال بعد است افزود: بارندگی های خوبی داشتیم و قسمتی از کمبودها جبران شد .

مهاجر با عنوان اینکه امسال به واسطه تابش آفتاب، کمترین آفات و سمپاشی را در غلات داریم، گفت: در برخی استان‌ها خسارت‌های بارندگی داشتیم بطور مثال در خوزستان برخی مزارع  ۱۰ تا ۴۰ درصد خسارت دید. در برخی مزارع نیز ۸۰ تا ۹۰ درصد خسارت دید.

وی تصریح کرد: دولت، شرایط را برای پرداخت خسارت در دستور کار قرار داده است لذا برای جبران خسارت مزارع از بیمه کشاورزی برخوردار می‌شوند .

این مسئول یادآورشد: یکی‌از مشکلات کشور کوچک شدن اراضی است بطوریکه ۷۳ درصد اراضی زیر چهار هکتار بوده و در ۱۰ سال آینده به زیر سه هکتار می رسد.

معاون وزیر کشاورزی گفت: برای بهره وری در این مزارع سخت، آبیاری نوین و مبارزه با آفات ، بیماری‌ها  با مشکل مواجه شده است لذا راهکار مناسب تجمیع اراضی خرد شده یا جلوگیری از خرد شدن این اراضی است.

سال اول دولت سیزدهم شاهد افزایش ۳ میلیون تنی گندم بودیم

مجتبی خیام نکویی معاون تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این مراسم اظهار کرد: وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عناصر الگوی کشت این است که متناسب با نیاز مردم به ویژه در محصولات راهبردی در برنامه هفتم توسعه به ۹۰ درصد خودکفایی دست یابیم. 

وی با عنوان اینکه در سال اول دولت سیزدهم شاهد افزایش ۳ میلیون تنی گندم بودیم، افزود: بذر یک عنصر دانش بنیان است اگر بتوانیم بذرها را متناسب با اقلیم مختلف کشور اصلاح کنیم، یک تحولی در میزان تولید به وجود می آید. در طول ۲ تا ۳ سال گذشته این اقدام تسریع شد. 

رئیس سازمان تات با بیان اینکه سال گذشته شاهد افزایش ۶ میلیون تنی گندم بودیم، گفت: بر روی بذر اصلاح شده باید به تناسب مناطق مختلف چند اقدام مهم انجام داد که می توان به افزایش مقاومت عمر تنش های زیستی و افزایش مقاومت به تنش های غیر زیستی و مقاومت با آفات و بیماری ها اشاره کرد. 

خیام نکویی افزود: سال گذشته و به ویژه امسال شاهد گسترش آفت زنگ زرد گندم بودیم و همکاران ما فعالیت گسترده ای را انجام دادند و اقلامی که در مناطق مختلف کشت می شد از نظر مقاومت به زنگ افزایش دهند. 

معاون وزیر کشاورزی گفت: پیش بینی می شود امسال همچون سال گذشته از افزایش ۶ میلیون تنی گندم نسبت به سال ۱۴۰۰ برخوردار باشیم.

 

انتهای پیام/
معصومه امین زاده
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز