خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

انتقال 164 مادر باردار برای نجات از سیل

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۳۱۶

تمام ظرفیت ها برای مهار و مدیریت سیلاب پای کار آمدند

معاون امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تمامی ظرفیت های امدادی و ظرفیت های موجود استان برای عبور از بحران سیل پای کار آمدند و از خسارات ناشی از سیل کاستند.

منصور بیجار در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در خصوص سیل ویرانگر اخیر در سیستان و بلوچستان گفت: این استان به لحاظ وسعت بزرگترین استان کشور است و در شاخص توسعه با چالش روبروست، و برای رفع آن اقدامات بسیار زیادی در دولت سیزدهم انجام شده و ترقی پایدار جامعه را رقم زده است.

وی افزود: متوسط ساخت بزرگراه ها که یکی از نیازهای مهم استان است که تا پیش از این سالی 7/5 کیلومتر بوده که در حال حاضر و در این دولت، این عدد به سالی 110 کیلومتر رسیده و در چشم اندازی کوتاه مدت این رقم به 150 کیلومتر در سال خواهد رسید.

این مقام مسئول در شرح توسعه عمرانی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم، خاطر نشان کرد: در این دولت با جهش فزاینده بزرگراه ها به رقم ۶۷۲ کیلومتر رسیده‌ایم.

وی شاخص مهم دیگر استان را آموزش عنوان کرد و گفت: زیرساخت فضای آموزشی در مسیر توسعه عدالت آموزشی با ساخت چهار هزار و سیصد و پنجاه کلاس درس ادامه یافته و این مهم در آینده‌ای نزدیک با تحولی جدی تر روبرو خواهد شد.

بیجار در ادامه ی این گفت و گو جزییات جدیدی  از سیل اخیر در جنوب استان را مطرح کرد و گفت: سیستان و بلوچستان در فاصله‌ای کمتر از شصت روز  پذیرای دو سامانه بارشی قوی بود که در سیل اخیر بارشی بی‌سابقه تمامی مناطق جنوبی را تحت تاثیر قرار داد، در سیل اخیر استان صحنه‌ای از همدلی ملی و استانی را شاهد بودیم که با عزمی جهادی درصدد مدیریت  همه جانبه بحران برآمد.

انتقال 164 مادر باردار برای نجات از سیل

تخلیه 20 درصدی سد ها پیش از وقوع سیلاب

معاون استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد: با اعلام هشدار قرمز هواشناسی، اقدامات پیشگیرانه انجام شد و با مدیریت سدهای استان، آن تعدادی که لبریز شده بودند تخلیه شدند.

بیجار با اشاره به فعالیت بی‌سابقه سامانه بارشی طی ۵۰ سال اخیر که رکوردهای طوفان گونو را جابجا کرد، عنوان کرد: بارندگی‌ها در بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع از استان بی‌سابقه بوده و بارش‌های سنگین رگباری در برخی از نقاط استان بخصوص پهنه ساحلی بیش از ۲۴۰ میلی متر بوده است. برای مثال میانگین بارش بلند مدت در استان ۱۰۰ میلیمتر بوده اما در چند روز اخیر، بارش‌ها تنها در زرآباد، ۲۷۰ میلیمتر در کمتر از ۱۲ ساعت بوده و در کنارک هم ۲۴۷ میلیمتر در کمتر از ۶ ساعت بارش، که این میزان بارندگی‌ها سبب وقوع سیلاب در جنوب استان شد.

وی افزود: تفاوت این سامانه بارشی با سامانه‌های قبلی در وقوع تندباد لحظه‌ای به همراه بارش‌های سنگین بوده که در برخی از نقاط از جمله شهر بریس بیش از ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برآورد می‌شود.

سد کهیر به قوت خود باقی است

ورود حجم زیاد آب ناشی از سیلاب منجر به سرریز شدن سدهای استان از جمله سد کهیر شد، این سد به ده هزار متر مرکب در ثانیه افزایش حجم داشت و با مدیریت و تخلیه ۲۵ درصد از حجم آب سد، سبب آبگیری ۲۲۰ میلیون متر مکعبی این سد تنها در ۶ ساعت و سرریز شدن آن شد، اما خوشبختانه هیچ تخریبی در سد صورت نگرفته است.

اتصال شبکه آب شرب ۲۳۰ روستا و ۶ شهر پس از قطع شبکه در سیلاب

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: سامانه بارشی، شبکه آب شرب ۲۹۵ روستا ۶ شهر را قطع کرد که مشکل ۲۳۰ روستا و ۶ شهر حل شده و ۶۵ روستا همچنان مشکل قطعی آب شرب دارد که با تانکر و توزیع آب معدنی آب مورد نیاز روستاها تامین می‌شود.

وی افزود: قبول داریم که به لحاظ زیرساختی نسبت به سایر نقاط کشور عقب هستیم اما باید بپذیریم که زیرساخت‌ها یک شبه ایجاد نمی‌شوند و ما با استاندارد کشوری فاصله زیادی داریم.

طرح جامع مدیریت بحران سیلاب استان در مسیر تدوین و اجرا است

این مقام ارشد استانی خبر از تدوین طرح جامع عملیاتی مدیریت بحران سیلاب جنوب استان داد و گفت: برای بهبود وضعیت و تقویت زیرساخت‌های موجود بویژه در ساخت عمرانی، شهری طرح جامع عملیاتی مدیریت بحران تدوین و بزودی از نقشه عملیاتی آن نیز رونمایی می‌شود.

برق تمامی روستاهای درگیر سیلاب وصل شده است

بیجار در ادامه گفتگو به قطع برق ۴۴۶ روستا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه برق تمامی روستاهای مناطق سیل زده وصل شده است.

وی افزود: محورهای اصلی چابهار به نیکشهر و کنارک به زرآباد و راه ارتباطی ۴۲۹ روستا بر اثر سیلاب قطع شده بود که در حال حاضر ۱۰۱ مسیر روستایی و ۴ راه فرعی باقی مانده که طی ۷۲ ساعت آینده بازگشایی می‌شوند.

بی‌توجهی، عامل اصلی به خطر افتادن جان مردم در سیل

بیجار خاطر نشان کرد: اولویت ما حفظ جان شهروندان است و برای پیشگیری از خطرات سیل، بالاترین ارتباط را با رسانه‌ها داشتیم و از ظرفیت تمامی دهیاران، شوراها، فرمانداری و ... استفاده کرده‌ایم و هشدار قرمز هواشناسی را به اطلاع مردم رساندیم اما متاسفانه بعضی از افراد توجه نمی‌کنند و جانشان به خطر می‌افتد.

انتهای پیام/
فائقه راغی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز